Rutor på V4

  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2006 at 09:54 #14871

      ska nu börja lacka upp min vita v4 under vintern och behöver slipa lite till. skulle gärna vilja plocka bort bakruta. sidorutor och framruta.

      går detta utan att förstöra listerna? går det att få tag i lister? finns det dekorationslister (framruta+bakruta) att få tag i?

        september 24, 2006 at 10:27 #98713

        Om du ändå skall ta bort rutan, så är det lika bra att bya gummilisterna i samma veva. De är förmodlien ganska torra och fyller inte alls dess funktion lika bra, det är inte svårt att byta listerna runt rutorna, det är även lätt att få tag i listerna du kan ju gå till din lokala glasmästare och be om sådana lister.. Det är inte dyrt alls…

        Finns nog inte färdig lister att få tag i idag, men det är bara att tillverka dem själv… Listerna du har på din bil nu, kommer med störsa sannonlikhet att förstöras när du tar bort rutorna…

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          september 24, 2006 at 11:54 #98714

          Alla rutor går att ta bort utan att förstöra listerna, fram och bakruta är lättast, jag brukar skjuta på försiktigt med fötterna medan en polare står på andra sidan och petar undan listen, finns dock STOR risk att rutorna spricker, så man måste vara ríktigt försiktig, har rutan någon skada tidigare kommer den garanterat att spricka. Sidorutorna är värre, men samma teknik där…polaren får agera mottagare, när rutan väl lossnar är det lätt att man skickar den till stjärnorna annars….

          Någon annan som provat någon annan teknik som funkar?? Sugproppar kanske??

          Dekorationslister finn på klubbens reservdelssida, går ca 7m till en v4 69-78

            september 24, 2006 at 12:23 #98715

            Plockade en sidoruta ganska nyligen, var inga som helst problem om man applicerade ett lagom stort tryck i kanten (tog i som fan är ett annat sätt att uttrycka det på, med handskar på sig och långärmad tjock tröja på sig in case of olycka…) med en hand på varje sida för att inte vräka iväg den. Var rätt lugnt faktiskt. Pressade då ur en bit i taget, började i ett hörn och jobbade mig runt. Listen var frisk så jag återanvände den, får bli byte av dem när man går över bilen ordentligt med rost och sånt.

            Läste nåt om att det var nån ruta som var hemskt svår att få på plats igen, var det framruta på V4an eller hur var det?

              september 24, 2006 at 12:47 #98716

              Ett trick som jag inte misslyckats med är att med en trubbig bred skruvmejsel eller annat lämpligt verktyg försiktigt vika in listen på insidan så att den inte låser rutan längre. Det är svårt att förklara i text, men från insidan av bilen lyfter man upp den del av listen som är vikt runt/innanför plåtkanten och sedan pressar fast den på utsidan av kanten, nästan mellan rutan och plåten. Börja i ett nedre hörn och arbeta dig runt längs ovansidan. Rutan börjar vika ut sig själv när den är “redo”, applicera inget våld. Detta är tidsödande, men är skonsamt för listen plus att det är i stort sett riskfritt för rutan.

                september 24, 2006 at 12:59 #98717

                Mitt sätt med lagom tryck och mothåll så att man ser vad man gör är nog ungefär som ditt. Risken med verktyg är väl kanske att man kan skada rutan lite, “chippa” den lite i kanten? Eller det har gått bra för dig? Jag är mer förtjust i att känna vad jag gör än att pressa sådär tror jag.. Inte för att jag testat så många gånger, men ändå..

                  september 24, 2006 at 13:41 #98718

                  Jag tror risken att skada rutan är större om man pressar ut den. Jag använder skruvmejseln mot listen, inte mot rutan, men visst får man vara försiktig. Jag gillar metoden för att den inte inkluderar våld, och för att det känns väldigt säkert för rutorna. Det känns när de börjar lossna av sig själva. Dock lärde jag mig den här metoden tämligen nyss och har bara använt den på en bil, men killen som jag lärde mig den av har använt den desto mer.

                  OT: Emul, på begäran publicerade jag min 96:a på garaget. Bara en bild än så länge, men det kommer fler.

                    september 24, 2006 at 14:47 #98719

                    Jag har inte demonterat så mkt rutor heller, men det är intressant att fundera på.

                    Hur var det med svårigheterna att få i rutorna igen? Har jag hört i syne eller kan det ligga något i det?

                    OT: Lysande! Den ser fin ut! =) Bilder gillar vi allihopa. Ska också ta och göra ett ryck där nån gång.. Snart.

                      september 24, 2006 at 18:31 #98720

                      Det går att få tillbaka dem med hjälp av ett snöre som ligger i skåran i listen, då kan man med hjälp av en annan person som pressar rutan så drar man in snöret i bilen så kommer listen på plats, lite trixigt. Det bästa är att ta hjälp av en glasfirma som har rätt verktyg för ändamålet, brukar inte bli dyrt heller, det kan vara lite svårt att få takklädseln snyggt på plats igen runt rutan…

                        september 24, 2006 at 20:48 #98721

                        på en skala från ett till tio så är det alla gånger en tia för att få ur rutan och sen en etta för att få i den, svårare än så är det inte………
                        Jag brukar använda en 1,5 kvadrats elkabel i stället, blank på ytan och glider lätt med lite såpvatten.

                        Annars om man bara ska lackera och egentligen drar sig för att ta ur rutorna men ändå vill slippa fula maskkanter är ju att ta en ännu grövre kabel och peta under gummilisten. Då reser sig kanten så pass mycket att man kan slipa och lägga färg så det kommer under listen en bit.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.