saab 99 t8 startar ej

Forum Modellspecifika forum 90/99 saab 99 t8 startar ej

Detta ämne innehåller 25 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-18 17:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20892

    aerow
    Deltagare

    Köpte mig för några veckor sedan en 99 med t8 och mek sprut.
    Bilen gick kanon i ett par veckor fram tills förra veckan då den plötsligt inte startade, hade inte tid att felsöka då så tog 9-5 an till jobbet.
    På fredagen slängde man upp motorhuven och kollade lite men såg inga uppenbara fel, satte mig i och drog på startmotorn och vips så startade den så fint så.
    Helgen går utan att jag kör nått med bilen men i morse när man skulle till jobbet igen krånglar han igen.
    Den här gången startade han först för att nån sekund efter start dö och där efter inget liv alls.
    Jag har gnista på stiftena, jag släppte på utgående skruv på bränslefiltret och slog på tändningen och där komm det bränsle vill jag lova. Men jag får inte ut nått bränsle ur spridarna.
    Är det nån som har någrra ideer om vad det kan va för fel?

    #146242

    Martin
    Deltagare

    Igensatt mängdmätare/bränslehuvud?

    #146245

    walle
    Deltagare

    jag gissar på tomgångs ventilen vid toppen kolla så den stänger å öppnar som den ska jag har en ny om det behövs
    annars vris på co skruven tills soppan kommer i spridarna mvh niklas

    #146257

    aerow
    Deltagare

    Hur ser den ut och hur kollar jag den?
    Jag besiktade bilen det forsta jag gjorde och fick 2 pa for hog co varde

    Mvh

    #146258

    aerow
    Deltagare

    vad ar det som avgor nar soppapumpen ska bryta? borde ju sitta en tryckgivare som bryter strommen. Tankte om jag har tryck men for lagt for att spridarna ska oppna.

    #146259

    Martin
    Deltagare

    CO-skruven sitter ovanpå mängdmätaren. Den justeras med en insexnyckel och nås genom aluminiumröret alldeles nära gummibälgen.

    Personligen skulle jag inrikta mig på att mängdmätaren kan vara igensatt eftersom bilen stått länge.

    Det kan vara idé att kolla hur det ser ut i tanken. Det är ganska vanligt med problem att soppapumpens gummibälg tar stryk av dagens mer aggressiva bensin

    #146261

    aerow
    Deltagare

    menade tommgangsventilen

    Mvh

    #146263

    morsole
    Deltagare

    Har läst om någon här på nätet som gjorde systemet rent med akrylatbensin; givetvis en något komplicerad procedur, men säkert väldigt effektiv. CI systemet är mycket känsligt för smuts i mängdmätare och spridare, så om bilen stått kan det finnas mycket mumma i tanken som du kanske får rengöra också, om gummibälgen har lösts upp av den nya aggressiva soppan.

    Mvh Johannes i Sjöbo

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #146264

    Martin
    Deltagare
    #146265

    aerow
    Deltagare

    sa om den har gummibalgen gar sonder gar da soppan forbi grovsilen i tanken da?

    Jag ska felsoka vidare nar jag kommer hem i kvall om det inte ar natt annat som ligger pa.

    #146266

    aerow
    Deltagare

    Funderar pa vad som ger signal till soppapumpen att bryta trycket, pumpen gar ju typ tva sek efter att tandningen slagits pa. Sitter det en trykgivare i pumpen?

    kanske inte har med saken att gora men kan va intressant att veta

    #146269

    saabaero
    Deltagare

    Nu är jag osäker hur det är på 99T men på 900 styrs pumpen av ett relä som är ganska speciellt i sig. Bla sitter varvstoppet i bränslepumpsrelät. Inte helt ovanligt att det blir glappt i någon lödning på kretskortet i relät som resulterar i ungefär de symptom du beskriver. Relät går att bryta upp för inspektion 😉

    Hur gjorde du när du kollade om det kom bränsle ?
    Tack vare accumultorn (sitter det sån på 99:an ???) har man lite tryck i systemet även fast pumpen inte går. Det är inte mycket tryck men fullt tillräckligt för att det ska spruta bensin om man lossar ett rör (gissa hur jag lärt mig det :banghead: )
    När man lossar en anslutning till filtret brukar det rinna ur en rejäl skvätt. Hela filtrets volym + slangarnas volym kommer ut.

    #146270

    Martin
    Deltagare

    Det sitter samma typ av tändpulskännande bensinpumpsrelä i 99T.

    #146323

    scania
    Deltagare

    Hej!
    Tror på luftmassemätaren.
    Ta av gummit på mätaren(sitter på luftfiltret), lyft försiktigt på skivan som sitter med en skruv i centrum, denna får inte ta emot i kanterna.
    Om man lossar spridarna , lägger de i en avsågad dunk, fortfarande med rören kvar (va försiktig, rören e rätt sköra), lyfter på skivan i luftmassemätaren och slår på tändningen ska de komma bensin.
    Nu kan du även se sprutbilden på spridarna.
    Själv gjorde jag en bygling med kabel och strömbrytare (ta bort relä och sätt dit kabeln, jag kan kolla vilka anslutningar man byglar om du vill) så att man kunde slå på manuellt vid kontroll av mängden bränsle som pumpen ger.
    Ang vad som styr pumpen så är det tändinpulserna från tändspolen som ggör att pumpen går när väl motorn startat.
    Jag har själv haft det problemet på min ems när co-halten varit lite för snålt nerställd, kan väl vara att skivan tar i lite och suget från motorn när startmotorn går inte räcker till för att få den att lossna. Puttar man bilen då startar den direkt.
    Mvh Andreas

    #146441

    aerow
    Deltagare

    Jag lossade en anslutning på bränslefiltret och först när jag drog på tändningen sprutadedet soppa.
    vis mig gärna var bränslepumpsrelät sitter och var man byglar

    Scania wrote:
    Hej!
    Tror på luftmassemätaren.
    Ta av gummit på mätaren(sitter på luftfiltret), lyft försiktigt på skivan som sitter med en skruv i centrum, denna får inte ta emot i kanterna.
    Om man lossar spridarna , lägger de i en avsågad dunk, fortfarande med rören kvar (va försiktig, rören e rätt sköra), lyfter på skivan i luftmassemätaren och slår på tändningen ska de komma bensin.
    Nu kan du även se sprutbilden på spridarna.
    Själv gjorde jag en bygling med kabel och strömbrytare (ta bort relä och sätt dit kabeln, jag kan kolla vilka anslutningar man byglar om du vill) så att man kunde slå på manuellt vid kontroll av mängden bränsle som pumpen ger.
    Ang vad som styr pumpen så är det tändinpulserna från tändspolen som ggör att pumpen går när väl motorn startat.
    Jag har själv haft det problemet på min ems när co-halten varit lite för snålt nerställd, kan väl vara att skivan tar i lite och suget från motorn när startmotorn går inte räcker till för att få den att lossna. Puttar man bilen då startar den direkt.
    Mvh Andreas
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng