Saab 99 -84 med T16 och bur (180930: Bokslut 2018)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -84 med T16 och bur (180930: Bokslut 2018)

Detta ämne innehåller 80 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-30 23:39.

Visar 6 inlägg - 76 till 81 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #445445

    rallyelwood
    Deltagare

    Lite gapigt är det allt att kuskar runt till affären eller ha cykel på taket på räserbilen bedömning båge å allt!!

    Det ”värsta” är nog ändå att klättra över buren och skalstolen varje gång jag ska in och ut. Blir ju desto fler gånger i vardagen (på trånga parkeringar) än på banan.

    Men det finns några enkla uppgraderingar att göra för att den ska bli något mer bruksvänlig och inte förlora mycket av racerbil.

    • Det här svaret redigerades 3 månader, 2 veckor sedan av .
    #446984

    rallyelwood
    Deltagare

    Inför BUS1 på Mittsverigebanan i onsdags gjorde jag en okulär besiktning av bilen och upptäckte att det var hög tid att byta bakbromsbelägg. Nu är jag inne på tredje uppsättning bak, låt vara att en var begagnat när den monterades, utan att ännu ha bytt fram. Jag misstänker att det höga slitaget beror på en kombination av belägghyvlande (slitsade) skivor, belägg av originaltyp och att det ena (vänster) utbytesoket inte verkar helt ok. Det sliter betydligt fortare på vänstersidan. Jag bytte till belägg av originaltyp igen, men bytte också till släta skivor. Se graf nedan för uppmätt bläggtjocklek (mätt på plats i ok) som funktion av körsträcka.

    Fram visar beläggen (RedStuff) viss tendens till att kladda på skivorna, men inte så illa som Tar-Ox-beläggen som jag hade innan (och som orsakade bromsvibrationerna i förfjol). Därför har jag letar efter belägg som tål högre temperatur, men inte riktigt hittat något.

    Jag letar efter lämpliga nära-racing-belägg, som ska fungera hyfsat på gatan också, både för fram och bak. Tips och erfarenheter mottages gärna. Någon som har erfarenhet av de Pagid-belägg som säljs av Speedparts(https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/broms/sportbromskit/pagid/pg809.html), t.ex.?

    Bak har jag og900/9000-ok. Fram har jag 9000-turbo-ok.





    #447000

    saabaero
    Deltagare

    Finns det Carbotech XP8 till dom oken så köp sånna. Pean Sweden säljer Carbotech

    Har noterat tidigare när jag hade std bromsar att bakbromsarna fick jobba väldigt mycket. Tror det berodde på överhettning fram så det var bakbromsarna som fick jobba.
    Vet minst ett tillfälle när jag hade mer bromsdamm på bakfälgarna

    #447917

    rallyelwood
    Deltagare

    Under semestern blev det två körningar på Mittsverigebanan. Här kommer film från den första:


    (https://vimeo.com/album/5361450/video/285741998)

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #449479

    rallyelwood
    Deltagare

    Ligger lite efter på uppdateringsfronten här… Film från mitt andra besök på Mittsverigebanan i somras kommer här:


    (https://vimeo.com/291313977)

    • Det här svaret redigerades 1 vecka sedan av .
    #449828

    rallyelwood
    Deltagare

    Dags för ”bokslut” 2018. Sista bankörning blev på Mittsverigebanan under BUS1 Grand Finale, se film nedan. Mycket rolig och givande dag, jag körde mitt totalt snabbaste varv hittills med Toyo T1R-däck. Lägger man ihop de bästa sektortiderna totalt med dessa däck på Mittsverigebanan borde jag kunna köra ännu snabbare… Mål för nästa år?

    Tanken i början av året var att koncentrera mig på enbart två banor för att utvecklas som chaufför snabbare. Det blev bara en bana, vilket var minst lika bra. Jag har haft lite svårt att ”titta” några kurvor i förväg på bandagar tidigare, nu när jag koncentrerade mig på enbart Mittsverigebanan märkte jag redan vid andra bandagen att jag såg framför mig nästkommande parti på ett annat sätt och kunde planera spårval, etc, längre i förväg. Även om jag varit flera gånger på en viss bana tidigare är det ju som oftast ett år emellan, nu blev det betydligt kortare mellan gångerna och erfarenheterna från förra gång fanns i betydligt färskare minne.

    Vidare har jag försökt träna häl-tå vid nedväxling. Ibland går det, ibland missar jag gaspedalen. En positiv effekt av tränandet som jag noterat är att jag i vissa fall, mer eller mindre automatiskt, har förberett och varit klar med växlingen inför en kurva betydligt i bättre tid innan det börjar svänga. Så jag fortsätter träna häl-tå, även till vardags.

    Mittsverigebanan_varv-sektortidsanalys_150905-180908
    Min varvtidsutveckling på Mittsverigebanan. Varvtiderna för båda däck-varianterna kryper nedåt med tiden. Kanske kan jag komma till R-däckstider med gatdäcken om jag håller på tillräckligt länge? 😉

    beläggtjocklek-pass_170328-180909
    Än finns det material kvar på beläggen bak, som jag bytte innan första körningen i år. Jag hade hoppats på en något lägre slitagetakt nu när jag har släta skivor även bak, men det verkar vara samma som innan med slitsade skivor. Vid nästa beläggbyte bak blir det något annat än original.

    bromskivetemp-med-utan_170726-180908
    Svårt att säga något om bromskylning hjälper. Grafen visar bromsskivetemperaturmätningar jag gjort med IR-termometer sedan jag monterade bromskylning fram, oavsett bana, väder, lufttemperatur, etc.


    (https://vimeo.com/292457940)

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 76 till 81 (av 81 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.