Sänkning 96 V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sänkning 96 V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sänkning 96 V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 25, 2004 at 20:53 #10602

      Vid sänkning av 96 v4, räcker det att kapa originalfjädrarna eller bör man använda hårdare fjädrar typ 99?
      Jag vill köra gata. Tacksam för tips.
      /Rasmus

          maj 26, 2004 at 09:33 #75177

          Hm, en del grejer där som aldrig riktigt besvaras. BL.a: Vad är den exakta skillnaden mellan 99ans fjädrar och V4ans?
          Vad jag inte gillar med orginalfjädrarna är att de tar i däcket vid nerfjädring när man kör med grövre däckdimension.
          Kör nu med ganska sunkiga originalfjädrar, kanske det duger att bara skaffa nya originalfjädrar…?

            maj 26, 2004 at 10:14 #75178

            Std fjädrana är för mjuka.
            Och en fjäder blir inte mjukare med tiden utan möligtvis kortare.

            Sen är bra stötdämpare ett måste då inte rallydämpare om man skall åka asfalt. Detta pga att rallydämpare har den mästa däpningen på returen och ban dämpare på infjädring.

            Vad gäller 99 fjädrana har jag inga mått på sådana, men jag har kollat lite på ett par og900 bak fjädarar som skulle kunna gå att använda fram på V4an. Dessa ligger ikrokana på samma hårdhet som ett par rallyfjädrar.
            Rallyfjädrana är inte för hårda att åka gata med om man använder rätt stötdämpare.

            Jag åker med rallyfjädarar som är lite kapade fram men dessa är för mjuka för mig pga att bilen bottnar precis vid full broms.

            V4an skulle må bra av en krängningshämmare bak för att kompensera understyrningen som bilen har defolt. Detta går även att fixa med hårdare bakfjädring.

            För att kompensera viktskilnaden mellan fram och bakaxel så borde man ha ca 20% bredare framdäck än bak.

              maj 26, 2004 at 13:17 #75179

              Tack tack, då har jag lite bättre koll. Ska försöka införskaffa lite prylar för väghållningen i sommar.
              Nån som har erfarenhet av hur KYB-dämpare (orange) i bak på 96’an funkar?

                maj 26, 2004 at 14:47 #75180

                Innerdiametern skiljer på 99 och 96 fjädrar. 99 är lite mindre och därmed krångligare att få dit.

                  maj 26, 2004 at 14:54 #75181

                  Skall man använda std infästningarna på stötdämparna skulle jag nog köpa AVO-dämpare.
                  se
                  http://home.swipnet.se/bmp/
                  eller
                  http://www.avouk.com/
                  (http://pmv3-avo.publishingmedia.co.uk/pm/89)

                    maj 26, 2004 at 23:20 #75182

                    från bmp’s hemsida:
                    “Bakdämpare och övriga teleskopdämpare har simultant ställbar kompressions- och returdämpning i förhållande ca 1:2”

                    Är 1:2 hyffsat för gatan? Fattar jag rätt så har dessa alltså dubbelt så mycket dämpning på returen. Riktig mumma hade ju varit om man kunde ställa in kompression och retur individuellt, eller hur?

                      maj 27, 2004 at 06:43 #75183

                      Japp bäst är om man kan ställa kompression och retur individuellt. Men då få man en annan prisbild liksom

                      Men tittar man på pris kontra funktion så tror jag dessa duger länge. Dessutom så kan man ställa dessa med den fjädersättninga man har.

                      Jag är LÅNGT ifrån någon stötdämpar expert bara sniffat LITE på ytan.

                        september 9, 2005 at 11:14 #75184

                        Std fjädrana är för mjuka.
                        Och en fjäder blir inte mjukare med tiden utan möligtvis kortare.

                        Håller som bäst på att piffa upp min V4:as väghållning (för gata) och jag måste fråga om detta: Blir verkligen inte en fjäder mjukare med tiden, pga materialutmattning?

                        Jag bytte ut mina säckiga standard bakfjädrar igår och de var verkligen mjuka, trots tre gummimellanlägg per fjäder. Bilen var lägre med dessa än med de nya kapade (1,5 varv) standardfjädrarna och riktigt mjuk i fjädringen. Obelastade var de lika långa som de nya okapade, men belastade så sjönk de ihop ordentligt. Så på så sätt var de kortare som du säger, men de blir kortare pga att de har blivit mjuka med tiden, inte sant?

                        Jag är också nyfiken på om det är någon som prövat att sätta kapade V4 standard framfjädrar bak i 96:an och hur resultatet blev, gärna jämfört med kapade original bakfjädrar.

                          september 10, 2005 at 22:29 #75185

                          la en std framfjäder och bakfjäder bredvid varann. Framfjädern såg MYCKET tjockare ut. Kan inte tänka mig annant än att det under alla omständigheter blir för hårt.

                          Har också en fråga till panelen: Stämmer det att en fjäder blir hårdare om man kapar den?
                          eftersom det blir färre fjädervarv och varje varv kan ju bara tryckas ihop ett visst antal cm.
                          eller tänker jag helt fel…

                            september 11, 2005 at 06:21 #75186

                            På fråga b är svaret, ja en fjäder blir styvare om man kapar den. => Se en formelsamling eller dylikt. Stece i Mönsterås har tillverkat fjädrar till Sonettklubben och där fick de styvhetsökning på 15% vid borttagande av ett av varven på en fjäder med bibehållen längd.

                            Jag har just nu kapade framfjädrar monterade bak på Sonetten och visst blir det styvt men det funkar utan njurbälte! En 96:a är ju ngt tyngre än en Sonett så det kan vara värt ett försök. Som vanligt är det användningsområde som styr samt hela chassikombinationen.

                            Summasummarum: Visst kan du prova med kapade framjädrar monterade bak.

                              september 11, 2005 at 09:51 #75187

                              Andreas, vad använder du för dämpare i kombination med din kapade framfäder bak?

                              Till panelen: Om bilen blir studsig, beror det på att man har för hårda fjädrar i förhållande till dämparna eller tvärtom? Eller har det med dämparens förhållande mellan dämpning på infjädring och retur att göra?

                                september 11, 2005 at 18:27 #75188

                                beror på, har man för taskig dämpare så stuttsar bilen på fjädringen. För mycket dämping, då kompretioen, så stuttsar bilen på däcken.

                                ps Jag vet vad Andreas vill ha för dämpare

                                  september 11, 2005 at 19:30 #75189

                                  Som Fuling säger så beror “studsning” på kombinationen av fjädrar och stötdämpare (och bilens vikt). Det måste råda en “samstämmighet”. Hårda fjädrar + mjuka dämpare = studs + lite gung. Mjuka fjädrar + hårda dämpare = studs. Hårda fjädrar + hårda dämpare = stor studs. Mjuka fjädrar + mjuka dämpare = “amerikansk gung”. Dessutom beror mycket på hur progressiva fjädrarna är samt hur dämparna verkar; dvs in (uppåt) och ut (neråt). Detta är en hel vetenskap, som har en mycket stor betydelse hur en bil uppför sig på olika vägunderlag och är en av de stora hemligheterna hur man ställer in rallybilar, rallycrossbilar och banbilar. Se tex F1!

                                  Det är alltså ingen lätt fråga att besvara. Men det finns de som har lång erfarenhet av detta. Så beroende på hur du tänkt använda ditt “vidunder” är nog det bästa göra som det står i Havamal. “Den som lyder råd är vis”.

                                  Säger en som har rallydämpare “typ gas” i sin Sonett. Fungerar utmärkt på bana, men frugan åker ogärna på långturer

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.