Saab TT problem 2 – Ujevn motor -fra kald til varm

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab TT problem 2 – Ujevn motor -fra kald til varm

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-02 20:04 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17817
    henning
    Deltagare

    Så til problem 2.

    Motoren min er nylig overhalt. Det meste på motoren er skiftet og den skal være strøken.

    Men, bilen starter greit nok om morran når den er kald(med choke), men holder seg ikke gående uten at jeg må jevnlig ruse motoren, eller så stopper den(med eller uten choke, par minutter etter start).

    Etter 10 minutter kjøring er motoren god og varm, nå er tomgangen ganske høy, og den går ganske fort rundt, for fort etter min mening, når man stopper bilen(lar motor være på) tar det en god 30-60 sekunder før den roer seg og går på lavere turtall.

    Slik at bilen er komplett motsatt fra kald til varm, noe som gjør at det er litt problematisk å kjøre.

    HVA er justert feil her, er det mulig å tenke seg til noen grunn til dette problemet? Er det forgasseren som ikke er innstilt riktig? timingen? For mye bensi, for lite, for mye luft etc….?

    Jeg er ikke så god på 2 takter motoren, er det noen som klarer å forklare på en enkel måte hva man kan gjøre for å justere forgasser/motor??

    Er det noen som har hatt liknende problem med sin 2 takter??

    Bilen er ikke trimmet – det er en 850cc motor med enkel forgasser.

    All hjelp er hjertelig velkommen.

    TAkk.

    Mvh Henning.

    #120939
    Morten S.
    Moderator

    Høres ut som om den drar falsk luft. Prøv å spraye startgass runt fordeleren når den står på tomgang. Øker turtallet da, drar den inn luft fra steder den ikke skal gjøre det.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #120951
    henning
    Deltagare

    Jeg skal kjøpe en boks startgass idag…. Hva hvis det er falsk luft som er feilen, kan man fikse dette enkelt, eller må man skaffe seg en ny/annen forgasser?

    Henning.

    #120960
    baard
    Deltagare

    Hei Henning !

    Det er ikke så uvanlig at man ”tumler” litt ifb. med innstilling og ferdigstilling
    av en nyoverhalt motor. Selv om man følger boka, er min erfaring at et eller annet som regel skaper ”trøbbel” og ekstra-arbeid. (Slik jeg selv har fått med lekajse fra toppen på den nyoverhalte 750 motor). Noen ganger er disse små problemene ikke alltid så lette å lokalisere kilden til….Problemet er at det ofte er flere typer feil som kan gi samme symtom. Se under kapitel 1 i verkstedshåndboka. Der står det ramset opp flere kilder til den feilen du nå har.

    Sånn på ”strak arm” er jeg enig med Morten. Det synes som den variable tomgangen har en sammenheng med forgasser (bensin/luft) inn til motoren.

    Spøsmålet er om du har brukt forgasseren fra den ”forrige” motoren din, eller om du har brukt en annen forgasser. Hvis du nå bruker en forgasser du ikke har noen erfaring med fra før, ville jeg skifte den ut komplett og montere ”tilbake” den gamle, hvis den funken OK.

    Hvis du ikke har endret noe på motoren ut fra det som er standard, skal det ikke være nødvendig å bestycke forgasseren noe annerledesenn det som står i ”boka”.

    Hvis du har en ”trimforgasser” må du være obs på at en magrere bensin/luftblanding f.eks, kan gi økt tendens til bl.a tenningsbank, og høy tomgang som ”henger igjen”.

    Feilen du har med ”starteren” har nok ingen sammenheng med dette. Du har kanskje brukt en annen starter også ? Få tak på en ny starter, og prøv den.

    Lykke til, mvh Bård

    #121019
    henning
    Deltagare

    Hei Bård.

    TAkker for alle tips. Jeg har brukt den samme forgasseren og startmotor. Jeg har en annen forgasser liggende og kan prøve den, kanskje den er bedre??

    Jeg skal opp til en som har litt mere peiling enn meg ikveld så kanskje jeg finner ut av det.

    Er det noen som vet om det går an å kjøpe nye/nos forgasser noen sted? Eller holder det vanligvis å bytte delen hvor spjelet sitter. Xp har vel disse.

    Henning.

    #121020
    baard
    Deltagare

    Hei igjen Henning !

    Samme gasser og starter. OK. Da har det kanskje skjedd en liten ”forstyrrelse” ifb. med monteringen av forgasseren.

    Det går sikkert an å få tak på komplett ny forgasser, men det kan ta tid å finne en slik..
    Som regel holder holder disse gasserne ganske bra, bortsett fra at spjelhuset kan bli slitt. Da suger gjerne motoren falsk luft via spjelakselen.

    I tillegg til dette, pleier det ikke være andre problemer annet enn at det kan sette seg dritt fast i dyser m.m.

    Ta av gummibelgen mellom gassoverføring og spjelakselen. Løft opp og ned på spjelakselen.
    Det skal ikke være noe særlig slakk her. Er det mye slakk, kan motoren suge falsk luft ”til og fra”….
    .
    I tillegg til dette, ville jeg tatt av bensin-intaksnippelen på forgasseren. Bak denne, og inne i selve forgasseren, sitter det et lite kobberfilter på størrelse med ”filteret på en sigarett”. Dette filteret tetter seg ofte til.

    Sjekk videre at forgasseren er skudd skikkelig til på innsugsrøret. Forgasseren sitter skrudd ned med 4 stk bolter. (13 mm)

    Lykke til, dette fikser du.

    Mvh Bård

    #121030
    henning
    Deltagare

    Nå har jeg vært hos en som kan mere enn meg.

    For det første, kun ved å bytte fra NKG til Champion plugger ble motoren myyyye bedre :applause: , faktisk merkelig bedre.

    Tennkablene mine var heller ikke veldig bra – merkbart bedre da vi prøvde noen selvlagde fra biltema.

    Litt mer justering på fordeler og div, og motor er mye bedre selv fra kald til varm??! Dessuten mye bedre respons – faktisk en liten rakett nå 😉

    Uansett, den suger ikke falsk luft – den går nå mye bedre – Ålesund neste!

    Takker for hjelpen alle sammen.

    Henning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng