Saab 99 -84 med T16 och bur (171012: Sviestad)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -84 med T16 och bur (171012: Sviestad)

Detta ämne innehåller 66 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-12 18:46.

Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #430333

    rallyelwood
    Deltagare

    Förra helgen var det banträff på Linköpings motorstadion (Sviestad) med STCS och förr-förra helgen var det broms- och kurvtagningskurs med Scanias motorklubb på Karlskoga motorstadion (Gelleråsen). Här kommer två redogörelser:

    Gelleråsen:
    Ny sträckning av depåkurvan, nyper mer och tidigare än gamla, och det blir en knäck på rakan strax före depåutfarten. Vilket gjorde det svårare att hitta lämpligt spår (inte för att jag riktigt hittat spåret tidigare heller).

    Körde med Toyo T1R-däcken på förmiddagen, och de gamla utslitna R-däcken (Kumho V70A) på eftermiddagen. Skilde ca 5 sek i bästa varvtid mellan däcken, till fördel för de senare… 😎

    Sista passet låg jag och jagade bakom en Seat Leon (antagligen en Cupra) som körde märkbart långsammare än jag i kurvorna, men den kunde dra i från på start/mål-rakan så jag aldrig kom om (omkörning var bara tillåten där). Trots det körde jag ändå snabbare varvtider än passet innan utan trafik. Jag satt till och med och tjoade för mig själv för att det var så kul och jag var så koncentrerad på körningen. Slutsats: jag behöver en ”sparring”-partner, någon som känner sig manad?

    Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/151-gellerasen-2017-05-06

    Sviestad:
    Innan bankörningen drog igång provade jag slalomkörning för första gången, behöver prova några fler gånger för att bestämma om det är något för mig…

    Planerade att prova olika stötdämparinställningar fram, men miss i planeringen gjorde att det bara blev A-B-prov istället för A-B-C-A-prov. Svårt att göra några direkta bedömningar av stötdämparinställningarna. Fungerade bra för övrigt.

    Toyo-däcken kan behöva högre tryck för att inte vara så svajiga. Började med 3,2 bar kalltryck, vilket steg till 3,4 – 3,6 efter ett pass. För nära och till och med över maxtryck för däcken. Däcken kändes dock betydligt mindre svajiga med det högre trycket. Kommer prova 3,0 bar kalltryck till nästa bankörning.

    Bankörning:

    Slalom:


    Foto: Oscar Larsson

    Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/152-sviesta-2017-05-13

    • Det här svaret redigerades 4 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 månader, 3 veckor sedan av .
    #431258

    rallyelwood
    Deltagare

    Kort uppdatering:


    Modifierad (höjd och breddad) bromspedal


    Nya hål i front-spoilern… vad de nu ska vara bra för 😀

    #433089

    rallyelwood
    Deltagare

    Två uppdateringar i en:

    1.
    Jag var ju och körde på Kinnekulle ring under Saabfestivalen, men har visst inte gjort någon uppdatering om det. 😮

    På det hela taget gick det bra, var lite för okoncentrerad för att köra konsekventa varvtider dock. Provade även denna gång olika stötdämparinställningar, men kunde inte märka någon större skillnad eller se någon trend i varvtider, så jag fortsätter att prova. Tyvärr spökade kameran så det blev ingen film från min körning. 🙁


    Foto: David Hermansson

    Mina övriga bilder från evenemanget ses här: http://hoftware.com/erally/index.php/fotografier/category/155-bankoerning-kinnekulle-ring-10-juni-2017.

    2.
    Äntligen har jag kunnat slutföra bromskylningen. ”Det är många detaljer på ett spett” och det tog några helger. Här kommer en bildkavalkad:


    Här någonstans började det och sedan rullade det på…

    Fler bilder finns på min hemsida: http://hoftware.com/erally

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #433456

    rallyelwood
    Deltagare

    Hiphip hurra! 😀

    För 10 år sedan köpte jag 99:an. Jag letade upp platsen jag fotograferade bilen på strax efter köpet och tog några nya foton för att fira.


    Vid köpet överst.

    Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/160-10-arsjubileum

    #433472

    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis till jubileet!

    #433996

    rallyelwood
    Deltagare

    Under semestern blev det två bankörningar; Mittsverigebanan och Helsinge motorstadion.

    Mittsverigebanan 26/7:
    Bromskylning blev precis klar dagen innan. Körde första passet med täckluckorna på plats, och andra passet utan täckluckorna. Mätte temperaturen på bromsskivorna med en IR-termometer efter passen. Resultat? Mycket osäkert… Körde med mindre attack det första passet, kanske därför jag mätte upp lägre temp utan bromskylning (med täckluckor)?

    Det var MYCKET folk på plats, antagligen för att det var permiär på BUS1 (http://bus1.nu, efterträdare till insomnade Onsdagsbus) och ett uppdämt behov av att köra bana och gnissla däck. Trots kort startsträcka för den ”nya” organisationen var det välarrangerat.


    Protokollet


    Däcksslitage


    Vissa gillar när det ryker mycket om däcken…


    I E4-kurvan, eller strax innan start och mål?

    Film:

    Helsinge motorstadion 29/7:
    Några dagar senare begav jag mig söderut till Flygstaden i Söderhamn där Helsinge motorstadion finns. Det är en konbana i ena änden på före detta F15. Trevlig bana, kanske med undantag för slalombiten på baksidan. Jag är inte så förtjust i slalomkörning med 99:an… Trevlig arrangemang och ganska få bilar, jämfört med STCS:s övriga bankörningar.

    Jag hade samma tillvägagångssätt får utvärdering av bromskylning som på Mittsverigebanan, med undantaget att jag var noggrannare med att hålla IR-termometern så när bromsskiva som det gick (stödd mot fälgen) och att jag mätt på tre ställen på bromsskivan. Resultatet var lika osäkert, ungefär samma medeltemperatur med som utan täckluckor…

    Film:

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #435822

    rallyelwood
    Deltagare

    Det skulle ju inte bli mer bankörning denna säsong…

    När jag såg att det skulle bli säsongsavslutning på Linköping motorstadion kunde jag dock inte låta bli. Det var trots allt två månader sedan senaste bandagen.

    Vädret var osäkert, men första passet var torrt och jag körd ca 4 sek snabbare än tidigare i våras med STCS. Visserligen hade vi då en chikan på bakrakan, men den var inte hela orsaken till att det gick snabbare denna gång. Lite annan stötdämparinställning fram, bromskylning, framvagnsinställning och mer slitna däck är skillnaderna på bilen. Ändå tror jag mer på att det satt innanför hjälmen.

    Sedan var det blött, blött, blötare och blötast. Mycket svårt att hitta spår där det inte understyrde in i och spann ut ur kurvorna. Vid minsta lilla rattutslag och lite gas samtidigt spann det, så det var helt raka hjul som gällde innan gaspådrag. Ändå hur kul som helst.

    Till slut blev det ”lite för kul” och jag snurrade av vid infarten till rondellen. Jag fick rensa en del sand ur hjulen innan jag kunde åka hem.

    Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.

    • Det här svaret redigerades 4 minuter sedan av .
Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.