Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Martin!!!
Du vet ju att Micke Bergman körde denna bil som taxi i sin ungdom!!!! Han pratar ofta om hur han plågade denna 99.a.
Så att det är krokigt och buckligt är inte förvånande. Ävensom Micke inte är känd för att köra på saker så har nog gaspedalen placerats i botten!
Bra jobbat!!!!
Fredrik
Det har inte hänt särskilt mycket sedan sist, men nu är vänster tröskel äntligen färdiglagad. Återstår VB hjulhus.
Ett smått fantasieggande fynd dök upp när jag skar upp en av de rostangripna sektionerna under baksätet. En avfyrad .22 patron. (5.56mm)
Knappast ett attentatsförsök mot H.M.K, men vem avfyrar ett salongsgevär från Kungens ”gamla limousin”? 😉
Innan sista plåten kom på plats blåste jag bort sliprester och smuts med tryckluften.
Sista biten mot VB hjulhus tillpassades och svetsades ikväll. Jag ville behålla Heinels svets på tröskeln för autencitetens skull. Till vänster i bild syns den svetsen. 5mm till höger skarvades en ny plåt in.
De silverfärgade rinningarna är resterna av en svetsfärg som man kan använda innan man svetsar för att få hyfsat rostskydd på ställen man inte kommer åt efter att man svetsat.
Efter att tröskeln räknats som klar sprutade jag hålrumsrostskydd i tröskeln. Innan dess var det mer eller mindre naken plåt, inte undra på att det rostat…
september 1, 2013 kl. 09:40 #58999Bra jobbat. Kul att se en sån här klenod återfå sin värdighet! 🙂
Angående tomhylsor så hittade jag flera 9 mm under reservhjulet på min 96:a när jag hade köpt den. Såg ut att vara likadana som försvarets 9 mm ammunition. Bilen har körts av en dam i Boden som ny, kanske åkte hon runt med k-pist och gjorde stan osäker? 😉
Tackar för uppmuntrande kommentarer!
Ja, bilen har nog varit med om en hel del.
Fredrik, jag har snackat lite med Micke, men han berättade inte om buskörningarna. Ha ha 😉 Däremot om problemen med A/C-remmen som gärna hoppade av. Till slut satte man A/C:n ur spel för det var så tröttsamt att fixa det stup i ett.En tidigare medarbetare berättade att hennes bror och kamrater buskört med bilen på en åker på Orust. Uppenbarligen har bilen varit med om en del. En tid har den varit lackad antracitgrå. Det är nog det som gett upphov till ryktena om att det gjordes två bilar. Men det finns bara en.
Det var en hel del inbuktningar i golvet under baksätet samt vänster tröskel, men det har jag riktat. Motorrumsgolvet har också tagit mycket stryk, men det är uträtat nu.
De lite ”större” plåtjobb som återstår nu är;
VB hjulhus
VB flygel+sida
Ersätta VF skärm med en ny
samt svetsa fast den nya bakstammen + lite bagagerumsgolvSen så!!! :CH
Har inte varit så mycket i garaget, men arbetet fortsätter..
Inte så fasligt långt kvar innan jag kan börja återmontera de renoverade chassiekomponenterna. Smakar på ordet… ”återmontera” mmmm 😉
<span style=”color: #FFFFFF”><span style=”font-size:85%”>2611</span></span>
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av
Martin.
F…..n!
Äntligen igång igen i går kväll, men så tog gasen slut.
Inga problem, skaffade ny hos Aga gasdepå imorse på väg till tåget.
Med ny gas börjar jag glad i hågen att svetsa.
Lägger två (2!) cm svets sedan matar svetsen inte fram mer tråd.
Va f…?
Visar sig att svetstråden på 5 kilo precis tagit slut. 2cm efter att gasen tagit slut..
Köpa lott eller inte?Det blev till att zinkprima golvet/underredet istället.
januari 3, 2014 kl. 17:45 #62398Oj!
Detta var då ett spännande projekt 🙂
Nu vet ja vad ja ska ha chipspåsen till denna helgen. hehe. Får kika igenom tråden noga från början.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.