Saab 99 Intercooler?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Saab 99 Intercooler?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-30 02:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4887

    reino
    Deltagare

    Nån som känner igen denna och kanske har lite mer info? Bilden kom upp på ett amerikanskt forum och ingen verkar veta nåt om den där. Ser rätt udda ut iallafall.

    #37278

    simona50
    Deltagare

    Vattenkyld intercooler är det.

    #37282

    Martin
    Deltagare

    Jag har en sådan liggande. Det är inget Saab original. Jag fick bekräftat med Peter B att det inte är Saab original, men den är ivf riktigt välgjord. På en 99:a blir det för trångt mot vattenkylet men på en manuell 900 Turbo skall det passa.

    #34648

    reino
    Deltagare

    @martin wrote:

    Jag har en sådan liggande. Det är inget Saab original. Jag fick bekräftat med Peter B att det inte är Saab original, men den är ivf riktigt välgjord. På en 99:a blir det för trångt mot vattenkylet men på en manuell 900 Turbo skall det passa.

    Tack för infon! :AP

    Finns det nån möjlighet att man kan få se lite mer bilder på den kanske? ❓

    #31884

    Martin
    Deltagare

    Javisst, återkommer om det.
    Typen av laddlyftkylare kallas ibland även för chargecooler. och det bla Lotus Esprit Turbo ståtade med en sådan
    http://www.lotusespritworld.com/EGuides/ETechnical/chargecooler.html

    @reino wrote:

    @martin wrote:

    Jag har en sådan liggande. Det är inget Saab original. Jag fick bekräftat med Peter B att det inte är Saab original, men den är ivf riktigt välgjord. På en 99:a blir det för trångt mot vattenkylet men på en manuell 900 Turbo skall det passa.

    Tack för infon! :AP

    Finns det nån möjlighet att man kan få se lite mer bilder på den kanske? ❓

    #37344

    nkro
    Deltagare

    Vem och varför har denna skapelse tillverkats.

    Det finns relativt många, bra byggd. Så ngn måste haft en plan.

    Det bör vara ett setrab element.

    Niklas

    #37351

    ingemargavle
    Deltagare

    Tack för informationen :AP
    Alltid lika kul att få lära sig nått nytt.

    #37427

    reino
    Deltagare

    Hur fick man tag i denna? fanns den att köpa hos saab, som tillbehör från Sport & Rally avdelningen? Även om den inte var ett ”orginal” tillbehör som saab själva tillverkade.

    Om inte, hur kommer det sej att dom fick sälja den med Saabs logga?

    #37429

    Martin
    Deltagare

    Jag undrar också över hur det kommer sig att Saabloggan med rätt typsnitt får/fick sitta på produkten.
    Abbott Racing i UK säljer en nyare motsvarighet.
    http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=13

    #37507

    reino
    Deltagare

    @martin wrote:

    Jag undrar också över hur det kommer sig att Saabloggan med rätt typsnitt får/fick sitta på produkten.
    Abbott Racing i UK säljer en nyare motsvarighet.
    http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=13

    Jo Abbots kylare har man sett nämnas några gånger på internatonella forum.

    Hur går det med bilderna förresten? Skulle varit kul att se hur den ska monteras, även om jag har en hum om ungefär hur den är tänkt att sitta.
    Om det finns nån stämpel med tillverkare mm så får du hemskt gärna skriva ut det med. :TY

    #37521

    hotrodder
    Deltagare

    @martin wrote:

    Jag undrar också över hur det kommer sig att Saabloggan med rätt typsnitt får/fick sitta på produkten.
    Abbott Racing i UK säljer en nyare motsvarighet.
    http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=13

    Funderar jag på oxå, var det ett tillbehör som såldes av Saab själva? Hur är verkningsgrad/funktionen på den här då jämfört med en luftkyld? Den ser ju ruskit frän ut om inte annat.

    #38413

    reino
    Deltagare

    Hur blev det med bilderna som utlovades? 😉

    #35390

    saabaero
    Deltagare

    Nu vet jag inte hur det är med just dessa kylare men generellt finns det två olika typer av system.

    En variant är att montera chargecoolern i serie med ordinarie kylsystem, dvs mellan kylare och v-pump
    Fördelen med detta är att man alltid har samma insugstemp oavsett utetemp och därmed enklare för motorstyrningen att hantera

    Den andra varianten är att ha en separat kylslinga med kylare och pump för chargecoolern.
    Detta ger kallare luft men samtidigt en massa extra prylar med allt vad det innebär.

    Stora fördelen med chargecoolern är vid platsbrist och där det är svårt med vettig luftström till en intercooler (t.ex. svansmotorbilar).

    #38453

    nkro
    Deltagare

    Bilderna ”snodda” från tradera.

    Nya ägaren kanske känner igen den.

    Niklas

    #38454

    Martin
    Deltagare

    Är bortrest i veckorna, så då får hobbyn vila…

    @reino wrote:

    Hur blev det med bilderna som utlovades? 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng