Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Saab V4, startar inte
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-01 18:58 av .
- FörfattareInlägg
- 27 februari, 2006 kl. 20:12 #13880
rikard
DeltagareJag försöker starta en Saab V4 med dubbelportsförgasare som stått stilla ca 15 år.
Jag har precis satt i en ny bensinpump eftersom det inte kom bensin till förgasaren, men nu fungerar det iallafall.
Men nu när jag kör runt motorn så ibland kommer det upp en låga genom förgasarens luftintag och ibland stänker det ut lite bensin.
Jag testade utan ett tändstift en gång också och då kom lågan ut där.Är det någon som har en anning om vad felet kan vara?
Har även försökt att vrida tändfördelaren ifall tändningen stog fel, men den vill fortfarande inte tända till./Rikard
27 februari, 2006 kl. 21:14 #92741lelle f
DeltagareEn ventil som kärvar kanske , riv av ventilkåporna och kolla så att alla vippar som dom ska . ev ta ett kompprov . Låter väl mest som tändfel men man vet ju aldrig …
28 februari, 2006 kl. 09:18 #92742mats a
DeltagareFörgasarlågan kan nog knytas till tänd- eller ventilproblem. Jag fick tipset att om lågan kommer ur förgasaren står tändningen för högt, om den puffar där bak står den för lågt – eller om det var tvärtom.
Koppla tändlampa och ställ riktigt. Byt och justera alla tänddetaljer. Byt olja. Kolla ventilerna som sagt. Antingen är det någon som inte stänger eller någon som inte öppnar. På 15 år kan en ventil rosta eller torka fast.
28 februari, 2006 kl. 09:25 #92743rikard
DeltagareEftersom tändfördelaren har varit urplockad under de 15 åren den stått still så finns ju risk att nått blivit fel när jag monterat den.(efter verkstadshandboken)
Han jag köpte den av har, när han monterade ur motorn, märkt tänkkablarna och låtit dom sitta kvar på tändfördelarlocket. Men om jag ska följa verkstadshanboken (och tändföljden) så hamnar hanns märkning ”2” på 3:ans cylinder och märkning ”3” på 2:ans cylinder.Och när motorn står rätt på remskivan och rotorn pekar på inställningsmärket så aka väl 1:ans tändkabel anslutas där?
Tänd följd 1-3-4-2?
Hoppas bågon har nån bra tips
Även om ventilerna kärvar så birde den väl försöka tända till? det ända som händer är eldlågorna
/Rikard
28 februari, 2006 kl. 09:42 #92744saab-jonte
Deltagaredet är lätt att få fördelaren kuggad 1 hack åt vardera hållet när man monterar den… grov ställ den bara med ögonen, ställ sedan med stroboskoplampa,
stämmer att tändföljden ska vara 1-3-4-2 alldeles utmärkt och då blir det från ungefär inställningsmärket när remskivan står på 6 grader över ÖD.
när du ställer tändningen så ställs den med vackumslangen bortplockad och pluggad, ställ då på 6 grader över ÖD med lampan och anslut sedemera slangen till vacumdosan på fördelaren. om problemen kvarstår får du rikta in dig på otäta ventiler eller på allmänt kopressionsfel.
28 februari, 2006 kl. 11:42 #9274528 februari, 2006 kl. 12:51 #92746rikard
DeltagareHar inte hunnit läsa igenom hela än men där stod något om att det gällde om man inte hade brytarlöst.
Nu är det så att jag har brytarlöst. Kan det stämma? Bilen är en -72:a med trimsats och det mesta om byggt till-78:an.
28 februari, 2006 kl. 14:24 #92747Morten S.
ModeratorDe er også lett å snu fordeleren 180 grader
Når rotoren står mot første sylinder, og merkningene på remskivener korrekt, sjekk at det er innsugs- og ikke avgasventilen som åpner seg.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2007 9-3 SC tid
2008 9-3 SC tid28 februari, 2006 kl. 18:26 #92748rikard
DeltagareNu har jag varit ute och kollat på tändningen, men vad jag kan komma fram till så står allt rätt.
Däremot tog jag ett komp. prov. Och efter det blev jag inte glad:(
5.0, 5.5, under 3 (Cylinder 1 kollade jag inte för generatorn är i vägen)
Detta kan väl vara en stor anledning till att den inte ens tänder till?
Vad jag såg i handboken ska det vara 9.0!Nån som vet varför? Eller det är bara att riva motorn och byta packningar?:(
28 februari, 2006 kl. 18:37 #92749Lollo
DeltagareHar du riktigt med kräm i batteriet när du kollade kompet?
Om inte så se till att ha det så den orkar ”köra” upp trycket.
Ett lätt sätt att kolla om fördelaren är ett halvvarv fel är att flytta kablarna ett halvvarv.
V4:an har aldrig haft brytarlöst som standard.28 februari, 2006 kl. 18:57 #92750rikard
DeltagareJo, batteriet verkade friskt och piggt.
Det med kablarna ska jag testa imorgon.
men med så lågt komp. lär den väl inte vilja starta ändå?
28 februari, 2006 kl. 19:30 #92751stefan w
DeltagareHar den stått 15 år i varmt utrymme så kan den ju bara vara torr i cylindrarna och det kan ge sämre komp, prova med lite olja i cylindrarna det skadar ju aldrig, men har den stått utomhus och varit utsatt för värmeväxlingar=kondens så kan det vara rost i loppen som orsakar dålig tätning. Isåfall är det risk för renovering om ingen har nåt bra tips.
1 mars, 2006 kl. 06:37 #92752rikard
DeltagareJo, det har stått i garage i 15 år (vad jag vet iallafall).
Hur mycket olja ungefär ska man hälla i då?
/Rikard
1 mars, 2006 kl. 12:29 #92753saab-jonte
Deltagare2 -3 matskedar…
i tråden ”96-68 som inte vill gå för full maskin” partade vi om mycket med kopression. komressionsförhållandet är som skrivet i SSK’s VHB för just saab 96 med v4, att det är 9,0:1 detta uppdagades att det var ett mått som jag tydligen inte skulle gå efter, min kompprovare från biltema ”den lyxigare varianten” visade 12,1 12,0 11,3 11,7 vid sista mätningen, så allt över 10 är bra tydligen fick jag reda på från annat håll än forumet, om man då mäter i kg/cm2
första mätningen var det nästan samma tryck som du hade, runt 6 på 3-4′:an och ca 11 på 1-2:an i mitt fall va det så enkelt som att ventilspelet var obefintligt och detta medförde otäta ventiler. så denna motor gick som en påse nötter.kolla ventilspel, men eftersom din motor har stått nära 15 år så är möjligheten stor att rina ringar har fastnat och inte tätar som dom ska. med lite olja i loppena så tätar dom bättre annars säger jag som någon annan skrev till mig, att endera så läcker cylinderlockspackningen mellan 2 cyl eller så är ventilerna otäta.
har du tur kan ringarna lossna efter ett par ggr med oljemetoden och motorn kommer igång.. annars så har du en motorrivning framför dig…
lycka till
1 mars, 2006 kl. 18:58 #92754stefan w
DeltagareDen enda referens jag har är ett gammalt kompprovs ”diagram” som någon tagit vid 5000 milaservicen när min gamla V4 rullade på vägarna uppe runt Wilhelmina i mitten o slutet av 70-talet. Det visade runt 11,5 kg på alla cylindrar. Det borde vara att betrakta som ett normalt värde såvitt jag vet.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.