Saab 900 GL -82 Koppling?

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 GL -82 Koppling?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-04-24 17:02.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej! Mitt namn är Michael Augustsson och är 18 år boende hos föräldrarna i Göteborg. Jag registrerade mig precis här på forumet.

Jag är sedan några få veckor stolt ägare av min farfars ”gamle” Saab 900 GL från 82.

Den går som en klocka, startar alltid. Bytte för en kort tid sedan förgasarmembranet, vilket gjorde oerhört stor skillnad i gång och start.

Men idag, när jag bilen skulle ta till skolan..Så ville inte kopplingen. Det går nästan att växla när motorn är av, men när motorn är på går inga växlar i.

Kopplingen är helt ”resistanslös” tills det är 3 cm kvar, då är den trög som den brukar när man kopplar ur, men den har i stort sett helt försvunnit under natten. Jag tyckte kanske att den kvällen innan började ta långt ner, men den gick ju jättefint. Kopplingen var inte dålig så att säga, eller sliten, utan det är bara att det inte går att koppla ur.

Så frågan är, är det kopplingswire eller mer avancerat med cylindrar osv? Kommer detta att kosta en mycket?
    Som tur va hann jag aldrig ta mig från parkeringen, så den står ju här ute nu. Tyvärr inte inomhus i en lämplig smörjgrop.

Ja vad tror ni?

Oerhört tacksam för respons och funderingar!

Bilagor:

woffe
    Deltagare

Hej på den har du två cylindrar en slavcylinder o en huvudcylinder finns renoveringssatser på Mekonomen för typ 100-150kr styck .
    Men kolla bromsvätskebehållaren först går en slang från den till huvudcylindern kanske gått läck så du har fått in luft i systemet .mvh Andreas

Hej och tack för svar!

Har med en annan kunnig idag tittat lite. Vi misstänker starkt huvudcylindern. Två droppar på mattan inne, och längre bort på parkeringen en längre rand. Suck.

Försöker nu hitta renoveringssatsen du nämnde, du råkar inte ha en länk?

Mvh Michael

EDIT
    https://www.autoexperten.se/reservdelar/chassi-och-drivlina/koppling/kopplingshydrualik/repsats-huvudcyl-koppling-27055898/

Denna länk hittade jag nu, det verkar vara rätt!

• Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av .

saabgunnar
    Deltagare

Hej!

Vill inte göra dig ledsen men när huvudcylindern läcker brukar det inte läcka vätska utåt. När tryckpackningen läcker så läcker det bara bakåt och upp tillbaka i behållaren. (Det finns nämligen en bakre packning annars skulle ju vätskan i behållaren läcka ut när tryckpackningen passerat hålet för vätskebehållaren).
    Har du tur så är det bara slangen från behållaren till huvudcylindern.
    Men läckage utåt brukar betyda slang/röret till slavcylindern eller slavcylindern.
    Röret/slangen är lite knölig att byta men går rätt bra.
    Slavcylindern kräver demontering av kopplingen för att renoveras, rätt enkelt jfr med andra bilar men svårt om man inte gjort det förut. Ffa att spänna upp den om kopplingshydrauliken inte fungerar.
    Fyll vätska i behållaren, be någon trampa upprepade gånger på pedalen och kolla var det läcker.
    Om det är huvudcylindern, så byt också returfjädern inne i cylindern. Den är inte med i den rekommenderade satsen såg jag men den ska bytas. Går den av tappar man successivt kopplingen beroende på att huvudcylinderns kolv inte pressas tillbaka tillräckligt för att fylla på den vätskepelare som påverkar slav cylindern.

Lycka till!/Gunnar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng