Saab 900 frågor

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 frågor

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-23 19:37.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15463

    anonymous
    Deltagare

    Jag går lite smått och funderar på att skaffa mig en Saab 900 av modell 80-tal.

    Så några frågor.

    Är det remm eller kedja? Blir det ventilsallad om remmen eller kedjan går?
    Hur är det med reservdelar? Tillgång och pris.

    Något man bör tänka på innan man köper?

    #102335

    niklas lind
    Deltagare

    Det är kamkedja, men den brukar inte orsaka några problem.

    Såvitt jag vet är reservdelstillgången fortfarande mycket god. Priserna är vettiga.

    Tidiga 900:or, jag tror fram t.o.m. -80, har vattenpumpen inbyggd i blocket. För att byta den krävs ett specialverktyg som kan vara lurigt att komma över. Senare modeller har en konventionell remdriven pump.

    Maskinellt brukar de här bilarna vara toppen. Min gamla EMS från -80 sålde jag vid ca 32000 mil. Då var den fortfarande lättstartad och fin i motorn, utan hög oljeförbrukning. Enda ingreppet som då var gjort i motorn så vitt jag vet var topplockspackning (egentligen i onödan pga bristfällig felsökning) och nämnda vattenpump. Nu har jag en -90 (köpt av SAAB-Jonte här på forumet). Visserligen har jag bara haft den en dryg vecka, men maskinellt är den jättefin. Roliga bilar att köra också.

    Däremot brukar gamla 900:or vara fruktansvärda rosthögar. Kolla framförallt dörrarnas nederkanter och infästningen till nedre länkarmarna fram.

    Gamla 900:or har handbromsen på framoken, som gärna tenderar att kärva. Kolla handbromsverkan när du provkör, och även så att bromsen kan släppa. Senare bilar har andra ok, med handbromsen flyttad bak.

    Lycka till!

    //Niklas

    #102351

    anonymous
    Deltagare

    Tack för svaret.
    Men vad skulle hända om kedjan går av? Tar kolvarna i ventilerna då, eller klarar dom sig?

    Är det stor skillnad mellan 80 och 90-talsmodellerna?

    Tänkte väl i sådanafall att det skulle bli en 87-89 kanske.

    Är dom lika lättmekade som tidigare Volvobilar?

    #102376

    lsoderlund
    Deltagare

    Om Saabar är lika lättmekade som Volvobilar är en fråga som varierar från person till person.. Jag tycker att Saabarna är byggda på ett mycket mer sofistikerat sätt, man har tänkt till i konstruktionen… På min 99 (H-motor) så sitter allt lättåtkomligt, i alla fall de vanligaste slitagesakerna.. Sen att bilarna håller förbannat bra är ju bara en fördel. Man slipper ju byta kamrem varje 8000:de mil som på en 240…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #102390

    torzan
    Deltagare

    Köp en -88 eller senare, överlägset enklare service/funktion på bromsarna, de äldre får man riva oken på med jämna mellanrum. En -91 eller senare har mycket fina framstolar från 9000…

    #102391

    bluesman
    Deltagare

    En 8-ventilare (B201) klarar sig ventilerna på vid motortransmissionshaveri men däremot en 16-ventilare (B202) där blir det krökta ventiler. Kan ju tillägga att detta gäller om allt är standard.

    Lättmekat är det helt klart men det är förstås min egen åsikt, Skaffa en bra bok så blir det enkla ännu enklare.

    Angående årsmodellerna så har ju alla årsmodeller sin charm men åsikten om bromsarna i tidigare svar är helt riktig och att ta i beaktande.
    Inga svåra jobb och man blir van med att se över rörliga delar vid byte mellan sommar o vinterhjul så det är inget att vara rädd för men kräver lite omvårdnad för att funka som det är tänkt.

    Mvh

    #102396

    anonymous
    Deltagare

    Dum fråga kanske, men vilka årsmodeller har 8 ventilersmotorer?

    #102397

    bluesman
    Deltagare

    8 ventilaren fasades ut med årsmodell 1989

    Mvh

    #102399

    bluesman
    Deltagare

    Kan även passa på att rekommendera Tomas G:s sida, där finns mycket info och föredömligt upplagt: http://hem.bredband.net/saabsidan/saab900.htm
    Snyggt o prydligt Tomas!

    Mvh

    #102401

    anonymous
    Deltagare

    Tack så mycket. Det var vänligt.

    #102408

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Tack så mycket för komplimangen, kul om det kan vara till någon hjälp 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng