Saab 900i 8v -88 baktänder/misständer?

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900i 8v -88 baktänder/misständer?

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-01 15:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

bingabanga
    Deltagare

Halloj!

Är på gång med att försöka restaurera en Saab 900i 8v från 1988 så gått det går. Var ut och startade den idag för första gången på ca 4, snart 5 år (under dessa år har bilen stått utomhus i vått och torrt). Det är lite plock och fix som behövs på bilen, men det ska nog gå att ordna så småningom.

Hursomhelst, det stora problemet är att bilen verkar misstända/baktända. Jag har ingen aning om vart jag ska börja då jag inte är speciellt kunnig gällande bilar. Det som är bytt är tändstift, tändkablar och luftfilter. Längre än så har jag inte kommit. Vid första starten idag så tände bilen nästan direkt, men den lät väldigt underligt. Bidrar med ett videoklipp som jag tog och laddat upp på youtube så ni får höra hur det låter. Som ni hör tickar även bilen väldigt ljudligt.

http://www.youtube.com/watch?v=NS0xV1JkxbE” onclick=”window.open(this.href);return false;

Att tillägga är att det är ett stort hål i en av ljuddämparna, men den låter iallafall maffigt, hehe! 🙂

Vad är fel och vad ska jag göra för att åtgärda det?

Tack på förhand!

longjohn61
    Deltagare

Det är nog bra att byta rotor och lock med 😉 då kan du utesluta det.

Mvh Nisse

andersson__
    Deltagare

Om bilen stått så länge så är det en god ide att gå över jordpunkter och kontaktstycken m.m, felet med tempmätaren är garanterat jordfel. Kolla jordningen nere på kylarbalken på högersida i motorrummet (inneifrån bilen sett), där bruka det gärna rosta och ärga, sen finns det även några jordningar uppe vid termostat huset på ena motorlyft öglan. Under termostathuset fram på toppen hittar du även tempgivaren och övriga givare så kolla kontakterna till dessa också.

Hjälper inte det så kolla hur tändningen står och byt rotor och fördelarlock också. Kolla även vacuum slangarna till insuget.

8v motorna brukar i regel bluddra lite på tomgång men inte så mycket som din gör, men lite bludder får nog anses som normalt.

Noterade att du har Ac, funkar den? Riktigt ovanligt att detta blivit monterat på 8v motorer, specielt vanliga insprutare!

Där har du något att börja med, hjälper inte det så återkom 🙂

Mvh

bingabanga
    Deltagare

Tackar för svar!

Ska börja med det lättaste, d.v.s. byta fördelarlock och rotor. Att ställa in tändningen och liknande har jag inte den blekaste om hur man går tillväga för att göra.

Är det så att den inte går på alla cylindrar, kan det vara möjligt?

Ang. AC: Nej, den fungerar inte. Tror aldrig den har gjort det heller, har för mig att det är en fejk-knapp. Den har inte varit i min ägo de senaste åren, utan har ”fått” den av en släkting som bara haft den ståendes.

longjohn61
    Deltagare

@bingabanga wrote:

Tackar för svar!

Är det så att den inte går på alla cylindrar, kan det vara möjligt?

Allt är möjligt när den har stått still länge 😉

Mvh Nisse

andersson__
    Deltagare

I ditt film klipp går den på alla 4.

bingabanga
    Deltagare

Märkte en annan grej också, att kopplingen samt bromsarna tar jättelångt ner. Lyfter man kopplingen 1cm så når man fullt dragläge direkt. Vad kan man göra åt detta?

prostreet
    Deltagare

@bingabanga wrote:

Märkte en annan grej också, att kopplingen samt bromsarna tar jättelångt ner. Lyfter man kopplingen 1cm så når man fullt dragläge direkt. Vad kan man göra åt detta?

Precis som min bil. Koppling total slut.
    Byt tryckplatta, lamell och slavcylinder.

bingabanga
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

@bingabanga wrote:

Trist, men det är ingenting jag kan göra på egen hand och bilen är inte värd att lämna in på verkstad tyvärr. Sitter och funderar på hur långt jag egentligen bör gå med denna bil…

Förresten, idag när jag var ute small det inte lika mycket som igår. Däremot var tomgången väldigt hög, ca 1500 varv.

M.Broberg
    Deltagare

@bingabanga wrote:

@Glader9991 wrote:

@bingabanga wrote:

Trist, men det är ingenting jag kan göra på egen hand och bilen är inte värd att lämna in på verkstad tyvärr. Sitter och funderar på hur långt jag egentligen bör gå med denna bil…

Förresten, idag när jag var ute small det inte lika mycket som igår. Däremot var tomgången väldigt hög, ca 1500 varv.

Byta koppling är skitsimpelt på og900an,
    viewtopic.php?f=27&t=55 där har du Jellybears eminenta guide.

prostreet
    Deltagare

@bingabanga wrote:

@Glader9991 wrote:

@bingabanga wrote:

Som Broberg sa, så är det enkelt att byta på OG900.
    Du har ingen kompis eller någon i släkten som kan bilar lite bättre än dig?

bingabanga
    Deltagare

Nej, ingen alls. Men det är ingenting jag kommer lägga energi på nu. Först vill jag att bilen ska gå bra innan jag ger mig in på djupare projekt. Nämnde tidigare att bilen har ett stort hål i avgassystemet; kan det vara en av anledningarna till att det poppar och knastrar?

Sedan är bränslet som är i snart 5 år gammal; kan detta ha någon effekt?

M.Broberg
    Deltagare

Ja. på bägge svaren. byt soppafilter med, det skadar inte iaf…

andersson__
    Deltagare

Ojdå.. är bränslet 5 år gammalt… byt det snarast!

Gör såhär att du byter soppa, bränslefilter, rotor, fördelarlock och kollar över vacuum slangarna till insuget, börja med det, det är väldigt lätta grejjer och jag tror faktiskt att den kommer gå som en klocka efter det. 8v motorena är väldigt känsliga, tänddelar och vacuum slangar m.m måste vara iordning annars går dom skit, det räcker med väldigt lite för att dom ska strula.

Hjälper inte det så får vi gå lite djupare i det hela.

Mvh

bingabanga
    Deltagare

Tackar så mycket för era svar än så länge! Nu har jag då en lista tills nästa gång jag åker ut:

* Byta soppa (något tips på hur man gör detta? ner med en hävert i tankröret?)

* Byta rotor & fördelarlock

* Byta bränslefilter (vart sitter detta?)

* Gå över insugsslangar efter sprickor

Blir till att checka av efter varje sak som är gjord!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.