Saab 99 -84 med T16 och bur (161111: Felsökning bromsar & Mantorp)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -84 med T16 och bur (161111: Felsökning bromsar & Mantorp)

Detta ämne innehåller 21 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-11 14:46.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17522
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Jag köpte min andra 99:a på hösten 2007. Vid köpet var bilen redan ”ombyggd” med hjulupphängningar och bromsar från en og900 1992. Det första jag tänkte göra var att bygga om chassiet med styvare bussningar och coil-overs för bättre väghållning och mer justerbarhet. Jag insåg dock ganska snart att framför allt det senare var lite väl komplicerat med tanke på att jag då inte hade någon bilbyggarerfarenhet, så siktet ställdes ganska snabbt om till att först T16-konverterat bilen. Nu drygt åtta år senare vill jag väldigt gärna göra den där coil-over-konvertering och även bygga in andra justeringsmöjligheter i chassiet, men andra bilprojekt har tagit den tiden…

    – Specifikationer: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/om-projektet
    – Bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny
    – Filmer: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/filmer

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    • Detta ämne redigerades 8 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 8 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 8 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 8 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    #137935
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Oj, här var det lääänge sedan jag uppdaterade, men det senaste går ju alltid att läsa på min hemsida.

    Nu behöver jag dock hjälp. Har precis demonterat länkarmarna fram och skall till att byta bussningar. Det jag grubblar på är hur jag får ut bussningarna, vad rekommenderar ni?

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #137936
    Profilbild på walle
    walle
    Deltagare

    tja en vanlig press eller skruvstäd det var va jag använde tog väl 30 minuter för alla

    #163479
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Var ett tag sedan jag uppdaterade, se: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/59550 eller http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 för senaste nytt…

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #378706
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Kom inte ens ihåg att jag startat denna tråden…

    Senast var jag på en 200 mila tur Sverige-Norge-Sverige. Se mer bilder här: http://hoftware.com/erally/index.php/fotografier/category/118-till-norge-med-racerbilen

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #395432
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Denna tråd verkar falla i glömska ofta för mig… :-O

    Vintern har innehållit karossjobb, ”balansering” av svänghjulet, bromsjobb, oljesanering, m.m.

    Bilen skuttade utan förvarning (eller inte…) in i ett räcke på Mittsverigebanan i somras. Det blev en bula i vänster framskärm och (skulle det visa sig senare) böjda kofångarfästen. Jag har åtgärdat detta så gott jag kan, men det behövs mer demontering, ersättning av plåt och en professionell hand för att det ska blir helt bra.

    Förra våren fick jag hjälp av en kollega att plana svänghjulet eftersom kopplingen slirade, dock visade det sig att det hade smugit in lite obalans i svänghjulet efter den operationen. Jag bestämde mig därför för att plocka loss svänghjulet igen denna vår. Samma kollega hjälpte mig denna gång också och vi kunde mäta upp att den tidigare avplanade ytan kastade ca 0,4 mm. Efter ny planing kastade ytan bara 0,1 mm, och balansen var återställd.

    Under vintern var det dags att byta bromsvätska inför kommande säsong och jag bytte till en bromsvätska med ännu lite högre kokpunkt (312°C, torr) än tidigare.

    Vänster bromsok bak hade kärvat ett tag, till den grad att beläggen hade slitits dubbelt så mycket som på högersidan. Ett nyrenoverat utbytesok sitter nu även på vänster sida (bytte på högersidan för några år sedan).

    Strax innan jag ställde undan bilen i höstas bytte jag olja för att motorn inte skulle stå med gammal ”sur” olja hela vintern och riskera att ta skada av det. Efter oljebytet började det dock läcka från tömningspluggen i sådan omfattning att det syntes på marken kort efter att bilen hade parkerats, och varje vecka jag kom till garaget var det en ny lite pöl under bilen. Åtgärd var således oundvikligt. Oljan tömdes ur, och slängdes sedan efter lite övervägande – den hade bara gott några km i bilen, men stått i öppnad och icke-original-förpackning under flera år innan dess. Kopparpackningen byttes mot en gummi-stål-dito. Som extra säkerhet hälldes också lagom mycket gängtätning i gängorna, vilken i alla fall tätar mellan pluggen och gänginsatsen, men kanske inte så mycket mellan insatsen och godset? Till sist fylldes nyinköpt olja på och sedan dess har det inte läckt en droppen olja från pluggen.

    Nu är det inte långt kvar till jag kan ge mig ut på banor och landsvägar igen, bara de sista delarna återstår att montera tillbaka.


    Bula att åtgärda


    Utan svänghjul


    Med nyplanat svänghjul och koppling

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    #395439
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Det är verkligen en ohyggligt smart lösning att inte behöva demontera drivpaketet för att byta koppling!

    #395443
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Det är verkligen en ohyggligt smart lösning att inte behöva demontera drivpaketet för att byta koppling!

    Ja i teorin i alla fall… Jag vet inte hur många gånger jag har plockat ur eller i en koppling på en 99 eller og900, men varje gång svär jag minst en gång över att det är så tight att få i/ur paketet och att jag, framför allt vid urmontering, alltid lyckas ge minst en av delarna en ordentlig repa. Så jag vet inte riktigt vad jag föredrar; kämpa för att hålla ihop alla delar och samtidigt försöka kila in koppling mellan svänghjul och primärhus, eller balansera en hel växellåda på bröstet. Dock har jag ännu inte haft nöjet att byta koppling på bil med tvärställd motor, det kanske är än värre?

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #395459
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Ja i teorin i alla fall… Jag vet inte hur många gånger jag har plockat ur eller i en koppling på en 99 eller og900, men varje gång svär jag minst en gång över att det är så tight att få i/ur paketet och att jag, framför allt vid urmontering, alltid lyckas ge minst en av delarna en ordentlig repa. Så jag vet inte riktigt vad jag föredrar; kämpa för att hålla ihop alla delar och samtidigt försöka kila in koppling mellan svänghjul och primärhus, eller balansera en hel växellåda på bröstet. Dock har jag ännu inte haft nöjet att byta koppling på bil med tvärställd motor, det kanske är än värre?

    Ett tips till nästa gång 😀
    Demontera startmotorn Så blir det lite mer plats att dra ut hela paketet. Det ät ju trots allt bara 4 skruvar

    #395470
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Att byta koppling på tex en V4:a är ju väldigt smidigt – när du väl lyft ur motorn… Det går ju iof sig ganska snabbt på en så gammal och enkel bil, men på ett modernt elektronikmonster skulle jag nog uppskatta 99/900-lösningen.

    #395474
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Ett tips till nästa gång Demontera startmotorn Så blir det lite mer plats att dra ut hela paketet. Det ät ju trots allt bara 4 skruvar.

    Sant, jag får prova det nästa gång…

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    #398181
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Så här såg det ut när jag körde på norrlandssektionens banträff på Mittsverigebanan förra helgen:

    Se mina bilder från dagen här: http://hoftware.com/erally/index.php/fotografier/category/133-saabklubben-pa-mittsverigebanan .

    Just nu håller jag på att undersöka vad det är som göra att det vibrerar så fort man ”tittar” på bromspedalen. Har känt det tidigare i vår och då hjälpte byta av belägg och skivor fram, men efter Mitsverigebanan har det återkommit …

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #418909
    Profilbild på rallyelwood
    rallyelwood
    Deltagare

    Kan detta vara orsaken till mina bromsproblem?

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84

    #418912
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Bra är det ju iaf inte. ….

    #418915

    Knepigt… Men om man tänker att skivan är lite skev så borde det bli lite som resonans. Då skakar det nog en del i hela spindeln är då det dessutom ett glapp…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.