SÅLD

Forum Sälj/Köp Bilar, säljes SÅLD

• Detta ämne är tomt.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    M.Broberg
    Deltagare

Efter att ha kört 767 mil i 9-3an så har jag gått tillbaka till 80tals Saab 900 och 9-3an ska då säljas. Livet utan farthållare, AC, prestanda och automat lockade för mycket helt enkelt.

En mycket välutrustad norrlandsbil som jag köpte i Piteå i slutet av juli, trevlig bil där allt funkar och det är bytt mycket det senaste.

Det är värt att poängtera att bilar rullat i norr och nästan helt skonats från salt inte är som här nere i söder. Lägg på att dom flesta resor är långa och att motorvärmare används halva året så ger det att slitaget per mil är betydligt lägre än här nere där bilarna startas kalla för att köras i slask och salt utan att hinna bli genomvarma när är framme.
    Bilen är då naturligtvis utrustad med motorvärmare och kupévärmaruttag.
    Det som Kan bli problem i norr är stenskott i hjulhus och på skärmkant, då framförallt på drivande hjul. Så var även fallet med denna bilen varför framskärmarna lackades om i juni 2020.

Årsmodell 2007 innebär det nya elsystemet som inte längre använder fiberoptik till stereo, detta gör att det går att byta till eftermarknadsenhet om man så vill.

Den levererades med den största 4 cylindriga motorn på 210hk som även satt i 9-3 Aero 2003-2005. Motorn har fått ett lite lätt ”steg 1 +” med andra spridare vilket gör att den levererar ca 280hk och 400nm. Den är minst sagt säker att göra omkörningar med.

Utrustad med Saabs värsting stereo med aux och baslåda i reservhjulsbaljan från fabrik.

Bilen har Fast drag, inte lika snyggt som avtagbart men kärvar aldrig heller. Saab org el.

I min ägo är alla tändspolar bytta, camberstag bak, styrleder fram och en hjulinställning gjord.
    Senaste åren har det bytts/monterats följande
    *Bränslepump
    *Kylare
    *Bromsar runt om, riktigt fina fram fortfarande och helt OK bak
    *Fjädrar och stötdämpare bak
    *Fjädrar fram
    *Dragkrok
    *Bussningar bak, oklart vilka
    Dagen innan jag lämnade Piteå gjordes det en service bestående av
    *Oljebyte och oljefilterbyte
    *Byte av Bränslefilter
    *Byte av tändstift.

Passerade precis 30k mil och idag står mätaren på 303291.

Nybesiktigad och besiktigad till 2022-04-30.

Har säkert glömt nått men är det nån fråga så släng iväg ett meddelande!

Betalning via Swish och ägarbyte i appen som gäller.

Pris: 26 000
    Bilen finns i Halmstad

IMG_20210506_182426

IMG_20210506_182845

IMG_20210506_182510

IMG_20210507_144028

IMG_20210507_144127

• Detta ämne redigerades för 3 dagar, 21 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 1 timme, 16 minuter sedan av .
    Bilagor:
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.