SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 3, 2015 kl. 18:20 #374951

      Ödet för en del bilar här i livet kan ta sig lite hit och dit.
      Visar lever livet från dag 1 och andra hamnar lite på omvägar

      Sådan har livet varit för Kvartz –
      hon kunde idag lika bra varit en pepsi burk eller en av alla dessa ”korea” bilar.

      Hon är en 7’a = ”Nystad” saab –
      och livet för henne i Sverige började som sådan:
      1985-08-23 SAAB ANA I MÖ AB
      FILIALEN DALBYV 38 223 60 LUND

      Hon hamnar 3 dagar senare hos Nils Haglund
      1985-08-26 HAGLUND, NILS GUSTAV

      som på den tiden –
      är inget mindre än platschef på dåvarande sista yllefabrik marieholm i Sverige.

      Lite historik på detta finns här:
      http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/yllefabriken-i-marieholm-laggs-ner/

      Nils var en man som bytte bil vart 2’a år –
      men av någon anledning, så valde han att behålla Kvartz just det året han skulle bytta bil.

      Han berättade för mig, att han haft allt i Saabväg i hela sitt liv –
      men just Kvarz, som ändå var hans 4’e Turbobil –
      var en av Saab bilarna som gick bättre än vanligt, så därför valde han att behålla henne.

      1’a gången jag träffade på bilen var 2007, av en ren slump –
      var då jag delade lokal på detta fabriksområde.

      Detta var vad jag fick se:

      b1_u2

      En bil som fått stå där sedan tidligt 2005:

      Rosttrolljägare i arbete

      Jag fick kontakt med Nils redan 2007 –
      men denna bröts tyvärr på obestämd tid.

      Jag tänkte som sådan, att han kanske ångrade sig och ville behålla bilen –
      fast jag fick åter kontakt med han i slutet på mars 2011 , då han undrade om jag fortfarande var intr av bilen 🙂

        Anonym
        juni 3, 2015 kl. 18:34 #374958

        1 April 2011 –
        (och nej, det är inget skämt)
        så ”plockar” vi ut tösen efter nästan 6 år i glömskan på denna tråkiga plats:

        Ut i friska luften:

        Och hem med lite stil över det 😀

          Anonym
          juni 3, 2015 kl. 22:47 #374990

          Väl hemma ser man en duktigt smutsig OG 900:

          Sjukt som en bil kan se ut efter så många år på en övergiven fabrik:

          Fast en redig tvätt visade att här fanns potential 😀

          Visade sig att Nils nyss hade fått gjord vil bilen veckorna innan hon hamnade på fabriken.
          Rostlagning i skärmkanter/dörrar och så 1/2 lackering för 25K i 2005.

          Dags och väcka liv i tösen 😀

            Anonym
            juni 3, 2015 kl. 23:08 #374996

            Efter en omgång med dammsugaren på insidan:

            Ser man, att även här har hon inte farit illa ut den tiden hon stått förvarat

            Välkommen in i ”värmen” –
            jag ha alltid varit svag för denna röda inredningen:

            Det finns hopp om det 😀

              juni 4, 2015 kl. 14:01 #375015

              Jag kommer ihåg när du postade bilderna från det första inlägget på det riktigt gamla forumet för 900klubben då du hittade den!
              En mycket fin och välbehållen bil som hamnade i helt rätt händer! 🙂

              Kul att rödluvan fastnade på ett par bilder också 😉

              /antonn

                Anonym
                juni 4, 2015 kl. 15:19 #375018

                Jag kommer ihåg när du postade bilderna från det första inlägget på det riktigt gamla forumet för 900klubben då du hittade den!
                En mycket fin och välbehållen bil som hamnade i helt rätt händer!

                Jo det stämmer bra det.
                ”tyvärr” så fick jag jo raderat den p g a mindre idioti från min egen sida.
                Men jag har fått flera förfrågningar på bilen –
                så tänkte man kanske kunde försöka ”bygga” upp tråden lite lätt.

                4 år lägger man inte in bara så där 😀

                Kul att rödluvan fastnade på ett par bilder också.
                /antonn

                Jo, hon dyker upp lite här och vart på bilderna, saknar den bilen lite ibland –
                men får se det som sådan, att hela 80/85% gick till återvinning på andra OG 900 😉

                Det är faktisk T O M Luvan som bromsar Kvartz –

                flyttade över allt med spindlar/axlar/bromsar etc etc från Rödluvan 😉

                  Anonym
                  juni 4, 2015 kl. 15:45 #375020

                  En instrumentbräda helt utan sprickor i 😀

                  En hatthylla utan hål efter högtalare:

                  Ett innertak som ”inte” hänger ner, faktum är att…..
                  Det finns inget innertak 😀

                  ”någon” tyckte sig tydligen behöva det under tiden bilen stått på fabriken.

                  Just denne ”brickan” man söker på denna bilen:

                  Årsmodellen av T16 som Ftt helt utan hydrauliska kuddar

                    juni 4, 2015 kl. 21:49 #375039

                    Klart att det tar tid att gå igenom vad som hänt med bilen på 4 år men det är kul att den hamnat här på forumet 🙂
                    Jag tycker om när delar återanvänds, jag skrotar ju ner min svarta som du hjälpt mig med delar osv men mycket lever kvar i nya projektet och i andra bilar!
                    Har även kvar en rätt fin skinninredning som någon *host* stod och slet ur en skrotbil en varm sommardag :mrgreen:

                    Roligt att du är tillbaka och att man kan läsa vad du pysslar med.
                    Kanske är onödigt att säga men jag ser fram emot framtida uppdateringar angående ”Kvartz”. Keep em coming 🙂

                      Anonym
                      juni 5, 2015 kl. 02:05 #375048

                      Klart att det tar tid att gå igenom vad som hänt med bilen på 4 år men det är kul att den hamnat här på forumet
                      Jag tycker om när delar återanvänds,
                      jag skrotar ju ner min svarta som du hjälpt mig med delar osv men mycket lever kvar i nya projektet och i andra bilar!

                      Jaså, den fick sätta livet till slutligen ??

                      Har även kvar en rätt fin skinninredning som någon *host* stod och slet ur en skrotbil en varm sommardag

                      Hehe, ja påminn mig bara –
                      men tiden går minsann fort, detta var inte igår 😉

                      Roligt att du är tillbaka och att man kan läsa vad du pysslar med.
                      Kanske är onödigt att säga men jag ser fram emot framtida uppdateringar angående ”Kvartz”. Keep em coming

                      Projekttråd eller inte –
                      så har det ändå hänt ganska mycket med Kvartz senaste tiden.

                        Anonym
                        juni 5, 2015 kl. 02:13 #375049

                        Innertaket fanns jo tyvärr inte i bilen.
                        Fick dock tag på ett annat:

                        Dock inte den rätta varianten
                        då det på en MY 85 inte skall vara belysning i mitten.

                        Men man få ta vad som finns när det behövs.

                        Detta lämnades iväg till sadelmakare –
                        och hämtades tillbaka i detta härliga skick:

                        I svart 😀

                        Jag var helnöjd med att ha det i svart från tiden med Rödluvan –
                        så varför då inte fortsätta med det även i Kvartz.

                          Anonym
                          juni 5, 2015 kl. 02:24 #375054

                          Med innertaket i svart –
                          så vil jag även ha alla detaljerna, handtag etc etc i svart med:

                          Så då vi kom till takluckan fick man lite av en utmaning.
                          Skulle man hålla det ”org” i vitt:

                          Eller ”leka” lite enligt denna variant:

                          Efter en del funderande så slutade det med detta:

                          Fick känslan av att det kanske var bäst hålla det i org –
                          då det fanns en risk att det med tiden skulle färga av sig

                          Notera gärna, att det även går färga listen runt luckan –
                          om man bara är noga med rengöringen 😉

                            Anonym
                            juni 5, 2015 kl. 02:30 #375059

                            Färdiga resultatet:

                            På när att det fattas solskyddet på vänster sida 🙂

                              Anonym
                              juni 5, 2015 kl. 16:24 #375072

                              Nu när man tar på sig sånna här projekt –
                              så får man onekligen vara förberedd på lite av varje.

                              Så även fallet här……

                              Ingen grann bakaxel här:

                              Lika bra och ta ner rubbet helt och hållit –
                              Så det gamla går ”yt”:

                              och in kommer ”nyare”:

                              från MY 91 FD Rödluvan –
                              d v s att vi kommer få en bil med handbroms bak –
                              samt tillgång till ett lite trevligare utbud av fälgar 😀

                                Anonym
                                juni 5, 2015 kl. 20:00 #375082

                                Men innan man kan få detta koncept att lira –
                                så måste det till lite jobb.

                                En My 85’a har som dom flesta vet –
                                inga hål/uttag bak till handbromswire.

                                Detta måste göras:

                                eNEqSy8h1

                                Ps –
                                ytrosten har tagits omhand 🙂

                                ssk_tech2

                                Lika på den andra sidan:

                                Sådär med ny wire:

                                  Anonym
                                  juni 5, 2015 kl. 20:19 #375087

                                  ”Naken” utan bakaxel ser det ut så här:

                                  Innan man kan monterar ihop detta koncept, så är det ett par saker man måste beakta.
                                  En sak är denna med bromsstaget.

                                  Ena ”halvan” måste ha en bussning från bakaxel MY 88 ->
                                  Andra, den som sitter i chassie’t,
                                  behöver ha den som tillhör modellen d v s upp -> MY87:

                                  Man ser tydligen skillnaden på dom 😀

                                  Så långt så gott.
                                  Bakaxel har hitta vägen upp dit där den skall:

                                  För min del var det bara att montera ”tillbaka” bromsarna från gamla rödluvan:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.