saab 2takt kombi

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / saab 2takt kombi

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / saab 2takt kombi

  • Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-02 00:51 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      augusti 25, 2004 at 21:00 #10883

      Hej,

      När man kollar på annonser så hittar man ganska lätt saab 96 med tvåtaktsmotorer men detso svårare är det att hitta saab 95 med tvåtaktsmotor!

      Någon som har någon förklaring?

      MVH

      Amir

        augusti 25, 2004 at 21:03 #76686

        95:an gjordes i mindre upplaga , konstigare än så är det inte.

          augusti 26, 2004 at 17:03 #76687

          För 1964 års modell var ca var tionde bil en 95:a, dessutom fick de ofta gå hårdare med tyngre last samt att de rostade lättare i bakvagnen.

          /Joel

            augusti 26, 2004 at 17:47 #76688

            Såg återigen den silverfärgade trubbis 95:an i Haninge igen, vilken nackvridare.
            Inte varje dag man ser en sådan
            (inte p.g.a. skicket , utan modellen)
            Per/Haninge

              augusti 28, 2004 at 01:21 #76689

              kan bero på rostproblemen i bakdelen

                augusti 28, 2004 at 08:36 #76690

                95 2 T , en av bilvärldens verkliga ikoner.
                Två så helt olika fram och bakpartier som ändå hör ihop… :tumme:

                Mvh Göran

                  augusti 28, 2004 at 12:32 #76691

                  skulle kunna tro att göran är en poet

                    augusti 28, 2004 at 14:52 #76692

                    Blandar man ytterligheter som en Saab 93 med inte så liten dos av Chevy Nomad så får man gärna ett unikt resultat

                    “Två så helt olika fram och bakpartier som ändå hör ihop…”

                      augusti 28, 2004 at 20:37 #76693

                      Tack Uffe, när det gäller 2T 95:or måste man vara poet för att riktigt uppskatta dem….

                      Den riktige UR-poeten är herr Roswall som alla vet, hans intensiva skildringar av dylika saknar motstycke.

                      Som när jag införskaffade snickarbilen från Sifferbo, en 62:a med 58 000 mil på mätaren ,’ förre ägarens fru på 65 år grät på gårdplanen när jag lämnade Sifferbo på väg till Malung. Herr Roswall var hur entusiastisk som helst och hejade på på mobilen: ,”Dennna unika 95:a som varit i trogen tjänst som snickarbil från 60 talet fram till 1994, med Norrlandvärme lagom nedsjunket takräcke för -tretumfyra-regelvirke, alltid nedfällt baksäte m m förmodligen en av de som rullat flest vägmil av alla 95:or…..”

                      Oj vad det spårade ur detta.

                      Tillbaks till tråden..
                      Göran

                        Anonym
                        augusti 29, 2004 at 18:50 #76694

                        Håller med övrigas inlägg men en viktig punkt har “alla” missat: Combimodeller oavsett märke har aldrig varit populära att samla på. Först tar man vara på sport och lyxmodeller, därefter sedaner och sist combivarianten.Det har inte varit riktigt fint att bevara en combi, det var ju en arbetsåsna och slit och slängbil. Det är väl först dom sista åren som en viss attitydförändring har kunnat skönjas.
                        Mvh Ulf

                          september 1, 2004 at 00:21 #76695

                          Oj vilken grej det var Göran… när man fick veta sanningen kring den gråa 95-62:an från Sifferbo… första minnessekvensen handlar om en liten blänkare mitt bland alla nytillkomna medlemmar som Frostelid föredömligt presenterade.
                          Året var 1984 och någonstans mitt i alla namn
                          stod det:

                          N.N. Sifferbo, postlådenr, Gagnef.
                          95-62 CUH…

                          Redan då reflekterade man. 95 kortis, vad var den månne i för skick, i hur bra händer, vad skulle hända med den??? De flesta nya medlemmar innehade 93, 96 kortis och en och annan V4 67-68. Intressanta vagnar ja visst, på alla sätt men 95 trubbnos slog ändå allt! Nyare Saabar än så togs inte upp innehavslistan… möjligtvis Sonetter…

                          Nästa gång kom jag i kontakt med bilen 1991, blev varse att den fanns kvar . Kom av en händelse i kontakt med ägaren 1995, får reda på att den RULLAT 😮 till året innan, och dessutom som firmabil…

                          Fredrik E och Göran lämnade en rapport efter första provkörningen; det talades om bla växelslag med trean nära taket och fyran nånstans mycket längre ner.. men det är väl lovligt efter 58 000 pinnar (originallåda!!!)

                          Göran har nu alltså fått hedersupppiften att bevara den superunika kämpen i det skick den är, lär väl dessutom vara tämligen frisk i karossen. Spara polertrasslet till GT:N!!

                          Visst är den väl fortfarande en av de 95-tvåburkar i Sverige som gått längst. Dock lär väldens äldsta 95:a vara dess vägmätare i hasorna, år 2000 hade den passerat 55 000-milastrecket. Och den rullar än idag och lär vara i mer än god form.

                          Kommer snart en story till BR om en 95 2-t, som vände upp och ner på alla normala begrepp. Historien börjar när den då 39-åriga originalmotorn startas och bilen (nja) börjar köras FRÅN skroten… Snart dags att visitera en träff med öket eller hur JÅ, ÖC, LE som såg det hela? / Matthias R

                            september 1, 2004 at 10:40 #76696

                            Mattias och andra, denna historiska 95:a rullar vidare mot nya äventyr. Sedan några månader tillbaka är bilens ägare Folmer A Kammiga från Holland, en entusiast och Saabsamlare som jag..!+?.

                            Det här med att bilar hamnar utomlands handlar tycker jag är helt OK om de hamnar i goda händer, i detta fall vet jag det eftersom han har besökt mig varje gång han varit här och gärna ville köpa bilen av mig just för dess historia.

                            Listan stämmer, han har skaffat sig en sport, en 93.a, en mkt tidig 96,a en 64 kombi och nu snickarbilen. Han ringde mig och försäkrade att bilen kommer att besöka Sverige igen, förmodligen med en gammal båt på släp också den med en speciell historia, hela ekipaget på en semestertripp.

                            Mattias , bilen kommer att vara rubrik för ett föredrag av Folmer på Holländska Saabklubbens möte som skall handla om trotjänare…

                            Den har levt ett intressant liv, och verkar få fortsätta som en pigg pensionär,.. jag har meddelat att den inte är van vid för mycket Turtle och polertrassel.

                            Hälsn Göran

                              Anonym
                              september 2, 2004 at 00:51 #76697

                              Kära Svenska Saabvänner,

                              Together with my friend Rein van der Velde and both my sons we are collectors and daily users of Saabs.
                              In our collection of oldies we have choosen for the the era of 1958 till 1964 so the shortnose three cylinder strokers and of course the Sonett TT.
                              In the past six years we have had the opportunity to collect almost the complete range of Saab’s heritage of that time.
                              After starting with a 93 B of 58 some six years we became infected with the stroker virus.
                              Four of the twelve cars were in a condition that a complete restauration was necessary, the other cars will be kept in their original condition for sure the car with the most special history in our collection the snickarbilen från Sifferbo.
                              We promise you to keep your Swedish heritage alive and to use them as much as possible to promote that very special Swedish brand called SAAB !!

                              Hälsn Folmer

                              Keep the strokers rolling !!!

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.