Saab 900 i mycket behov av kärlek!

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 i mycket behov av kärlek!

Detta ämne innehåller 6 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-11-08 19:27.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #464675

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    • sennin
    Deltagare
    Hej Allihopa!
    Jag är ny här på forumen och har i dagarna fått ”ärva” min käre faders gamla saab 900 (1988, med en yngre motor inbytt för flera år sedan.). Min tanke är att ha den som en andra bil och samtidigt laga och lära mig så mycket jag kan!
    Med detta sagt så har jag ingen tidigare erfarenhet av bilar, men jag älskar att lära mig nya saker och snöar gärna in på projekt. Denna Saab 900 har en speciellt plats i mitt hjärta då den tjänat många år i familjen och jag gillar den som bil! (hade jag inte tagit den hade den slutat i krossen )
    Det var lite bakgrund

    Nu till några av många problem!
    Innan jag kan börja att laga rost ordentligt på hela bilen ( har redan satt på en ”ny” dörr) så måste jag fixa så att motorn är i mycket dugligt bruksskick.
    Tomgången på bilen är undermålig och den dör alltid första gången man startar den.
    När man ger gas så hoppar den som en groda framåt tills man kommer upp i lite högre hastigheter.
    Varvar man bilen, dör den nästan när den kommer ner på tomgång igen.
    Jag har några tankar kring vad det skulle kunna vara, men skulle vara fruktansvärt tacksam att få era erfarna ögon på detta. Som sagt jag kan i princip ingenting om motorer förutom det min haynes manual säger åt mig :).
    Jag tänker att det skulle kunna vara en eller flera av följande (jag kan inte de riktiga namnen, ber om ursäkt för detta.) . Bränsleinsprutarna, eller något fel på luftintaget, bränslepumpen. Min första tanke var tändstift. Dessa har jag dock bytt och det blev ingen skillnad.

    https://youtu.be/Wu1AqoRSKl4
    https://youtu.be/rNViB9jBDXU
    https://youtu.be/WkEIKE65u5g
    https://youtu.be/GWiVBX5Teeg

    Upptäckte också när jag tittade närmare på motorrummet att det är en hel del olja som har läckt, ser ut som det läckt från topplocket, kan det vara så att topplockspackning har vittrat sönder?
    Tack för att ni orkar läsa, denna smått röriga text.
    Tacksam för all hjälp
    Mvh
    /Peter

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Detta ämne redigerades 13 minuter sedan av .
    • Detta ämne redigerades 12 minuter sedan av .
    • Detta ämne redigerades 4 minuter sedan av .
    #464678

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    saabgunnar
    Deltagare
    Hej Välkommem i 900 gänget Kolla över alla slangar som är anslutna till insugningsröret De kan vara spruckna etc

    Hej Läckan är nog bara den typiska ventilkåpdpackningen Lätt att byta Se bara till att rotorn i fördelarn pekar mot skåran i fördelarhuset annars släpper inte drivningen av fördelaren och du får inte av kåpan Lycka till

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464679

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Saab_ahed
    Deltagare
    Hej och välkommen till forumet.
    Först, ett bra inlägg text och videor. Trevligt med kärleksfulla SAAB-ägare
    När du fått ”ärva” bilen, har den stått länge innan? Är bränslet gammalt?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464680

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    sennin
    Deltagare
    Tack så mycket för välkomnandet! Riktigt bra tips! ska kolla och fixa det så fort som möjligt! återkommer!

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464681

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    sennin
    Deltagare
    Saab_ahed skrev:
    Hej och välkommen till forumet. Först, ett bra inlägg text och videor. Trevligt med kärleksfulla SAAB-ägare När du fått ”ärva” bilen, har den stått länge innan? Är bränslet gammalt?
    Tack! och tack för det varma välkomnandet!
    Jo, men den har nog stått ett bra tag, faktiskt. Hoppat som en groda har den dock gjort länge ;). Jag har tankat bilen 2 ggr. men jag kanske behöver tömma det helt? Behöver jag kanske också titta om bensintanken är rostig?
    Stort tack för tips!

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464682

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    sennin skrev:
    Saab_ahed skrev:
    Hej och välkommen till forumet. Först, ett bra inlägg text och videor. Trevligt med kärleksfulla SAAB-ägare När du fått ”ärva” bilen, har den stått länge innan? Är bränslet gammalt?
    Tack! och tack för det varma välkomnandet!
    Jo, men den har nog stått ett bra tag, faktiskt. Hoppat som en groda har den dock gjort länge ;). Jag har tankat bilen 2 ggr. men jag kanske behöver tömma det helt? Behöver jag kanske också titta om bensintanken är rostig?
    Stort tack för tips!
    Den är av ”plast”

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464683

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    sennin
    Deltagare

    Den är av ”plast”
    Haha, jaha! då är det nog inte så mycket rost i den tack för informationen.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.