Saab 96 -63 – Hög Värme

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab 96 -63 – Hög Värme

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-27 10:59.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16418

    Dajje
    Deltagare

    Hej!

    Jag var ute och åkte med 63:an idag efter byte av bromsbackar.
    Det jag reagerade på var att den blev mycket varm på den korta sträckan av 2km i samhället. Tempmätaren gick upp till strax över halva skalan. Kylaren blev alldeles för varm för mina fingrar. Jag tyckte det verkade lite väl varmt, men de har väl en förmåga att bli varma.

    Är det helt normalt att de blir så här varma? Jag har bara haft bilen i några veckor ännu, så jag har inte så stor koll.

    // David

    #109522

    Morten S.
    Moderator

    Motor ( vann) temp. bør ligge på ca 80 grader ved normalkjørning. Opp mot 90 ved bakker, og belastning.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #109528

    phermansson
    Deltagare

    Enligt instruktionsboken ska den ju gå ganska lånt upp på det gröna området, fast i mitt är det området vitt. När det är kyligt håller sig min vid klockan 10-11, när det är varmt runt 12 och i riktig värme upp mot kl 13.
    Sen beror det ju på en massa andra saker också hur varmt det blir, antar du har kollat att ingen broms ligger på?

    #109534

    Dajje
    Deltagare

    Det har jag kollat och det är faktiskt så att vänster fram ligger på lite, trots att justerskruven är tillbakaskruvad max.

    Ett till lustigt problem är att ibland efter att man har stannat till lite bara med motorn igång och friläge ilagt, så lägger man i en växel sen kör iväg men inget händer! Man står på samma ställe ändå, men startar man om motorn så kan man köra vidare som vanligt. Är det kopplingen som kan hänga sig så där ibland eller?

    #109538

    phermansson
    Deltagare

    Ja egentligen hör det ju till att den blir varm, bara det inte är upp på det röda är det ingen större fara. Men det skadar ju inte att kolla upp lite:

    -Kolla vattennivån och se om det läcker nånstans
    -Byt termostat
    -Spola ur kylsystemet
    -Kolla tändinställningen

    Ditt andra problem låter som att frihjulet hänger sig. Blir det likadant om du kör utan frihjul?

    #109540

    kaparn
    Deltagare

    Istället för att stänga av motorn kan du prova att dra ut sedan skjuta in frihjulsreglaget med kopplingen nertryckt, om den driver som vanligt efter det så är det läge att skölja ur lådan med dieselolja och sedan hälla i frisk vxl-lådsolja.
    (Det finns gamla trådar om detta ämne men tydligen är det någon som har kallat sig för ”Frihjul” här på forumet och sedan bytt användarnamn vilket gör att man får upp Ca:200 träffar som inte leder någonstans när man gör ett sök) 😡

    #109541

    phermansson
    Deltagare

    Det här ska komma som ett mektips på nya hemsidan (ja den kommer snart 🙂 ). Denna text är hämtad från forumet:

    Problem med frihjulet

    Ibland vid start framåt eller bakåt (96 1962) får jag ingen drivning. Gäller främst vid byte av färdriktning. Om man stannar helt och försiktigt lägger i växeln igen så funkar det. Vad kan det bero på och hur kan det avhjälpas?

    Det är frihjulet som slirar, eftersom felet kommer sporadiskt. Låser du detta med dess reglage, ska du se att felet försvinner, men..!! Du skall inte köra tvåtaktsaaben långa stunder med motorbroms, då tar motorn stryk. Åtgärd ett är att byta växellådsoljan, denna innehåller ofta mycket klägg och smuts om den inte bytts på åratal, vilket minskar den tänkta friktionen i frihjulets rullar mot dess nav. Det är ingen dum ide att samtidigt tvätta ur lådan, vilket görs så här: Efter att oljan avtappats, hissa upp framhjulen i luften. Detta görs för att transmissionen ska ha så lite friktion som möjligt då den under en kort stund kommer att köras utan olja. Slå i ca 2 liter fotogen. Skruva dit påfyllningspluggen. Sätt dig i och starta motorn. ”Kör” på alla växlar, sammanlagt max 20 sekunder, lagom varv. Tappa ur fotogenet. skruva åt pluggen, ner med framvagnen Slå i växellådsolja, 2 liter om det är en treväxlad bil. Kör 10-20 mil, byt olja igen. Om inte frihjulet är slitet så fungerar det nu.
    /Matthias Roswall

    #109544

    Dajje
    Deltagare

    Tack så mycket för all information! Nu vet jag vad jag kan kolla upp på bilen.

    //David

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng