saab 95, 1961

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT saab 95, 1961

• Detta ämne har 11 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-17 19:04 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    kortnos
    Deltagare

Jag har hamnat i ett stort dilemma, som jag måste får hjälp med. Alla goda råd är dyra

Har hittat en saab 95 av 1961 år modell, problemet är att den är ett skogsvrak med en realtiv hög prislapp om man betänker skicket. samt att bilen är mest en kaross, allt annat är rensat

Bilen har en sportslig chans att räddas från en säker skogsdöd. Hon är rostig men räddningsbar Men det kommer kosta en del. Så frågan jag ställer till er alla är. Hur ovanlig är dessa tidiga 95, är dom så få att man måste rädda den,trots sitt skick o prislapp. för hade det varit en 96 så hade jag låtit den vara

hur många av kortnos 95 finns kvar i trafik

Jag lutar åt att rädda henne trots det ekonomiska vanninnet det är, för om jag ska få tag i en kortnos 95 så är det här nog nästan enda sättet, det verkar ju inte att få tag i längre

matthias r
    Deltagare

Efter den så omdrömna 95/59:an så är 1961 den årsmodell av kombin som det finns minst bevarade ex av! Jag har inga färska siffror men skall ta reda på det så fort som möjligt.
    Gläder mig starkt att du hajat att den alla gånger är värd att rädda, läs bara på Hotrodders skogsvrakstråd om vad VW-folket är beredda att göra för insatser på tidiga typ 2.
    Antalsmässigt finns det nog fler bussar med stora motorluckan bevarade i världen än det finns Saab 95 1961…

j.leklem
    Deltagare

Rädda den!!! Sen kan du alltid sälja till någon här på forumet. Finns någon tråd ”köpes 95 kortnos” i juli,augusti under köpes.

stefan w
    Deltagare

Hmmm….Det dyraste i den operationen är att få fram den. Jag nämnde ju på halvskoj när vi stod där att jag kände en kille med helikopter.

Det skulle hursomhelst ha varit en sjujäkla show att få både Kortnos 95a och min 96a kaross utburna ur skogen med helikoptern, bara det hade varit värt en slant.

Hittar du bara delar så går den nog att rädda, fundera bara igenom projektet för när du drar igång det med allt vad det innebär så är det bara att köra på sen.

Dicst
    Deltagare

Oavsett vad, det behöver ju inte bli en perfekt bil bara för att man har renoveringsplaner/drömmar. Lägg ribban på lagom nivå. Är det svårt att hitta grejer och få ihop den kompletta bilen, så tycker jag att det är minst lika intressant att bygga en tidsenlig servicebil med alla de modifieringar det skulle innebära. Det är inget en ”vanlig” 95-kortnosägare skulle våga göra i första taget idag. Rädda karossen och bestäm dig sen!

Lustgasen
    Moderator
    J.Leklem wrote:
    Rädda den!!! Sen kan du alltid sälja till någon här på forumet. Finns någon tråd ”köpes 95 kortnos” i juli,augusti under köpes.

Saab-Bo, söker en 95a kortnos, han bor i Dalarna!

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

hotrodder
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Hmmm….Det dyraste i den operationen är att få fram den. Jag nämnde ju på halvskoj när vi stod där att jag kände en kille med helikopter.

Det skulle hursomhelst ha varit en sjujäkla show att få både Kortnos 95a och min 96a kaross utburna ur skogen med helikoptern, bara det hade varit värt en slant.

Hittar du bara delar så går den nog att rädda, fundera bara igenom projektet för när du drar igång det med allt vad det innebär så är det bara att köra på sen.

Bärga gammla vrak är snudd på den intressantaste delel av hela återuppståndelseshoven :crazy: Jag har använt mej av snöskoter mer än en gång när liken står jävligt till. Ganska så simpelt egentligen, man traskar dit på sommaren med diverse pallvirke, domkrafter och ett par rejäla plank. Hissa upp vraket i luften, och ställ det på planken som i sin tur vilar på pallningen. När vintern kommer är det en simpelt att köra upp en väg med skoter sen tar man bara och knuffar in en skotertimmerdoning under vraket, sänker ner sen ere bara å fara. Med en hygglig arbetskoter typ Yamaha Viking, Grissly, Ski-doo Nordic etc. så drar man utan vidare flera ton om det bara ligger på en kälke och underlaget är preparerat.

Kortnos// Har läst ditt Pm och kommer svara dej när jag funderat lite..

stefan w
    Deltagare

Snöskoter ja! Det kan fungera även i det här fallet, jag har en Ockelbo 800 -79 med timmerkälke och en dubbelbandad timmerdragare eller som dom populärt kallas ”älgdragare”. Dom skulle man kunna använda men precis som du säger så måsta man lyfta bilen innan vintern så den inte fryser fast. Älgdragaren ligger nära till hands för den går på barmark och med ett par pumpade bakhjul på bilen och framdelen på dragaren så är projektet nästan i hamn.

Det är Kortnos projekt så han bestämmer, jag har bara lovat att vara med men ditt trick Hotrodder är fullt möjligt. Jag håller också med om att det är intressant och att man skapar bilhistoria när man får jävlas lite. Helt plötsligt så är inte bilen skrotad, den har bara varit långtidsparkerad.

kortnos
    Deltagare

Det är möjligt att jag i dag gjorde min livs dåligaste affär alt så har jag rädda min fritid från tv tittande för många år framåt

Jag lyckades pruta 500 kronor på priset, kanska fånigt lite men kapitalisten inne i mig är nöjd=) Bilen var faktiskt dyr för sitt skick, men när jag fick höra att det finns typ 20 stycken av saab 95 från 1961 i trafik så var det inte längre nått att snacka om.

Så nu ska jag bara få hem eländet och inse att det är mer jobb än jag kunde drömma om

Magkänslan sa att det var rätt, få se…. den brukar ha rätt.

Tänkte på ironi när jag åkte hem igen i min bruksskorv till bil, hon är så paj på alla sätt o vis, egentligen så borde jag lägga pengar på henne i ställer för gamla saabar, bilen är i akut behov av ny fjädring runt om, rostlagning, packbox byte, nya vinterdäck, ny stereo, fixa inredningen… men men vi har alla våra prioteringar=)

emul
    Moderator

:applause:

Kämpa! Bjud oss på lite kort också sen så att vi får lida med dig.. 😉

saab-bo
    Deltagare

Japp, jag söker en Kortnos 95:a, men INGET skogsvrak!!
    / MVH Bosse

Karl Ask
    Moderator

Jag vet var en 95a kortnos står, tror att det var en 62a. Ägaren bor inte så långt bort från mig, försökte köpa hans 93a men det ville inte han. Men jag frågade aldrig om 95an, lite smårostig men inget allvarligt vad jag kunde se, men jag kollade inte så noggrant. Den står under tak och på grus så den borde inte vara så farligt rostig under… Vad han sa hade den varit avställd i 15år.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng