Saab 99-71 turbokonvertering

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99-71 turbokonvertering

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-03 21:59 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6940
    lindedagger
    Deltagare

    Jag ska lägga en 99-turbo motor från -78 i en 99-71. Jag har köpt en donatorbil, en 99 turbo från -78 som är bortom all räddning. Vad ska jag ta ur innan jag skrotar karossen?

    – motor m växellåda!
    – avgassystem!
    – turbomätare!

    – elsystem?
    – drivaxlar?
    – bromsar?
    – mer?

    Tacksam för hjälp.

    #50110
    anders g
    Deltagare

    Hej!

    Är 71an en insprutare original så du tänkte ha kvar original tank & pump ?
    -78ans tank är för stor för att kunna sättas på 71-an.

    78 ans elsystemet, eller del av, måste du beakta/ordna på något sätt då du måste ha kablage till vissa kontakter på motorn, insprutningssystem, tändningssystem, instrumentpanel, givaren som sitter på hastighetsmätarvajern, övertrycksvakten osv.

    MVH / Anders

    #50134
    anders g
    Deltagare

    71an är inte en bra bil att konvertera…jag skulle letat reda på en insprutare från 1975 och inget annat….inga direkta avgaskrav på den årsmodellen, bara CO..och den har stort bromsservo 🙂

    Du bör ju ha bromsar, drivaxlar, hjulspindlar fram från -75 eller nyare, så 78ans borde duga.

    71ans bromsservo är mindre och sitter nere på torpedväggen. På 75 och nyare sitter stort bromsservo uppflyttat ”ovanför” torpedväggen. Vet inte om 71ans bromsservo godkänns av bilbesiktningen ihop med bromsar från 75 eller nyare? Du måste nog ta stora huvudbromscylindern från 75 eller nyare, borra om hålmönstret för fästskruvarna samt lägga tätpackning mellan huvudcylinder och 71-servot så det inte läcker in luft där. Dra nya bromsledningar.

    Vill/måste du ha starkare framfjädrar måste du byta ut övre bärarm till den nyare sorten med gummilagrat nedre fjäderfäste. Du måste kapa av tornet som fungerar som hållare för genomslagsgummit och fixa en ny lösning där som passar nya bärarmen.

    Om inte bromsarna bak matchar, de ser ju klena ut på 71 så måste du lösa det också. Försöka få dit komplett bakaxel från 78an. Du får troligen problem med matchningen med hur panhardstaget ska anslutas samt hur fjädrarna ska anslutas vid övre fästet…är osäker här…har 78ans bakfjädrar större diameter än 71ans så passar inte övre fästet.

    Du får hitta på en egen lösning för att ansluta gaspedalen, ser helt olika ut på 71an(ej vajer) och t ex 78an(vajer).

    Det finns säkert en massa mer som behöver göras här….köp en 75a istället, bygg på den..!!!

    Anders

    #50138
    lindedagger
    Deltagare

    Tack för värdefull information!

    Jag kan tänka mig att jobba lite extra för att få ihop detta, jag har lovat sonen att det ska bli turbo i gammelbilen…

    Är detta en bra lista?

    Bromsar, drivaxlar, hjulspindlar fram
    Bromsservo & huvudbromscylinder
    Kablage & kontakter på motorn (specifikt?)
    Kablage insprutningssystem (specifikt?)
    Kablage tändningssystem (specifikt?)
    Givaren som sitter på hastighetsmätarvajern
    Kablage övertrycksvakt

    Jag har chansen nu att plocka av bilen delar då jag inte har plats för en hel bil (måste iväg till skroten), så kan du hjälpa mig att förstå mer specifikt så är jag mycket tacksam.

    MVH / Jonas

    #48173
    andreas1
    Deltagare

    Är det möjligt så är det att länsa 78an totalt..
    Då har du allt du lär behöva o en del reservdelar för framtiden
    Alltid när man gör som du tänkt märker man att man missat en del o får betala för nytt .

    #50140
    rickard735
    Deltagare

    Hur är det med motorfästena? På min cab från -69 så var jag tvungen att montera nyare från en donator och även främre motorfäste men min hade den gamla triumph motorn förstås men på -71 var det väl den svenska motorn eller?

    #50142
    anders g
    Deltagare

    Det stora bromsservot, om du ska få dit det på 71an så måste du ha med hållaren samt att det kommer bli stort jobb att modifiera torpedväggen upptill…du ser det på 78an hur det ser ut när du tagit bort komplett servo, jämför med hur det ser ut på 71an så får du en känsla för vad som behöver göras. Det kanske går att skära loss torpedväggen på 78an där så du får med fästpunkterna för servot samt spakstället om du vill flytta över allt det till 71an….jobbigt… skulle nog försöka besiktiga med original bromsservo och se om det går men ta loss nödvändiga delar från 75an utifall ombyggnad krävs. Om du tänker modda torpedväggen, ta en från en 99a med H-motor eller saab 90, så kan du sätta in en 8v el 16v H-motor senare…den torpedväggen har utrymme för den liggande vattenpumpen, förbereda för s a s.

    Avseende kablaget så vet jag inte om man kan betrakta en del av kablaget för motorn som en separat del…ta loss hela kablaget så länge och kolla upp sedan hur du måste göra, du måste ju få dit relä för bensinpump åtminstone.

    Ta loss hela växelspaksstället, det behöver du. Skiljer sig från 71.
    Ta loss bakaxeln inkl bärarmar, kan ev behövas. Skiljer sig från 71. Har redan nämnt detta….
    Ta loss övre bärarmar och nedre bärarmar (starkare stötdämparfäste än på 71an) samt fjädrarna inkl gummimellanläggen och strutarna där anslagsstoppen sitter fast i, behövs om 71an är för svajig och du vill modda. Har redan nämnt detta delvis….

    Avgassystemet behöver du.
    Kylaren behöver du nog, på turbon original så är det ganska tätt mellan lamellerna för bättre kylning fast det sitter nog en utbyteskylare på den idag, som förmodligen inte är lika bra.
    Expansionskärlet om det är i genomskinlig plast, kul och kunna se nivån inne i den.
    Anslutningarna till värmepaketet….om du har generatorn upptill ovanför vattenpumpen så kommer remskivan troligen att kunna ta i anslutningarna till värmepaketet…modda anslutningarna eller om det går sätta dit värmepaketet från 78an…
    Värmeskölden till batteriet bra att ha.
    Hastighetsgivaren inkl hela hastighetsmätarvajern…och hastighetsmätaren.
    Magnetventil och tryckregulator på karossen invid luftfiltret.

    Jag tror att du får jobba mycket,mycket mer än bara ”litet extra” för att få ihop denna lösning. :wrench

    Anders

    #50196
    lindedagger
    Deltagare

    Jag kommer nog hålla på -78 karossen ett tag för att kunna plocka allt jag behöver. Det sitter en nyare motor i bilen nu, då originalmotorn skar när jag skulle försöka hinna få svärföräldrarna med tåget på bruksbilstiden, så bilen är nog lite moderniserad av Erolf Winberg i Örebro som la i en ny motor. Jag inser att det blir en del jobb, kommer nog återkomma med funderingar, frågor och rapporter längre fram 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng