SAAB 96 V4 Super-77, LAGUNBLÅ

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / SAAB 96 V4 Super-77, LAGUNBLÅ

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / SAAB 96 V4 Super-77, LAGUNBLÅ

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      april 1, 2003 at 12:13 #9382

      Hejsan !

      Jag har alltså en 96 V4 Super-77 som är lagunblå.
      Det finns folk som hävdar att färgen inte fanns -77.
      Bilen är tillverkad sent på året, oktober om jag inte minns fel. Den är inte omlackad.
      En del säger också att Supermodellen inte kom förrän -78.
      Här finns ju folk med mycket kunskap, hjälp mig att reda ut detta.

      Hälsningar

      Micke :confused:

        april 1, 2003 at 13:09 #68843

        Om jag nu inte är ute och far så är det en 77B.
        Och 77B har 2-ports sopex förgasare.
        77A är som en 76 med äckel förgasare och 62hk.
        Om nu inte alsajemer(felstavt) blommar helt så sitter det små blinker på din bil, de stora kom 78.
        Hmm jag kollade här
        http://www.saabklubben.com/data/utv96.shtml
        och jag var inte helt fel ute

        Om färgen får någon annan svara på, jag och färger är ingen hitt

          april 1, 2003 at 15:35 #68844

          Micke: Kolla på färgkoden som sitter ovanför vindrutetorkarmotorn. Där står en kod som du kan jämföra här.

          Jag gissar på att det står ”B 09H” (Coelinblå).

          Fuling: Om man nu sitter på en -77A vad kan man då göra?, vad behövs för att byta förgasare?

          MVH William

            april 1, 2003 at 18:21 #68845

            William:
            Tyvärr är det så att man måste byta insug också.
            Finns väll 4st std insug.
            1. De som sitter på röda motorer, typ 67, enkel portsförgasre. Solex med atomatchok.
            hmm så har vi silver motorn också, är inte rigtikt säker på vilket insug, men tror det är samma som de blå och svarta till 75a.
            2. svarta och blå motorer(f.o.m halva 68) upp till 75a, enkel portsförgasre. Solex(68) eller FoMoCo med atomatchok.
            EDIT:


            Felfel, 75a har samma insug som 75b-77a, se
            http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002429#000000
            Så det skall vara halva 68 till 74


            3. svarta motorer 75b till 77a, enkel portsförgasre med manuell chok.
            4. svarta motorer 77b till 80, 2-ports solex med atomatchok.

            Fick jag välja skulle jag ta insuget f.o.m 77b och en Weber DGV (manuell chok).
            alt 2 sopex 2-port f.o.m 77b
            alt 3. FoMoCo förkanasaren
            alt 4. 75b-77a

            Sen kommer huvudfrågan, är det värt besväret att byta?
            Eller är bilen skit fin så den borde behållas std.
            Eller är det bara ett flytta häcken objekt? då spelar de där 5hk inte så stor roll.

            Det går nog att hitta 2ports sopex med insug och luftburk för ca 500-1000kr. Men då går det åt en insugingspacking, hmm ventilkåpspackningarna bör nog bytas också. Bäst är om man får plocka av insuget och förgasare mm själv för man behöver lite grejor till som tex gasstaget, vakumslangen till bromsservot mm.

            Mer info sök i anslagstavlan på Weber, solex, sopex, DGV, MoFoCo mm. Finns förmodligen hur mycket som hälst skrivet.

            EDIT:
            Ja när det gäller 95/96 så är 28/36DCD och 36DCD också bra altenativ, gämnställt med DGV.
            Men en förutsättning vilken förgasre man än hittar att denna är någulunda rätt bestyckad annars kostar det stjortan, kalsongerna och halva ….

              Anonym
              april 2, 2003 at 06:55 #68846

              Hejsan !

              Små blinkers, det stämmer.
              2-ports solex, det stämmer.
              Då har jag alltså en 77 B !

              Färgkoden skall jag kolla ikväll.
              Tackar!

              Micke

                april 2, 2003 at 07:27 #68847

                Hej William!

                Om du är intresserad så har jag ett tvåportsinsug, solex, luftburk mm som jag skall plocka av en bil som har gjort sitt nu till helgen. Förgasarens skick vågar jag inte garantera. Den fungerar och motorn går bra, men hur sliten den är kan jag inte säga.

                Hör av dig om du är intresserad.

                Fuling: Jag blir lite nyfiken när du beskriver de olika typerna av insug. Vad är det som skiljer de tre olika enkelportsinsugen?

                Martin

                dagtid 08-757 31 07
                073-181 06 74

                  april 2, 2003 at 09:21 #68848

                  Insug enkelport:
                  Om vi utgår ifrån det vanligaste som är blå och svart motor halva 68 till 74.

                  Det äldre(röd motor) har högre förgasarfot och klacken för gasstget är också högre.

                  75a till 77a har en annan bultdeling på förgasaren, annars ser de tämligen lika ut.

                    april 2, 2003 at 10:17 #68849

                    På den blå motorn har jag både sett gamla och nya (68-74) insuget. Alla 69:or jag sett har dock haft nya insuget. Förmodligen var det väl med det här som med mycket annat i SAABs historia. Man tog det som fanns på lager innan man började montera nytt.

                    Som fuling riktigt påpekat är det annan bultdelning på insuget till tråkförgasaren och till FoMoCon. Det fick vi bittert erfara när vi höll på med brorsans evighetskrånglande Doradobruna -77:a. 😡 Det hela slutade med att vi satte i en helt annan snurra istället. En blå mycket trevlig spis från en 69:a. Två månader senare rasade balansdrevet. Ååååhhhhh! 😡
                    Frid över -77:ans minne
                    ///Harald

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.