Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › saab 99 t8 startar ej
- Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-18 17:03 av .
- FörfattareInlägg
- 9 oktober, 2009 kl. 17:07 #146444
Martin
DeltagareReläet sitter i säkringsboxen, du ser vilket det är i instruktionsboken.
Detalj: På K-jetronic sitter det en luftmängdmätare.
Luftmassemätare kom på senare system som tex LH-jetronic
Att mäta massa är en mer exakt mätmetod.Tips är att följa länken jag gav tidigare i tråden
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=72858#Post7285811 oktober, 2009 kl. 16:43 #146518aerow
DeltagareIdag så fick man lite tid för felsökning igen då.
jag har kollat gummit i bränslepumpen och det var helt, inte var det så mycket skit i tanken heller.
Har tagit bort gummi röret mellan mängdmätaren och insugsröret demonterat alla spridare. Jag byglade relät och lyfte på skivan i mängdmätaren och bränsle kom så fint så.
jag monterade tillbaks spridare och relä sedan la jag en distans mellan mängdskivan och mängdmätaren och provade att starta utan resultat men jag hör hur det sprutar när motorn går runt
Misstänker att den inte startade pga den blev sur plus att batteriet vid det här laget behövde laddas
Kan tänkas att jag har kopplat tandkablarna fel då jag har haft dom borta också. Nån som har nya tändkablar att sälja tror inte att dom som sitter är orginal plus att tändhattarna har sprukit.Mvh/ Andreas Karlsson
12 oktober, 2009 kl. 10:15 #146558Lollo
DeltagareHej.
Var det du som köpte den snygga röda 99CC med airflow pkt i Vingåker var det väl???13 oktober, 2009 kl. 05:31 #146592porsche944
DeltagareFelet ligger säkert på tändningssidan om det kommer bränsle som det skall. Hur ser stiften ut? Ger det gnista vid körning på starten?
Jag har själv en åtgärd som jag gör på alla ”ny” köp diret jag får hem bilen, byt alla stift, alla tändkablar, rotor och lock, olja, filter samt luft och bränslefilter. Redan här har man eliminerat felprocenten för att bilen skall bråka.
Elanslutningen på elektronikboxen sitter som den skall?
VHB berättar klart och tydligt hur man mäter i boxens anslutningar och var det skall finnas spänning vid olika moment, det var ett problem på min 99 t efter renoveringen ungefär samma symtom som du beskriver. Felet satt i en dålig kontakt i boxen.MVH
Michael
13 oktober, 2009 kl. 16:04 #146602aerow
DeltagareLollo wrote:Hej.
Var det du som köpte den snygga röda 99CC med airflow pkt i Vingåker var det väl???Ja det är nog den du menar men den stod i Flen
13 oktober, 2009 kl. 16:09 #146603aerow
DeltagareJag har demonterat stiften monterat dom i en rigg gjord av en aga 44 svetspinne som jag jordade.
Jag har gnista på alla men jag är osäker på tändföljden. Ser ut som jag har tändföljden 1234, är det rätt? På insuget står det ju ingjutet fiering order 134213 oktober, 2009 kl. 16:10 #146604walle
Deltagaredet ska vara 1 3 4 2
13 oktober, 2009 kl. 16:22 #146606aerow
DeltagareOkej då har jag kopplat fel.
Men problemet kvarstår ju säkert ändå….13 oktober, 2009 kl. 16:28 #146607aerow
Deltagarewalle wrote:jag gissar på tomgångs ventilen vid toppen kolla så den stänger å öppnar som den ska jag har en ny om det behövs
annars vris på co skruven tills soppan kommer i spridarna mvh niklasFörklara gärna hur tomgångsventilen skulle kunna ha med problemet att göra. Är det den som sitter längst fram på toppen med två bränslerör och en elanslutning?
17 oktober, 2009 kl. 11:42 #146728aerow
DeltagareDå har man felsökt igen då…
Nu har jag satt alla tändkablar rätt.
Bilen startar när man drar på startmotorn samtidigt som man drar upp luftmängdskivan.
Grejen är att det käns som att nånting suger åt sig skivan när den är nära bottenläget eller kanske över huvudtaget,som att styrtrycket skulle vara för högt.
Om man drar i luftmängdskivan utan soppatryck finns inga kärvningar eller motstånd alls.
Jag misstänker att det är styrtrycksventilen som inte öppnar som den ska men om någon misstänker nåt annat så hojta gärna tillStyrtrycksventil
url=http://www.geting.se/viewimage.php?image=199170-saab99004.jpg][/url]
Någon som vet vad det här är för ventil som sitter på vänster innerskärm?
18 oktober, 2009 kl. 17:03 #146766aerow
DeltagareIdag startade bilen och gick hur fint som helst. Vet fortfarande inte vad problemet är men förmodligen ligger problemet i bränslemängdhuvudet
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.