SAAB 900 V6 1975 Tändning stänger inte av motern

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 SAAB 900 V6 1975 Tändning stänger inte av motern

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484982

    Motorn på min SAAB 900 V6 1995 fortsätter fortsätter att gå efter det att tändningen har stängts av. All elektronik i övrigt stängs av. Någon som har en bra lösning på problemet??
    Staffan

    @me.com”>staffan.soderstrom@me.com

    • Detta ämne redigerades för 5 dagar, 1 timme sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 dagar, 19 timmar sedan av .
    #484998
    Lsoderlund
    Deltagare

    Det är inte så att den effertänder? Eller går den som vanligt efter du stänger av den?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #485131

    Hej

    Tack för svar. När jag startar motorn och den är igång fungerar allt elektriskt normalt vad jag kan se. Inga felmeddelanden . När jag sedan stänger av tändningen slocknar allt på instrumentpanelen men motorn fortsätter att gå som vanligt. Jag måste göra ett s.k. kärringstopp för att stänga av motorn.

    Läste ngnstans att ngn kommit till rätta med detta genom att ”byta ngr trasiga lampor (alt glappkontakt)??

    Vore kul om det gick att köra bilen eftersom jag har haft den sedan den var praktiskt taget ny. Köpte den på SAAB Trollhättan för ca 25 år sedan.

    Hälsningar
    Staffan

    #485132
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    MMmmm det kan inte vara så att du bytt någon lampa när problemet uppstod ?

    Om man i tex bak / bromsljus sockeln bak sätter en en lampa med enkeltråd så kan i vissa fall lampan göra kortslutning mellan bakljuset som går på tändningsläget och bromsljuset som går även med tändningen avslagen, då har man ”slagit på tändningen” genom baklampan. Nu vet jag inte om detta fungerar på en såpass ny bil som en 900 -95:a men det är en tanke.
    Annars kan det vara ett relä som klibbar alltså inte släpper som det skall alternativt ett jordfel någon stans. Dessa försmädliga jordfel kan ställa till med massa konstigheter samtidigt som dom kan vara svåra att hitta.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng