saab 900i 1985 koppling

Forum Modellspecifika forum OG900 saab 900i 1985 koppling

• Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-11 20:10 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    conny
    Deltagare

Har precis blivit saab ägare för första gången.
    Det finns ett problem med kopplingen som retar mig vansinnigt.
    Den tar långt ner men det verkar vara vanligt på saab?, men jag tycker att den tar vansinnigt långt ner och låter som att den skall rensa hela lamell paketet när man skall lägga i backen.
    Vad göra? Tacksam för svar.

plankan
    Deltagare

Långt ner o långt ner 🙄

Finns jo en gräns även för det.
    Du kan jo göra ett försök att lufta den så det kommer frisk väska i den del av systemet.
    Men skrapar han når du lägger han i back,så tror jag tyvärr att kopplingen inte längre är helt 100.

conny
    Deltagare

Tack för svar.
    Jag har luftat och tagit ut ca 3 dl olja innan den blev någorlunda klar.
    Det sitter ju en ventil eller vad den nu heter direkt vid pedal, kan det vara något fel på den så att trycket inte blir tillräckligt?

plankan
    Deltagare

Ja det är huvudcyl till kopplingen som sitter där –
    fast den sitter ute i motorrummet.
    Men min erfarenhet med den är oftast att det inte blir ordentlig verkan på kopplingen överhuvudtagit –
    då skulle den skrapa i alla växlar liksom.

Är det mycket glapp i pedalen innen den börjar trycka till ??
    Hur mycket flexar slangen ute vid slavcyl när du trycker ner kopplingen ??

conny
    Deltagare

Det är nog ca fyra cm fritt spel innan motstånd.
    Är det slav cylindern som sitter fram på motorn så har jag nog inte tänkt på om den slangen rör sig, kollar detta under helgen.

plankan
    Deltagare

Ja,huvudcyl vid pedal och slavcyl ute vid kopplingen.
    Från slavcyl är det rör,följer du det blir det en övergång till en slangbit –
    kolla lite på hur mkt den flexar när du har hjälp att trampa ner pedalen.

Det är lite av en gissningslek när bilarna bli såhär gamla –
    men min erfarenhet säger mig att det är i själva kopplingen du lär hitta felet.
    Tryckplatta och lamell som är slitna tror jag

saabcustom
    Deltagare

Du har en fjäder i huvudcylindern också. Den kan gå av, inte helt ovanligt på gamla bilar, och då får du i värsta fall bara ut halva slaglängden. Fjädern finns dock bl.a. på Mekonomen (art.no 05-79330) för 78 riksdaler.

/ Kenth

conny
    Deltagare

Tack för svaren!
    Kollar fjädern först då det är det billigaste och hoppas att slippa det här med lameller.
    Återkommer med förhoppningsvis en glad uppföljning.
    Trevlig fortsättning på helgen.

ingemargavle
    Deltagare

Jag skulle även kolla hur det ser ut vid pedalen. Det är fler än en gång hålet och sprinten mellan pedal och huvudcylinder glappat alldeles för mycket. Då är det bara att lägga i lite svets så det ovala hålet blir runt igen…

saabcustom
    Deltagare

@ingemargavle wrote:

Jag skulle även kolla hur det ser ut vid pedalen. Det är fler än en gång hålet och sprinten mellan pedal och huvudcylinder glappat alldeles för mycket. Då är det bara att lägga i lite svets så det ovala hålet blir runt igen…

Håller helt med Ingemar. I mitt fall på LOW95 så var hålet hyfsat runt men pedalaxeln såg ut såhär:

Å då funkade inte kopplingen nåt vidare. Men med lite svets så….

/ Kenth

conny
    Deltagare

Hej Igen!
    Jag vill bara tacka för era tips om problemet.
    Fjädern i huvudcylindern var av, men problemet kvarstår vet inte om det fortfarande finns luft i systemet.
    Jobbar vidare på detta och tackar så mycket för hjälpen.
    Ha en trevlig helg alla
    conny

plankan
    Deltagare

Rep sats till huvudcyl kostar 96:- på saab –
    :wrench på min igår:

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng