saab 96 -63 som blir sur:)

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT saab 96 -63 som blir sur:)

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-04 16:45 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6566
    saabteddan
    Deltagare

    Är hos en kompis i Luleå som har en 96 -63. Motorn är renoverad med nya ringar och veven är i ordninggjord. Efter motorn var ihopmonterad och inmonterad i bilen så ställdes tändningen med indikatorklocka efter konstens alla regler. Det har nu visat sig vara stora problem att få motorn att gå… När motorn startar så går den och det ”tjoffar” regelbundet från förgasaren. Man måste hela tiden pumpa på gaspedalen för att hålla motorn vid liv. Men den dör ändå efter en kort stund. Då man kollar stiften så är de mycket blöta. Vid stiftbyte och ny uppstart så blir utgången densamma och kompisen håller på att ge upp. Han säger sig ha flest 2t stift i stan vid det här laget, trots att han har tillgång till tändstiftsbläster.
    Kan någon vänlig och kunnig själ ge oss tips på hur vi ska angripa detta problem i morgon?? Till historien hör att förgasaren är utbytt, men med samma utgångsresultat…….????

    Vi är mycket tacksamma för tips som kan leda till en lösning. Belöningen för tips som löser fallet blir en tur i en av de så ”äkta” 92b -56or som finns kvar:)

    #49200
    Jonas Åberg
    Moderator

    Gjorde som det beskrivs på hur man ställer tändningen.
    Slutade att jag ställde den med ”örat” sen gick det bra.

    Dålig erfarenhet på TT men på 30-tals Fordar kan en förgasare som går bra på en motor gå dåligt på en annan och vise versa.

    Testa att köra utan luftfilter.

    #49205

    Hej
    Det är lätt att drabbas av total förvirring när motorn inte går som den ska trots renovering och rengöring, först måste man fundera på om det är bränsle eller tändnings relaterat eller båda.blöta stift tycker jag tyder på ingen/dålig gnista eller för mycket bensin.ta en kopp kaffe o gör en lista på vad som är åtgärdat, läs på i verkstadshandboken och sök på forumet om förgasare o tändning då ser ni om alla punkter finns på listan.

    Jag skulle börja med att kolla flotörhusnivå, nålventil i förgasaren, ev. tjuvluft vid spjällaxel och att choken inte ”ligger i”.
    Sedan får man titta på tändningen, är märkena på remskivan på rätt ställe? sitter fördelaren rätt? har någon tänddel bytts?
    Det är bara att kämpa på o bocka av listan på ”troliga fel” så hittar ni nog felet. :wrench

    Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    #47176
    Dicst
    Deltagare

    Tät bakre ljuddämpare! Kan driva vem som helst till vansinne när man letar fel, eftersom symptomen blir så varierande. Ta bort bakdämparen och gör grundinställning på förgasare och tändning så tror jag ni snart är i hamn.

    #49238
    saabteddan
    Deltagare

    Vi har löst det. Förgasaren är rengjord, nytt bränslefilter, nya tändstift, ny tändinställning. Samma sak, det smäller i förgasaren, MEN det var vacumklockan på fördelaren som läckte in luft. Bytt och problemet är löst! Tack för alla tips.

    #49257

    Hej
    Vad bra att det löste sig, hur hittade ni felet? bilen ser ut att vara i bra skick

    Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng