SAAB 900 V6 1975 Tändning stänger inte av motern

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / SAAB 900 V6 1975 Tändning stänger inte av motern

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / SAAB 900 V6 1975 Tändning stänger inte av motern

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2021 at 16:35 #484982

      Motorn på min SAAB 900 V6 1995 fortsätter fortsätter att gå efter det att tändningen har stängts av. All elektronik i övrigt stängs av. Någon som har en bra lösning på problemet??
      Staffan

      staffan.soderstrom@me.com

        juni 3, 2021 at 09:15 #484998

        Det är inte så att den effertänder? Eller går den som vanligt efter du stänger av den?

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juni 7, 2021 at 17:42 #485131

          Hej

          Tack för svar. När jag startar motorn och den är igång fungerar allt elektriskt normalt vad jag kan se. Inga felmeddelanden . När jag sedan stänger av tändningen slocknar allt på instrumentpanelen men motorn fortsätter att gå som vanligt. Jag måste göra ett s.k. kärringstopp för att stänga av motorn.

          Läste ngnstans att ngn kommit till rätta med detta genom att “byta ngr trasiga lampor (alt glappkontakt)??

          Vore kul om det gick att köra bilen eftersom jag har haft den sedan den var praktiskt taget ny. Köpte den på SAAB Trollhättan för ca 25 år sedan.

          Hälsningar
          Staffan

            juni 7, 2021 at 18:12 #485132

            MMmmm det kan inte vara så att du bytt någon lampa när problemet uppstod ?

            Om man i tex bak / bromsljus sockeln bak sätter en en lampa med enkeltråd så kan i vissa fall lampan göra kortslutning mellan bakljuset som går på tändningsläget och bromsljuset som går även med tändningen avslagen, då har man “slagit på tändningen” genom baklampan. Nu vet jag inte om detta fungerar på en såpass ny bil som en 900 -95:a men det är en tanke.
            Annars kan det vara ett relä som klibbar alltså inte släpper som det skall alternativt ett jordfel någon stans. Dessa försmädliga jordfel kan ställa till med massa konstigheter samtidigt som dom kan vara svåra att hitta.

            SAABoholic

            95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
            96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
            96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
            9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

              oktober 1, 2021 at 16:46 #489077

              Jag har nu lyckats att lösa problemet. Det var motorstyrdonet som inte funkade. Hittade ett begagnat i USA. Nu funkar allt perfekt!!

              Ett annat problem som inte är löst gäller cabben. Alla elmotorer fungerar men när man stänger och öppnar cabben hakar denna i luckan luckan till cabboxen. Någon som känner till problemet och kan hänvisa mig till verkstad/bilmek som kan fixa detta problem vore guld värt!!

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.