Saab 900 V6

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 V6

• Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-27 14:06 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    saaablar
    Deltagare

Är nybliven ägare till en V6 95 års modell.

Det jag är nyfiken på är hur länge kamremmen håller samt hur man kommer åt att byta tändstift.

Tacksam för svar.

Lsoderlund
    Deltagare

För det första så tror jag bilen är lite för ny för oss här på SSK. Dock kan jag nog hjälpa dig ändå. Motorn du har i din bil är en OPEL motor, och som ”nyare” opelmotorer så byts kamremmen var 6000:e mil. Så mitt råd till dig är att kolla i serviceboken att kamremmen är bytt vid dessa tillfällen! Har detta dock inte skett så skulle jag rekomendera dig att byta kamremmen med det samma, mest för att slippa ett motorhaveri.

Hur du byter tändstifen läser du enklast i instruktionsboken!

Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

stefan
    Deltagare

man får plocka av halva insuget för att byta stiften, så är det på calibra iallafall och som ren offtopic så är det en Vauxhall motor………..
    Remmen byter man så ofta man kan för går remmen av så är det billigare att köpa en annan bil än att laga befintlig motor !

saaablar
    Deltagare

Tack för svaren!

Remmen bytte jag det första jag gjorde, kostade 2000 kr på Saabverkstad.

Jag misstänkte att jag måste montera av insuget, verkar komplicerat.

stefan
    Deltagare
    saaablar wrote:
    Tack för svaren!

Remmen bytte jag det första jag gjorde, kostade 2000 kr på Saabverkstad.

Jag misstänkte att jag måste montera av insuget, verkar komplicerat.

nä det är bara några skruvar, sen viker man det åt sidan. Man kanske får lossa nån slang eller nåt men jättemycket jobb är det inte. Kommer inte ihåg om det var oringar eller packning mellan men smart är väl att rusta sig med en ny.

saaablar
    Deltagare

Tack!

Jag skall inköpa några ngk och sätta igång.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng