Saab og900, hur går det här till?

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab og900, hur går det här till?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-15 21:52.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

kortnos
    Deltagare

Titta på motorn, alltså att motorn är rakt upp, utan vinkel!

http://www.youtube.com/watch?v=w24YkiV1IN4

Hur går detta till, går det att klämma ditt en 9000, 9-5, 9-3 motor på og900 lådan???

Är det en massa skruvande och byggande eller finns det nått recept hur man gör detta?

2takt_nicke
    Deltagare

Ser ut som att blocken passar rakt på??

står i youtube infon vad de är för spec?

kortnos
    Deltagare

Hmmm :/

Med en sån motor behöver man inte bry sig om att en 45 gradiga vinkeln som b202 motorn har! problemet med att motorn skulle ta i höger hjulhus om man centrera og900 lådan i en saab 95 är som borta

Det enda den kräver är plats uppåt och det har en kortnos 95;a gott om

planer smids 🙂

jimbo
    Deltagare

men om det är en 2,3 som dom säger i kommentarerna så måste veven ta i växellådan.
    då måste man slipa lite så det går fritt.
    sen nån som vet hur det är med svänghjul koppling?
    men passar den verkligen rakt av annars?
    eller är det inte 2.0 inte 2.3.

turbocab
    Deltagare

Mig veteligen passar den inte alls rakt av, det är mkt anpassning. Det har gjorts förr, men plug and play är det inte. Någon i Göteborg jag snackade med hade gjort detta, och det var inte något litet projekt. Sen att lägga på 2,3 störtsköna vrid på en og900 låda skulle ju möjligen kunna straffa sig ganska snart också….

jimbo
    Deltagare

liten fråga.
    det är väll stor skillnad på 9000 lång och kortmotor.
    kan inte det vara lättare med tex 2,0 långmotor.

saaben
    Deltagare

problemet är att 2.0 långmotor från 9000 är en b202, samma som i 900,dvs med vinklat block.

2.3 Långmotor har rakt block.

och samtliga kortmotorer har raka block oavsett litervolym.

kortnos
    Deltagare

Bilen ifråga fanns på garget

http://www.garaget.org/?car=14127

lite ponografiskt är motorbilderna allt.

Men om man fullständigt ignorerar strulet man får med koppling, att veven ev tar i och att vridet kan döda knäckebrödslåda från 1960;talets England, så verkar långmotorn passa hyfsat bult on med lådan, jag ser inga adapterplattor och annat anpassat mellan låda och motor.

Det känns som steg 1 att dom går att para ihop, sen så löser man resten sedan 😎 Jag har inget tåg att passa med bilen

Magnus Thorsell hade nått 9000 block hemma och en granne med og900 lådor och har redan lovat lite löst att vi kan kolla på det där till våren, längtar redan 🙂

det är inte den effekten jag är ute efter, utan att motorn bygger rakt upp och inte i en 45 gradig vinkel och riskerar att ta i mitt inre hjulhus

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng