Saab 900 blir varm, överhettad motor

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 blir varm, överhettad motor

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-06 09:22.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

jannee
    Deltagare

Hej alla! Jag har precis köpt en Saab 900i -86

Mitt problem med den är att motorn går varm.
    Efter ca 2 mil ligger temp mät på rött.

Jag har tagit bort termostaten, spolat igenom kylare och motorn med vattenslang.

Vattenpumpen ger ett kylvattentryck så att om jag lossar lite på skruvarna vid termostaten så börjar det spruta ut vatten när jag varvar upp motor så vattenpumpen verkar då funka.

Temperaturmätning på motor och slangar: termostatlock 109 grader, slangar mellan 77 0ch 88 grader.
    alla slangar varma och kupevärmen mycket mycket bra 🙂

Det verkar antingen som att det cirkulerar kylvatten men dåligt eller att verkningsgraden försämrats så att det mer energi omvandlas till värme. eg kan det vara kamkedjan eller något liknande?

Tacksam för tips!

morsole
    Deltagare

Låter som dålig kylare av karat; hur ser oljan ut?
    Och hur står tändningen?
    Mycket sen tändning KAN orsaka hög motortemp; nyare bilar använder sig ibland av detta för att få upp tempen på katten snabbt.
    Funkar elfläkten som den ska?
    Sitter två sladdar på givaren upp vä sida kylare; när du kortsluter dem ska fläkten starta.
    Du får kolla hur tändningen står, med stroboskop.
    Annars av med ventilkåpån och kolla kedjan, om det slamrar. Du borde höra om kedjan jävlas med dig…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

William
    Deltagare

Tjena Janne och välkommen till forumet!

Du verkar ju ha gjort en grundlig kontroll av kylsystemet och egentligen inte funnit nåt knas. Jag vet att de utsatta jordpunkterna i närheten av batteriet på kylarbalken kan ge upphov till mer eller mindre intressanta elfel. Bl.a att tempmätaren visar varmare än den egentligen är har vi råkat ut för på farsans gamla 900.

Hur uppträder den när den går mot rött?, börjar den koka? Går kylfläkten igång? Men var försiktig om den verkligen går varm. jordpunkterna kan dock vara bra att byta ändå, liksom jordflätan från batteriet.

saabcustom
    Deltagare

Eller är det så att din kylare ser fin ut men i själva verket inte har några kyl-lameller kvar ?? Inte helt ovanligt nuförtiden. Dra med fingrarna längs med kylaren och se om lamellerna rasar av.

/ Kenth

jannee
    Deltagare

Tack för alla tips!

Kylarvätskan okey, fast nu tillf bytt mot rent vatten.
    Jodå den kokar av bara faan vid pressning av motorn. Trycket steg o kylaren börja läcka!
    så inget elfel inte!

tändpunkten 20 grader föd vid tomgång +

Så byte kylare är ju en sak jag mst göra 🙂 (lameller finns men men inte helt fräscha.

Fast jag tror nog jag måste kolla kamkedjan, motorn känns lite oren i gången på låga varv.

Ut med motorn suck

lsoderlund
    Deltagare

Om kedjan inte rasslar vid tomgång eller under färd, behöver du INTE kolla kedjan, men om den gör det så är det nog dags för kamkedjebyte.

Kedjan i sig har ju inget att göra med att motorn går varm eller att den går orent på låga varv.

Om trycket blir så högt och börjar läcka via kylaren så är ju kylaren slut. Den skall nämlign inte läcka, vid övertyck ska det övertryckta vattnet komma ut via expansionskärlet.

Se till att byta mot en ny eller bättre begagnad kylare. Problemet kan ändå vara vattenpumpen, har själv råkat ut för detta problem med en og900. Man körde normalt och bilens kylsystem fick ett enormt övertryck som tömde större delen av kylsystemet. Efter byte av kylare och vattenpump så avhjälptes dessa tendenser och bilen har sedan dess rullat på som vanligt.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

jannee
    Deltagare

Nja med kedjan så tänkte jag att om kamaxel och vevaxeln inte längre är i läge så kan man ju flytta tändningen genom att vrida på fördelaren men ändå är allt fel. Motorns verkningsgrad kommer vara kass och mer av bränslets energi blir till värme – bensinförbrukningen stiger och motorn blir varmare. Jag kanske tänker fel eller?

Steg ett blir förstås att byta den nu läckande kylaren. Att den sprack upp när motorn började koka lär ju indikera att den inte var så bra precis.

Så nu skall jag till skroten i veckan 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.