Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Dags för lite fler bilder…
Tyvärr tar jobb och pendling 12-14 timmar dag, men då kan det vara gott att byta datorer, papper och ändlösa möten mot något annat. Garaget kanske? 😉Höger sida undertill är i princip klar när det gäller rostbekämpning. Återkommer med bilder..
Efter en stund blir det tröttsamt att kapa rutten plåt. Saab original avdragare för bromskivor är en pålitlig kamrat om det sitter fast.
Bromsoken skall renoveras hos Bromsok Renovering i Kållered AB var det tänkt. Får se om/när de svarar. “Kållered” ligger numera i Aröd på Hisingen, åtminstone om man snackar bromsar 😉 Har ett knippe nya bromsskivor för 99/900, men inte original av samma typ. Två original bromsskivor någon?Synar man bilden ser man en gammal “patchning”. Är jag ensam om att tycka att det är extra tråkigt att göra om gamla lagningar?
Mekonomen har halva tröskelplåtar. Resten får man skarva själv.
Just denna bil är nog extra utsatt. Eftersom karosseriföretaget knappast hade möjlighet att doppa hela karossen i fosfateringsbad etc, så är de modifierade karossdelarna extra utsatta för attacker från Moder Natur. Min garagemetod är riklig behandling med Hagmans CA primer därefter några lager täcklack och sedan u-massa, body beroende på plats.
Hoppas “någon” slipper göra om jobbet om 10-20 år..
Inget att spara på..
Karosserifirma Heinels skarvade i extra golvplåtar som fått ta ordentligt med stryk sedan 1976.
Det börjar nu likna en bil för Fred Flinta och hans kamrater…
Båda fötterna får ledigt plats i hålet, och då återstår fortfarande en del att skära. Tio nya kapskivor inhandlade för fortsatt dissikering .. Nyköpta nibblern från Jula var lite klen, Biltemas var bättre men har fått lämna in. Annars tycker jag det är smidigt att skära plåt med nibbler. För hobbybruk får det duga med lite enklare tryckluftsverktyg. Vill inte lägga tusenlappar på enskilda verktyg som används några timmar per år. Annars är jag en vän av ordentliga verktyg.
Slutligen lite skönhet. En av 99:ans, och 900:an med för den delen, akilleshälar är länkarmsinfästningarna. När jag får se såpass fin och icke angripen plåt på en 37 år gammal bil känns det riktigt, riktigt gott. Vänstersidans drivaxeltunnel och styrstaggenomföring har antingen ytrost eller är helt rostfri. Stor kontrast till högersidans elände.. HÄRLIGT!
519juni 12, 2013 at 19:57 #56564Jag nominerar dej på stående fot till omröstningen för “Årets kulturgärningsman”. :AP :AP
Blir så impad av sådana gärningar. Ska bli spännande att se fortsättningen.
/ Kenth
Har bilen varit med om någon kollision eller annan kraftig påverkan månne?
Panhardstagets fäste i karossen är redan från början lite förskjutet. Det går att se på “knäcken” nära balken. Jag har ett helt nytt fäste liggandes som ser likadant ut.
Men det fäste som nu sitter på är dessutom vridet. Se bild
När jag undersöker själva Panhardstaget är det vridet några grader. Jag har lagt in röda streck i bilden som visar vad jag menar.
Projektet står och stampar lite..
Är på jakt efter en vänster bakflygel. Har en hyfsad, men någon har skurit plåten snett över tanklocket, och jag vill ogärna lägga en svetsskarv mitt på plåten.
Så här ser plåten ut.
Har du eller har tips på plåt? Hör jättegärna av dig! Tack!Tiden räcker inte riktigt till, men en del har allt hänt i garaget.
Har som jag skrev tidigare börjat med vänstersidan.Vänster hjulhus var i förvånansvärt bra skick, och det fanns ingen anledning att skära något där. Däremot har en ny framskärm köpts in som skall ersätta den spacklade och krokiga som sitter på nu. Den värsta rosten i hjulhuset var bakom stänklappen, men det fixar jag när jag byter framskärm.
Annars har mest tid ägnats åt trösklar och golv på vänster sida.
Ja, det var inte så mycket mer denna gång!
Tack för att du följer tråden!Det blev lite plåtjobb på eftermiddagen.
Ungefär så här såg det ut även på höger sida. Bilden tagen strax innan vinkelslip och huggmejsel skred till verket.
Nu ser vänster sida ut så här. Fortfarande mycket jobb kvar som synes, men ett litet steg framåt. När bakflygeln är borta skall ytrosten som syns på bilden bort och boxkonstruktionen återställas.
Den utskjutande delen av tröskeln skall förstås kapas (inringat), men det gör jag när jag tar mig an hjulhuset. Karossen är vridstyv, men jag tar det säkra före det osäkra och låter så mycket av flygeln som det går vara kvar. Dörröppningen är stagad med ett insvetsat fyrkantrör.
Den vänstra inringningen är en av de skarvar som jag tror karosserimakaren gjorde.
Jag låter den vara kvar och skarvar in den undre tröskeldelen precis bredvid och slipar ned min svets och låter Heinels svets vara orörd. Man vill ju inte kludda med vattenfärg på Mona Lisa 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.