SAAB 99 GLE -78 automat – byte flexplatta eller startkrans

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / SAAB 99 GLE -78 automat – byte flexplatta eller startkrans

  • Författare
    Inlägg
    • december 16, 2024 kl. 15:45 #519201

      Hej
      Söker info om ett problem som drabbat min vän med en bil enligt rubriken. Viktigt, det är en BW35 automatlåda.

      Problemet är att startmotorn går men inte vrider på startkransen. Bilen står utomlands, så jag kan inte på ett enkelt sätt kolla om det är vredet på startmotorn eller startkransen på flexplattan som är orsaken.

      Om det är så enkelt som startmotorbyte så tror jag att jag klarar det.

      Skulle det dock visa sig att det är startkransen så blir jag ganska rådlös. Jag förstår att det går att byta genom att separera motorn från lådan men finns det ett annat sätt?
      Går det att skruva loss momentomvandlaren/turbinen med motor kvar i bilen?

      Är det nån som gjort nåt liknande eller känner till en beskrivning på nätet? Haynes har ingenting att säga om sånt alls.

      Samma procedur skulle nog gälla om man behövde byta vevaxeltätningen på motorn – då måste man ju ta bort momentomvandlaren och flexplattan för att komma åt den.

      Tacksam för tips

      Mvh

      Dan

        december 20, 2024 kl. 01:17 #519279

        Hej,

        Det känns spontant som att det är startmotordrevet som inte går ut i startkransen.

        Man kan meka bort startmotorn, lägga den (inkopplad) löst i motorrummet.

        Inspektera startmotordrevet och se om det ser OK ut. Stoppa in fingrarna vid startmotorfästet och känn om det verkar OK. Man borde kunna känna kuggarna i kransen.

        Om allt OK så långt så jorda startmotorn i chassi med t.ex. startkabel och sen ”provstarta”.

        Man borde då se om drevet lätt går ut i drivläge. Om inte så rengör och smörj upp.

        Hjälper inte det så meka dit en annan startmotor.

        Såvitt jag minns från min tid som automatlådemekare så går det inte att byta medbringare med mindre än att motor och låda delas.

        MEN det är osannolikt att det är fel på startkransen, startmotorn är troligare.

        Lycka till / Kenth

         

          december 20, 2024 kl. 11:46 #519289

          Hej

          Tack för ditt uttömmande svar. Personligen, lutar jag också mot att det är en trött startmotor.

          Som jag nämnde ovan så står bilen utomlands just nu och då kan jag inte enkelt testa själv.

          Ägaren är lätt handikappad (därför tvungen att köra automat) och jag försöker guida honom i hans
          samtal med lokala medhjälpare, som inte alltid är SAAB medvetna (inte det lättaste).

          Läsningen av 3 olika handböcker och inlägg på olika forum gjorde att jag har nu förstått processen av
          ev byte av flexplattan, om det mot förmodan skulle vissa sig nödvändigt. Motor och lådan måste separeras
          enklast med drivlinan ur bilen.

          Låter frågan vila tills någon där på plats kan kontrollera startmotorn.

          Tack för din hjälp.

          Mvh

          Dan

            januari 10, 2025 kl. 21:23 #519471

            Tack för uttömmande tips.

            Min magkänsla är också att det är startmotordrevet som inte går in.

            Bilen är som jag nämnde i Holland just nu och jag fått den bärgat till en verkstad som drivs av min bekant.

            Har framfört dina tips och han skall kolla startmotor inom några dagar nu.

            Hoppas på att det funkar.

            Återkopplar så fort som jag fått besked.

            Mvh

            Dan

              januari 11, 2025 kl. 02:07 #519472

              Det slog mej att det faktiskt skulle kunna vara att kolen i startmotorn är dåliga. Det som då kan hända är att dragmagneten för bendixdrevet inte får tillräckligt med ström för att dra ordentligt. Dragmagneten jordas nämligen genom den (initialt) stillastående startmotorn.

              (När startmotorn börjar snurra är bara håll-lindingen strömsatt vilket alltså räcker för att hålla relä och drev på plats. Men alltså inte för att dra dem).

              Billigare och lättare att byta kol än hela startmotorn. 🙂

              Jaja, det är mycket med det elektriska…. / Kenth

               

               

                januari 11, 2025 kl. 09:11 #519473

                Absolut, det var min tanke också. Användaren har rapporterat att han kan höra startmotorn snurra men motorn drar inte runt.

                Hans omedelbara slutsats blev då, att det måste vara kransen på medbringaren som är slut, eftersom startmotorn snurrar.

                Väntar med spänning på resultat av testen. Själva lösningen beror mest på verkstan och tillgängligheten av en fungerande startmotor.

                Under alla omständigheter, vill jag behålla original startmotorn för en renovering. Snabb sökning på nätet visar på att det är inte så lätt att få tag på en ny startmotor till 70-tals saab.

                Återkopplar så snart som jag vet nåt mera.

                Mvh

                Dan

                  januari 11, 2025 kl. 11:27 #519474

                  En följdfråga – behöver man riva avgaslimpan för att byta start motor?

                  Eller sitter den under insuget på -78a årsmodell?

                  Mvh

                  Dan

                    januari 11, 2025 kl. 12:18 #519475

                    Är 99% säker på att startmotorn sitter på avgassidan men du (=de) behöver inte riva avgaslimpan, vad jag kommer ihåg. Däremot har jag nåt minne av att ett stag tillhörigt bakre motorfästet behöver tas bort för att få ut startmotorn. Det var nog därför jag provkörde den losskruvad men ”på plats”.

                    Man får naturligtvis tänka på att det är höga strömmar ”i farten”, vilka inte är avsäkrade, när man mekar och provkör startmotorn. Men det har förhoppningsvis verkstan koll på.

                     

                    / Kenth

                     

                     

                    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.