saab 96/95 tvåtakt

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT saab 96/95 tvåtakt

• Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-14 20:38 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    anonymous
    Deltagare

Hej,

Jag funderar på att sälja min vw 1200 från 1964 och köpa en saab tvåtakt. Jag undrar om någon kan berätta för mig vad jag bör betala för en saab ”trubbnos” eller ”långnos”. Jag letar efter en från 1964 och senare då jag vill ha en med 4-växlade växellåda. Den skall vara av standardmodell i orginalskick. Den bör för övrigt vara besiktad, skattad och körklar. Är det någon prisskillnad mellan långnos och trubbnos? Finns det någon här på formuet som har någon saab tvåtakt som uppfyller mina krav och bor närheten av Linköping och som eventuellt vill sälja sin bil?

MVH

Amir

enor
    Deltagare

Trubbnos står betydligt högre i pris än långnos. Jag kan inte låta bli att undra: Varför vill du absolut ha en 4-växlad? Jag har haft båda sorter och tycker absolut inte att det är någon fördel, i alla fall inte om man kör otrimmat. Den 3-petade lådan matchar bilen fantastiskt bra! Med en trimmad motor upplever man ibland att det är lite för ”långt mellan stegen” i en trepetare, men med standardmaskin funkar det kanon!

anonymous
    Deltagare

Hej igen,

Eftersom jag använder mina veteranbilar som bruksbil så vill jag ha en bil med 4 växlad låda så att bränsleförbrukningen inte blir så hög.

MVH

Amir

anonymous
    Deltagare

Tacksam om någon anger prisklasser…

MVH

Amir

perhaninge
    Deltagare

Titta på Blocket.se så får du en hyffsad bild av man bör ge, sedan jämför du priser på andra annonser.
    Även på detta forum så kan du hitta fynd då Saabister inte har vett att ta betalt för sina bilar

Per/Haninge

anonymous
    Deltagare

Hej igen,

Jo det har jag gjort och jag har även sökt på formuet efter dylika inlägg och har hittat men jag vill höra flera personers uppfattningar.

MVh

Amir

anonymous
    Deltagare

Hej,

tacksam om några fler ger sina synpunkter..

MVH

Amir

enor
    Deltagare

Jag bruksar också min 3-växlade 62:a och då drar den cirka 0,75 liter per mil, blandad körning. Det är betydligt mindre än vad min 94:a saab 900 drar – jag kan lova dig att bränsleförbrukningen inte är något problem på en tvåtaktare, oavsett tre- eller fyrväxlat! Och jag talar av erfarenhet av båda sorter.

Om du verkligen vill vara säker på att inte få en bensinslukare är det egentligen bara en sak du ska tänka på: Köp INTE en 66/67/68:a med trippelförgasare! Visst, det finns exemplar som går bra och billigt men det finns också många många exemplar som drar MASSOR. Jag hade en 66-motor i min 65:a vid köpet, och den ville ha närmare 2 liter milen!

Prisbild, frågar du. Besiktigad trubbnos i körbart och hyggligt bruksskick kostar från 10-12 tusen. Långnos i samma skick kan fås från 5-6 tusen.

/Magnus

anonymous
    Deltagare

tack för ditt inlägg Magnus!

Nu har jag fått verifierat att min uppfattning om priserna för en saab tvåtakt är rimlig.

MVH

Amir

kalle .p
    Deltagare

Vad är fel med en bensinslukare.

Min -65 Grupp 1 drar ca 1,5 l milen, men så måste man tanka och det finns alltid någon trevlig person som kommer fram och pratar med en för att man kör tvåtakts Saab eller blir man sponstad med olja.

Lycktill med köper av Saab

Mvh Kalle

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng