SAAB 99 Turbo

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / SAAB 99 Turbo

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / SAAB 99 Turbo

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 6, 2005 at 13:58 #90344

      Hej!
      Jo de är inte heller fel, men det är inte samma kultstatus tycker jag.
      Hittade en 99 turbo i jönköping för 5000 som senare visade sig vara nerplockad. Det var en 79:a, hade inte varit fel. Finns ungefär 100 st i bilregistret så de ha de varit kul.

      http://www.blocket.se/vi/6491717.htm?ca=23_3_s

      MVH Magnus

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        december 7, 2005 at 14:49 #90345

        Jag har en plattnos-900 turbo om du är intresserad. Femdörrars. 82 års modell.

          december 7, 2005 at 18:37 #90346

          Hej! Är den besiktigad och skattad? Har du någon bild på den?
          Kan maila till rosvall.berndt@telia.com eller fortsätta på tråden.

          MVH Magnus

          '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
          - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
          - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
          - 90 T16 -87 när jag ska överraska

            december 9, 2005 at 20:03 #90347

            Det det den som det står om i http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=559372
            Varken skattad eller besiktigad. Avställd.
            Jag köpte den till stor del eftersom säljaren bönade och den enda andra spekulanten bara ville ha den som reservdelsbil.

              december 10, 2005 at 19:21 #90348

              Hej!
              Nä den är jag inte så sugen på. Är lite väl rostig om du ursäktar. Men tack för erbjudandet!
              MVH Magnus

              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                december 11, 2005 at 10:44 #90349

                Jo, jag är lite orolig för vad jag gett mig in i. Men jag får väl trösta mig med att dörrana faktiskt var väldigt fina (bytta -97).

                  december 11, 2005 at 10:55 #90350

                  Staffan, mycket av rosten är inte svår att laga, även om det kan ta lite tid.
                  Det finns ekonomiplåt för de flesta av skadorna.

                  Se det som att du ligger på förkant, det är få som räddar undan tidiga 900:or idag!

                    december 13, 2005 at 20:16 #90351

                    Hej!
                    Är det någon som vet vad SAAB 99 turbo S är för någob modell? Och vad S:et står för?

                    MVH MAgnus

                    '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                      december 13, 2005 at 20:20 #90352

                      Bilar som extrautrustades med vatteninsprutning har ofta ett “S” efter beteckningen. Själva “S-et” inkluderades nämligen i Saabs vatteninsprutningssats.
                      Michael R har en sådan bil.

                      Tillsatsen ger cirka 15 extra hästar.

                        december 14, 2005 at 13:41 #90353

                        Hej!
                        Ja jag har sett att han har en sådan. Hittade den på garaget.org.
                        Men vad innebär det egentligen? Vad gör vatteninsprutningen?

                        MVH Magnus

                        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                          december 14, 2005 at 14:16 #90354

                          Hej!

                          Vatteninsprutning motverkar spikningar (bla genom vattnets kylande effekt) och möjliggör därför en höjning av laddtrycket. Vidare så hålls cylinderloppen rena från sot. Mycket vanligt förr i tiden i racingsammanhang och i överladdade stridsflygplan.

                          Det fungerar enligt följande: När ett visst laddtryck uppnåtts slår en brytare till och en pump börjar pumpa in vatten genom ett munstycke strax innan turbons kompressordel. Vattnet slås sönder och finfördelas av impellern innan den går vidare in i förbränningsrummen. Det finns en separat behållare till vattnet som det ut som en spolarvätskebehållare. Den brukar sitta i vänster innerskärm.

                          Idag har konceptet i stort sett övergivits i standardbilar och ersatts av laddluftkylare istället.

                            december 14, 2005 at 18:56 #90355

                            Hej!
                            Tack för din förklaring den var mycket klargörande! Om man kör med trim så borde det optimala vara att både ha vatteninsprutning och laddkylare..?
                            Är det ovanligt att 99 turbo är utrustad med denna funktion och fanns det på tidiga 900 turbo?

                            MVH Magnus

                            '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                            - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                            - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                            - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                              december 14, 2005 at 19:02 #90356

                              Då får man tänka till lite hur man designar systemet. Laddluftkylaren gör att det insprutade vattnet kondenseras i just laddluftkylaren och gör mindre nytta.

                              Jag har inte realiserat det ännu, men lekte med tanken att låta turbotrycket även sätta behållaren till vatteninsprutningen under tryck och därigenom få en vatteninsprutning som är proportionell mot aktuellt laddtryck. Det intressanta att komma runt är väl bland annat tryckfallet.

                                december 14, 2005 at 19:29 #90357

                                Skulle man inte kunna ha vatteninsprutningen efter laddkylaren? Men då komer problemet med att vattnet inte finfördelas innan det åker in i cylindern. Låter kanske primitivt men skulle inte munstycket till vatteninsprutningen kunna vara av samma model som sitter på dänkflaskor? Då blir det finfördelat och så hade man satt det i insugsröret.

                                MVH Magnus

                                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                                  december 14, 2005 at 19:49 #90358

                                  Hej igen.

                                  Använder man intercooler så bör man spruta in vattnet efter denna. Anledningen till detta är som Martin skriver att vattnet kondenseras i cellpaketet. Det finns dock de som säger att det skall gå ändå om man kör med tillräckligt högt laddtryck, men jag har ingen egen erfarenhet av detta tyvärr.

                                  Att spruta in vatten efter intercoolern gör dock att systemet blir betydligt mer komplicerat. Du behöver då en högtryckspump, ett munstycke som ger en fin vattendimma samt någon slags styrning till detta. Det finns satser att köpa, men dessa kostar mycket pengar. Martins idé med tryckstyrt vatteninsprut är dock inte så dum. Det skulle säkert vara möjligt att konstruera vatteninsprutning som är uppbyggt likt ett bränslesystem med en justerbar progressiv regulator, vilket i praktiken innebär att trycket i insugsgrenröret styr vattenmängden som sprutas in. Det behöver inte bli så dyrt.

                                  Personligen anser jag dock att vatteninsprutning är passé. Det finns Saab-fyror som lämnar nära 4-siffrig effekt utan vatteninsprutning.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.