Saab 96 1960 – diverse frågor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab 96 1960 – diverse frågor

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-06 21:33 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Pierre
    Deltagare

Hej allesammans.

Måste direkt erkänna, Saab har aldrig varit min grej. Med nu fick jag ett erbjudande att köpa en i hyfsat skick och kunde naturligtvis inte säga nej.

Senaste godkända besiktningen var 1975. Har inte hittat någon rost och den är förmodligen aldrig rostlagad. Den här fallit ur registret, men det ska nog inte vara något problem. Motorn startade utan större problem.

Nu till problemen. Hur fungerar kopplingen. Hydraulisk eller wire? Antar att bromsarna måste renoveras. Var köper man reservdelar?

Mvh / Pierre

IMAG1388_1

• Detta ämne redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    Morten S.
    Moderator

Gratulerer med Saab!

Koplingen er wirestyrt.
    Klubbens delelager har det meste av deler. https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/

1960 modellen har hjulylindre med aluminiumhus. Kolven har sette seg hardt fast.
    Det finnes rep.sett til disse. Eller nye https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/hjulcylinder-3?category_id=16

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Pierre
    Deltagare

Hej

Tack för informationen. Ska se om jag kan få kopplingen att fungera innan vintern så den går att flytta för egen maskin. Bromsar och elsystemet få bli nästa år. Förhoppningsvis blir det besiktning nästa år.

Bilen är såld ny i Tärnaby och har nog gått mestadels här uppe. Vet dock inte hur långt den har gått. Mätaren står på 6013 mil, men det kan ju lika gärna vara 16013 mil.

En fråga vad det gäller färg. Vad har jag för färg på bilen? Vet att den är grön!!! Kollade på färgschemat och färgen verkar heta mörk grön gn2 upp till chassienummer 104800. Och jag har chassienummer 103690. Tror ni det är denna färgen? Var köper man bättringsfärg. Jag har inte tänkt att lacka om hela bilen. Bara bättra i där det behövs.

MVH / Pierre

Pierre
    Deltagare

En fråga till. Var hittar man sprängskisser till bilen?

MVH / Pierre

Jonathan
    Deltagare

@oryx71 du behöver en verkstadshandbok (VHB). Antingen kan du beställa en på CD-rom från vår lokalsektion i Norrland: http://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm eller så kan du annonsera efter en här på forumet (under ”Köp & sälj”). En VHB går även att hitta på marknader, Tradera och liknande ibland.

Jonathan
    Deltagare

Sedan, vad gäller färgen på din bil, så kan du få åtkomst till alla färgrecept om du blir medlem i Saabklubben. Dessa tillhandahålls nämligen här på vår hemsida. Då kan du ta receptet till en färgfirma så blandar de rätt kulör åt dig.

Pierre
    Deltagare

Kanon. Tackar för informationen.

Mvh Pierre

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng