SAAB 96 -75 kopplingsrep

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / SAAB 96 -75 kopplingsrep

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / SAAB 96 -75 kopplingsrep

  • Författare
    Inlägg
    • maj 5, 2010 at 19:04 #22142

      Har en V4:a från 75 som jag köpt för ca ett år sen. Kopplingen har gradvis “tagit” sämre och sämre med följd att speciellt ettan och backen får våldas i. Testade först att renovera hjälpcylindern men utan någon förbättring. Testade att justera spelet mellan urtrampningslager och tryckplatta utan någon förbättring. Antog att tryckplattan var sliten eller lamellerna slut så jag rev ut motorn men hittar inga synbara fel på tryckplatta, urtrampningslager eller lamell. Ser faktiskt ut som om det är relativt nya grejer som sitter där. Eftersom det kändes idiotiskt att inte ändå byta lager, tryckplatta och lamell när jag ändå hade motorn ur köpte jag en repsats på mekonomen. Så nu till saken. När jag skulle byta urtrampningslagret upptäcker jag att det övre hålet i “gaffeln” som håller lagret är ovalt. Ser ut som om det har slitits till den formen men vad vet jag. Ska det se ut så? Ville bara förvissa mig om att det inte är det som är problemet innan jag skruvar ihop allt igen.

      Se bifogade bilder.

      /Håkan

        maj 5, 2010 at 19:15 #157634

        Har du Sachs koppling? Det var en serie på markedet for noen år siden der flere opplevde problemer med at den ikke frigjorde platen. Var vel trykkplaten som var problemet.

        Usikker på hvordan slitasjen på festet til utrapningslageret påvirker, men lageret vil jo legge seg skeivt (snett) an mot trykkplaten.

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          maj 5, 2010 at 19:24 #157635

          Jo den kopplingen jag demonterat var en sachs. Den nya är också en sachs. Jag har läst, på detta forum bland annat, om dom felande sachskopplingarna men enligt säljaren på mekonomen har dom rättat till det felet nu. Problemet är att jag inte riktigt vet om hålet ska vara ovalt. Möjligen medger ju ett ovalt hål att lagret självjusterar sig plant mot tryckplattan när det pressas mot den samme. Skulle vilja se hur en nytt lagerfäste ser ut…

          /Håkan

            maj 5, 2010 at 20:06 #157639

            Hullet skal ikke være ovalt. Det er sirkelrundt, slik at festet til lageret har lik avstand rundt hele veien.

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              maj 5, 2010 at 21:12 #157645

              Okay! Tack för det svaret. Då blir det till att svetsa och slipa.

              MVH Håkan

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.