SAAB 9000CDE Limited Edition

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / SAAB 9000CDE Limited Edition

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / SAAB 9000CDE Limited Edition

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 20, 2011 at 14:32 #4339

      Fann denna silverskylt på Tradera och kom på att jag har en likadan skylt i Saabskåpet.

      Rodder76 skrev bland annat så här på 9000-klubbens forum

      CDE fanns dock som beteckning 1990 samt på ett fåtal bilar 1991. Dessa kallar vissa personer för “Limited Edition” och var en fullmatad CD med massor av utrustning från fabrik. Anledningen att de även går under “Limited Edition” i “folkmun” är för att det sitter en numrerad plakett på instrumentbrädan. Dessa bilar går tyvärr inte att identifiera via Transportstyrelsen då de inte har unika chassinummer eller fordonsbenämning. CDE “Limited Edition” kan alltså anses vara föregångaren till Griffin, som är Saabs “lyxbil” baserad på en CD.


      Nu till frågorna! Vad finns mer för information om dessa bilar?

      Till exempel;
      Vilken utrustning hade de?
      Klädsel?
      Motoralternativ?
      etc etc

        augusti 20, 2011 at 18:04 #31165

        Jag har haft 2 stycken och tycker det är häftiga och intressanta bilar! Jag skulle gärna ha en turbo modell i min samling. Kjolpaketet får dom att se fräsiga ut tycker jag! Mina var 2,3i båda två.

        Airflow kit
        Motorer var 2,3i 150 hk & 2,0T 185 hk
        Skinn var standard verkar det som. Mina hade blått skinn med el styrning
        Trä panel var det i båda samt en speciell saab tillbehörsskinnratt
        9000 Audio system var också standard vad jag fattar det som.

        Fabrikat: SAAB 9000 I16 CC45B-E står det på båda mina på transport styrelsen. Kan -E betyda nåt speciellt??

          augusti 29, 2011 at 18:17 #31503

          Här är ju en tråd som kan spåra ur lika fint som min gamla Talladegatråd.

          Om vi börjar med att fokusera på CDE 1990
          Motoralternativen var 2.3i 150hk, 2.0T 165hk och 2.0T med rödbox 185hk. Av de bilar jag sett till salu under senare år är 2.3i i kraftig majoritet och jag har inte lyckats spåra upp någon enstaka 185hästare.

          Utrustningsmässigt så hade dessa bilar det mesta.
          ACC, DCC, elstolar med minne och skinn. Treekrad ratt, läderknopp och damask, textilmattor, träpanel (med den lilla plaketten)och solskyddsgardin i bakrutan. Men icke att förglömma hade alla CDE “9000 Audio System”
          Visuellt var dessa bilar försedda med det vi kan kalla för Airflow-paket med dimljus, tröskelbreddare och hela konkarongen, dekorpanel och 15″ crosspoke-fälgar.

          Över till tillvalslistan fanns egentligen bara automatlåda, taklucka, metalliclack och sportchassi (undrar hur många som fick detta).

          1991 finns faktiskt beteckningen CDE, men man undrar egentligen vad det var för bil, och vem den vände sig till.
          Det är nog ingen som vet om dessa bilar går under “limited edition” och har den lilla fina plaketten på träpanelen.
          Basen var nu en 2.3i 150hk och i tillvalslistan fanns den för året nya 2.3turbon.
          Airflowpaketet var ett minne blott
          Utrustningsmässigt så verkar de annars vara mer eller mindre identiska med 1990, men till 1991 kan man välja Airbag, Eluppvärmt baksäte (hur många sådana har ni sett?) och stöldlarm
          Värt att notera är att alla 91:or ska ha hörlurssytemet till Audio System, men cd-spelaren var forfarande tillval. (dessa artiklar står det inget om för 90:or

          Jag har ibland kollat upp några CDE på Transportstyrelsens hemsida, och precis som filbrun säger så är en del av dem märkta med -E på slutet. Men det verkar inte som om alla är det…… Så frågan är om alla -E är CDE-bilar, eller som det står för något annat

          //David

            september 25, 2011 at 08:10 #32734

            Tittade igenom lite literatur och vad jag kom ihåg från tiden jag jobbade på Saab. Var att 9000 CDE bilar 89-90 bilar hade plakett “Som tidigare sakts” och 91:år`s CDE bilar var endast 2,3 turbo bilar. Utrustningsnivå som tidigare CDE bilar dock utan kjolpaketet och ingen specialutgåva längre.

            //Jörgen

              september 25, 2011 at 22:31 #32887

              detta ser ut att vara en med plakett o allt :CE
              http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9000_i16_cc45b_35954296.htm?ca=2&w=3

                september 26, 2011 at 05:32 #32892

                Ser ut att vara ett fullt räddningsbart objekt! Snygg färg på den modellen.

                  september 26, 2011 at 05:49 #32896

                  Billigt egentligen med tanke på hur många som existerar?!

                  Men det kan bli svårt att hitta en ny blå förarstol i bra skick…
                  Måste vara en av de ovanligare färgerna.

                    september 26, 2011 at 18:46 #32929

                    @Putsarn wrote:

                    Billigt egentligen med tanke på hur många som existerar?!

                    Men det kan bli svårt att hitta en ny blå förarstol i bra skick…
                    Måste vara en av de ovanligare färgerna.

                    Varför leta när man kan göra vid det gammla till nyskick!! :CH

                      september 27, 2011 at 06:13 #32959

                      Jo självklart går det 🙂

                      Men för en som inte kan lägga upp ett par byxor ens så byter jag inga klädselpåsar eller lagar för den delen heller! 💡

                        september 27, 2011 at 06:44 #32966

                        @Putsarn wrote:

                        Jo självklart går det 🙂

                        Men för en som inte kan lägga upp ett par byxor ens så byter jag inga klädselpåsar eller lagar för den delen heller! 💡

                        Kan fixa en Blå inredning som kommer att plockas ut ur bil snart om du vill.?

                        Att restaurera en inredning kostar ca en en tredjedel av vad en ny skulle ha kostat.

                        Mvh mvh.

                          september 27, 2011 at 10:37 #32985

                          Tackar tackar!

                          Men jag behöver ingen, jag bara kommenterade att den såg sliten ut i Blocketlänken :CH

                          Däremot får du gärna dela med dig av lite tips på hur en restaurering går till.
                          Är det storrengöring och infärgning?
                          Att fixa med skinnklädseln är alltid kul, så shoot!

                          Mvh Staffan

                            september 27, 2011 at 17:32 #30310

                            @Putsarn wrote:

                            Tackar tackar!

                            Men jag behöver ingen, jag bara kommenterade att den såg sliten ut i Blocketlänken :CH

                            Däremot får du gärna dela med dig av lite tips på hur en restaurering går till.
                            Är det storrengöring och infärgning?
                            Att fixa med skinnklädseln är alltid kul, så shoot!

                            Mvh Staffan

                            Ja det kan jag göra men det e inte något man kan göra själv tyvärr.

                            Det e inte bara att rengöra o sen lägga på lite färg tyvärr.
                            Man kan göra vid alla material förutom Trä.plåt o glas

                            Det e 5 till 8a olika steg beroende på om där e hål sprickor eller bara ett slitage.
                            Ett skinn i en bil e behandlat men slit yta o färg o det e det som man restaurerar med ny slit yta o färg men som sagt innan man ens kan lägga på slitage yta så måste det behandlas o slipas ner o rengöras m.m

                            Mvh Uffe

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.