Saab og900 16v "fullturbo", vilka årsmodeller

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab og900 16v "fullturbo", vilka årsmodeller

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-12 20:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22380

    kortnos
    Deltagare

    Vilka årsmodeller fanns Saab og900, 16 ventils med ”full turbo” (175hk) och vilka av dessa årsmodeller såldes i sverige.

    Var det bara Aeron som var sån, eller fanns det andra varianter

    Jag frågar för jag ska veta vad jag ska leta efter.

    #159475

    saabaero
    Deltagare

    84-93 fanns det 16V fullturbo
    Vissa årsmodeller var det bara Aero och cab som officiellt hade T16 motorn men i vanlig ordning finns det bilar som inte riktigt ”följer mönstret”.
    -84 är lite udda då det är enda årsmodellen med det gamla blå blocket med startmotorn under grenröret och de asymetriska kammarna.
    -85 har det nya röda blocket och asymetriska kammar
    86-93 har de roliga kammarna
    90-93 har det större svänghjulet för 220mm kopplingen

    Styrsystemen är LH2.2, LH2.4 och Lucas.
    Bilar utan kat brukar ha LH2.2
    Bilar med kat brukar ha Lucas
    Vissa katbilar har LH2.4

    #159476

    gindemo
    Deltagare

    Min cab -88 har T16 med 160hk eftersom den har katalysator. (USA-import)

    #159481

    saabaero
    Deltagare
    gindemo wrote:
    Min cab -88 har T16 med 160hk eftersom den har katalysator. (USA-import)

    Även Svenska T16 med kat har 160hk
    Aero med kat har dock alltid haft minst 175hk (röd box)

    Lättryckarna (900S) har samma motor men saknar intercooler och APC och det är den vanligaste bilen man hittar idag.

    #159483

    saabturbo
    Deltagare

    Även Svenska T16 med kat har 160hk
    Aero med kat har dock alltid haft minst 175hk (röd box)

    Aero 1988B HAR 118kw = 160hk pga Kat.
    175hk kom på senare modeller

    För info, slå på regnr FFM762/900Aero-88B

    #159486

    gindemo
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    gindemo wrote:
    Min cab -88 har T16 med 160hk eftersom den har katalysator. (USA-import)

    Även Svenska T16 med kat har 160hk
    Aero med kat har dock alltid haft minst 175hk (röd box)

    Lättryckarna (900S) har samma motor men saknar intercooler och APC och det är den vanligaste bilen man hittar idag.

    Vad jag vet så är min en -88 inte en -88B.
    Jag har fått för mig att man var tidigare med kat i USA.

    #159505

    emil n
    Deltagare

    LH 2.4 satt på 89:or. Lucas på 90-93 på alla turbo.

    Aero 175hk fanns åtminstone på 89 med svart box men tydligen hade en del 160hk(finns lite info i en annan tråd om aero)

    Jag vet en bil som levererades med röd apc och 185hk, även reggad så. Det var en svart 91:a med fem dörrar.

    enklaste sättet att få reda på vilken effekt bilen är reggad med är att slå in registreringsnumret på transportstyrelsen eller mekonomen.

    Att höja effekten från 160hk till 175hk eller 185hk är inte särskilt svårt. Endast lite justering av apc boxen behövs. Men då är inte bilen original längre om det är det man är ute efter.

    #159514

    turbocab
    Deltagare

    Lär även finnas en enda Aero reggad med 185hk box! Klart udda bil. Lite krasst så spelar dessa hästar ingen jätteroll efter 20 år och 20.000 mil. Motorns totalskick är mkt viktigare, så om en bil har 160 eller 175hk är inget man skall titta sig blind på. Det är skitlätt fixa själv också, jag har bottnat pottarna och lött ett motstånd i samtliga min bilar, för lite extra tryck.

    En tilläggsnotis: Aerocab hade aldrig 175hk, den fick nöja sig med 160hk. Svenska marknaden, Europa kan jag inte uttala mig om dock.

    #159519

    saabaero
    Deltagare

    Som jag skrev tidigare finns det många bilar som inte följer ”mönstret” riktigt.
    Min egen Aero -87 blev inreggad med automatlåda och 160hk vilket även det borde vara ganska unikt bland Aero. Ja just det, den hade LH2.4 med kat också 🙂

    Nu tror jag inte effekten är så intressant för trådskaparen utom möjligen för regbesiktning.

    #159526

    Martin
    Deltagare

    Min Aero 92 är frb en 160hk automat och Lucas. Numera utrustad med rödbox och bränslechips mm

    #159530

    saabaero
    Deltagare
    99T 30years wrote:
    Aero 1988B HAR 118kw = 160hk pga Kat.
    175hk kom på senare modeller

    För info, slå på regnr FFM762/900Aero-88B

    Även detta är väl en ”specialare” ?
    Vitsen med 88B var ju att slippa katten men samtidigt fanns kat som tillval. Någon som minns om katten var förknippad med skatterabatt ?

    Min -87 har fått kat eftermonterat = skatterabatt

    Martin wrote:
    Min Aero 92 är frb en 160hk automat och Lucas. Numera utrustad med rödbox och bränslechips mm

    Intressant att det finns fler bastarder för visst var det väl så att Aero aut inte var någon officiell kombination ?

    #159700

    henrikg
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Även detta är väl en ”specialare” ?
    Vitsen med 88B var ju att slippa katten men samtidigt fanns kat som tillval. Någon som minns om katten var förknippad med skatterabatt ?

    Min -87 har fått kat eftermonterat = skatterabatt

    88A=ingen kat, 88B=kat på alla bilar, men med samma avgaskrav som 88A. 900 Aero 88B har som sagt 160hk som alla svensksålda 900 T16. Till MY89 så fick Aeron via en anpassad APC-box tillbaka sina 175hk.

    //Henrik

    #159701

    henrikg
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Martin wrote:
    Min Aero 92 är frb en 160hk automat och Lucas. Numera utrustad med rödbox och bränslechips mm

    Intressant att det finns fler bastarder för visst var det väl så att Aero aut inte var någon officiell kombination ?

    Nej det var ingen officell utrustning för den svenska marknaden, men byggdes ett fåtal med SE-spec. Såldes många till andra marknader

    //Henrik

    #159704

    Martin
    Deltagare

    Min bil har chassienummer 00004 och den gick som ”fotomodell” hos Saab i början av sin levnad. Jag har fått berättat för mig att Einar Hareide använde just denna bil som inspiration då han ritade NG900

    #162427

    plankan
    Deltagare
    Martin wrote:
    Min bil har chassienummer 00004

    Har du inte glömt en 0’a där :whistle:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng