saab 99 t8 startar ej
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / saab 99 t8 startar ej
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / saab 99 t8 startar ej
- Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-18 17:03 av
aerow.
-
FörfattareInlägg
-
Köpte mig för några veckor sedan en 99 med t8 och mek sprut.
Bilen gick kanon i ett par veckor fram tills förra veckan då den plötsligt inte startade, hade inte tid att felsöka då så tog 9-5 an till jobbet.
På fredagen slängde man upp motorhuven och kollade lite men såg inga uppenbara fel, satte mig i och drog på startmotorn och vips så startade den så fint så.
Helgen går utan att jag kör nått med bilen men i morse när man skulle till jobbet igen krånglar han igen.
Den här gången startade han först för att nån sekund efter start dö och där efter inget liv alls.
Jag har gnista på stiftena, jag släppte på utgående skruv på bränslefiltret och slog på tändningen och där komm det bränsle vill jag lova. Men jag får inte ut nått bränsle ur spridarna.
Är det nån som har någrra ideer om vad det kan va för fel?CO-skruven sitter ovanpå mängdmätaren. Den justeras med en insexnyckel och nås genom aluminiumröret alldeles nära gummibälgen.
Personligen skulle jag inrikta mig på att mängdmätaren kan vara igensatt eftersom bilen stått länge.
Det kan vara idé att kolla hur det ser ut i tanken. Det är ganska vanligt med problem att soppapumpens gummibälg tar stryk av dagens mer aggressiva bensin
Har läst om någon här på nätet som gjorde systemet rent med akrylatbensin; givetvis en något komplicerad procedur, men säkert väldigt effektiv. CI systemet är mycket känsligt för smuts i mängdmätare och spridare, så om bilen stått kan det finnas mycket mumma i tanken som du kanske får rengöra också, om gummibälgen har lösts upp av den nya aggressiva soppan.
Mvh Johannes i Sjöbo
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Det var jag som gjorde den operationen. http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=72858#Post72858
Nu är jag osäker hur det är på 99T men på 900 styrs pumpen av ett relä som är ganska speciellt i sig. Bla sitter varvstoppet i bränslepumpsrelät. Inte helt ovanligt att det blir glappt i någon lödning på kretskortet i relät som resulterar i ungefär de symptom du beskriver. Relät går att bryta upp för inspektion 😉
Hur gjorde du när du kollade om det kom bränsle ?
Tack vare accumultorn (sitter det sån på 99:an ???) har man lite tryck i systemet även fast pumpen inte går. Det är inte mycket tryck men fullt tillräckligt för att det ska spruta bensin om man lossar ett rör (gissa hur jag lärt mig det :banghead: )
När man lossar en anslutning till filtret brukar det rinna ur en rejäl skvätt. Hela filtrets volym + slangarnas volym kommer ut.Hej!
Tror på luftmassemätaren.
Ta av gummit på mätaren(sitter på luftfiltret), lyft försiktigt på skivan som sitter med en skruv i centrum, denna får inte ta emot i kanterna.
Om man lossar spridarna , lägger de i en avsågad dunk, fortfarande med rören kvar (va försiktig, rören e rätt sköra), lyfter på skivan i luftmassemätaren och slår på tändningen ska de komma bensin.
Nu kan du även se sprutbilden på spridarna.
Själv gjorde jag en bygling med kabel och strömbrytare (ta bort relä och sätt dit kabeln, jag kan kolla vilka anslutningar man byglar om du vill) så att man kunde slå på manuellt vid kontroll av mängden bränsle som pumpen ger.
Ang vad som styr pumpen så är det tändinpulserna från tändspolen som ggör att pumpen går när väl motorn startat.
Jag har själv haft det problemet på min ems när co-halten varit lite för snålt nerställd, kan väl vara att skivan tar i lite och suget från motorn när startmotorn går inte räcker till för att få den att lossna. Puttar man bilen då startar den direkt.
Mvh AndreasJag lossade en anslutning på bränslefiltret och först när jag drog på tändningen sprutadedet soppa.
vis mig gärna var bränslepumpsrelät sitter och var man byglarScania wrote:Hej!
Tror på luftmassemätaren.
Ta av gummit på mätaren(sitter på luftfiltret), lyft försiktigt på skivan som sitter med en skruv i centrum, denna får inte ta emot i kanterna.
Om man lossar spridarna , lägger de i en avsågad dunk, fortfarande med rören kvar (va försiktig, rören e rätt sköra), lyfter på skivan i luftmassemätaren och slår på tändningen ska de komma bensin.
Nu kan du även se sprutbilden på spridarna.
Själv gjorde jag en bygling med kabel och strömbrytare (ta bort relä och sätt dit kabeln, jag kan kolla vilka anslutningar man byglar om du vill) så att man kunde slå på manuellt vid kontroll av mängden bränsle som pumpen ger.
Ang vad som styr pumpen så är det tändinpulserna från tändspolen som ggör att pumpen går när väl motorn startat.
Jag har själv haft det problemet på min ems när co-halten varit lite för snålt nerställd, kan väl vara att skivan tar i lite och suget från motorn när startmotorn går inte räcker till för att få den att lossna. Puttar man bilen då startar den direkt.
Mvh Andreas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.