SAAB 900 cab 86

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 cab 86

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 cab 86

  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2006 at 21:41 #13755

      Hej!
      Har fått erbjudande att köpa en 900 Cab från 1986(!) i USA.
      Med frakt och inreggning skulle det bli cirka 55 000kr.
      Bilen är i Okej bruksskick.
      Hur ovanliga är dessa egentligen? Det byggdes väll endast ett fåtal innan “faceliften” 1987?
      Hade ändå tänkt köpa en 900 cab i Sverige när jag tar examen från Chalmers om ett år men detta kan ju vara en riktig udda bil eller?
      En fin og900 cab kostar ju ändå runt 70000 idag…

          januari 26, 2006 at 23:14 #91996

          I Sverige är de ovanliga eftersom det officiellt inte såldes några 86:or här.
          I mitt tycke är det dessutom de som har den gamla fronten som är snyggast!

            januari 27, 2006 at 08:09 #91997

            Tycker du ska slå till, En av saabs snyggaste, och ganska ovanlig.. Du får ju tillbaka pengarna när du sälger den,, särskilt nu när $$$ är så låg.

            Saab 93B -59 (Blå)
            Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
            Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

              januari 27, 2006 at 08:43 #91998

              Håller med om att den gamla fronten är överlägset snyggast! Jag har då aldrig sett någon 900 Cab med det utseendet här i Sverige!

              Blir roligt för dig att glida runt till sommaren i den!

                Anonym
                januari 27, 2006 at 10:27 #91999

                Dom tillverkades endast i 400 ex har jag för mig.

                  januari 27, 2006 at 15:12 #92000

                  Okej nej men den är väldigt intressant… måste bara bestämma mig för vilken version jag tycker är snyggast.
                  Om man ser till sedan och combi-cupé versionerna är den gamla snyggast/coolast utan tvekan.

                  Men när jag tittar på cab-versionerna har jag svårt att bestämma mig.

                  http://www.fastenbelts.com/saabcarsonline/GoldGallery/900_21.htm

                  http://home.swipnet.se/danny/history23.htm

                    januari 27, 2006 at 15:38 #92001

                    Jag tycker den äldre fronten som är lite kantigare passar bättre till det lite kantigare bakpartiet som både Caben å sedanmodellen har! Dessutom tycker jag den ser lite “råare” ut än den moderna!

                    Dock så ser den nyare versionen helt klart modernare ut och även kanske lite mer “sofistikerad” eller hur man ska säga!

                    Men som sagt! Du lär ju inte ha några problem att bli av med USA bilen om du vill byta i framtiden!

                    Vit var faktiskt riktigt snyggt för övrigt! Vad är det för färg på ditt objekt?

                      Anonym
                      januari 27, 2006 at 17:11 #92002

                      Jag skulle köpa 86:an. Jag håller med tidigare talare om att ansiktslyften som kom hösten 86 ser något påklistrad ut. Den gamla fronten ser snyggare ut.

                        januari 27, 2006 at 17:16 #92003

                        Om den är gul eller röd ska du slå till direkt. den röda saaben du visade ayrton är den snyggare!

                        Saab 93B -59 (Blå)
                        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                          januari 27, 2006 at 19:08 #92004

                          Vit var faktiskt riktigt snyggt för övrigt! Vad är det för färg på ditt objekt?

                          Den är faktiskt vit… fin färg men gillar den inte riktigt pga det är svårt att få den att glänsa som en nypolerad svart lack om ni förstår vad jag menar.

                            januari 27, 2006 at 19:47 #92005

                            Jag har läst att alla 400 var silver original.?

                            Finns några såna importerade i Holland. De har faktiskt inget mervärde på (den bra Saab-)marknaden. SÅ blir inte för uforisk om den bara är i bruksskick.

                            Jag tycker en aerocab med ny front och spoiler och med den svarta randen under framrutan är finast.
                            from -92 altså.

                              januari 27, 2006 at 20:22 #92006

                              Jag har läst att alla 400 var silver original.?

                              In the early summer of 1986, Saab rolled out to their 350 US dealers (379 made), the Saab Convertible. Each dealership received one car, and they sold out very rapidly, even at a MSRP of $25,696, some $ 4,750 more than a leather-equipped 900 turbo. All of these 1986 convertibles were painted silver, and had the 16 valve turbocharged engine.
                              A very few non-silver cars were built as executive demonstrators.

                                Anonym
                                januari 30, 2006 at 16:23 #92007

                                Tidiga ex kommer att värderas högst när den tiden kommer, särskilt udda ex.

                                Vad vill säljaren ha för den?

                                Om bilen är i fint skick till ett bra pris rekomenderar jag ett köp. Dom senare versionerna finns i flera tusentals så dessa kommer det ej att bli brist på under lång tid.

                                  januari 30, 2006 at 17:20 #92008

                                  …dessa kommer det ej att bli brist på under lång tid.

                                  Det råder redan brist på fina bilar, oavsett årsmodell.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.