sinterlamell och tryckplatta og 900

Forum Modellspecifika forum OG900 sinterlamell och tryckplatta og 900

Detta ämne innehåller 23 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-13 10:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare

obias
    Deltagare

Tja, har en og900 -88 aero som jag ska pilla lite på
    min orginal lamell är 215mm

Och mina frågor är vart kan man köpa lamell och tryckplatta någon stans?
    hitta dom här sidorna..
    passar denna lamell?
    http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=334&artnr=B10-6-2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std” onclick=”window.open(this.href);return false;
    vilka mått har orginal lamellen? har alla 215mm lameller samma mått? skulle denna passa

eller
    http://www.racestuff.se/koppling/saab/90-99-900-c-185-1.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
    måste man byta svänhjul då eller? vad sitter det orginal på t16 -88 aero??

eller vill man ha sinter lamell med fjädrar? vart kan man köpa det?
    `
    ni som trimma vad kör ni med för grejer? och vart kan man köpa?

Tacksam för svar

MVh tobbe

plankan
    Deltagare

@obias wrote:

Tja, har en og900 -88 aero som jag ska pilla lite på
    min orginal lamell är 215mm,vad sitter det orginal på t16 -88 aero

Det sitter 215mm på en MY 88 Aero

T16 MY 90->93 har ett 220mm svänghjul som är bolt-on och annars finns ett sista alternativ från 9000 –
    men då stämmer inte graderingen på det hjulet,utan det måste man ”modifierar” i efterhand.

obias
    Deltagare

måste man byta svänghjul för att sinterlamell ska passa?
    http://www.racestuff.se/lamell-stum-sinter-215mm-saab-900-p-1045-c-121.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
    vart sitter 228mm svänhjulet på för bil?

plankan
    Deltagare

] @obias wrote:

http://www.racestuff.se/lamell-stum-sinter-215mm-saab-900-p-1045-c-121.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

Sorry,nu skrev jeg fel där 😳
    Skall inte vara 220 utan 228mm på det senare årsmodellerna.

Enligt texten i länken:
    Passar dessa bilar:
    900s/turbo/aero 90-93 (cab -94)
    99/900 75-93 där 228mm svänghjul används.

så passar inte den på MY 88 🙄

Då är det väl bara att plocka från T16 MY 90 -> 93

obias
    Deltagare

finns det ingen förstärkt tryckplatta och sinter lamell som passar på 215mm??

M.Broberg
    Deltagare

@obias wrote:

finns det ingen förstärkt tryckplatta och sinter lamell som passar på 215mm??

Kolla med växellådsjörgen på STCS, han har nog allt du kan behöva 🙂 annars undrar jag fall det finns nån speciell anledning att du vill köra 215 och sinter? 🙂 Tar du svänghjulet från en 90-93 turbo har du 228mm koppling från tidiga 9000 som passar och hänger på en hel del pollar med bibehållen körbarhet 🙂

obias
    Deltagare

har ett svänghjul från 9000 t16 -85 är det ett sånt som jag ska ha eller är det från en nyare 900??
    hur ska man mäta svänghjulet för att se vilket mått den har??

Mvh tobbe

M.Broberg
    Deltagare

Du kan ta det svänghjulet, men du måste göra om tändmarkeringen för att ställda tändläget. markeringarna på 9000 svänghjulet stämmer inte på og900

saabaero
    Deltagare

@plankan wrote:

] @obias wrote:

Sorry,nu skrev jeg fel där 😳
    Skall inte vara 220 utan 228mm på det senare årsmodellerna.

Enligt texten i länken:
    Passar dessa bilar:
    900s/turbo/aero 90-93 (cab -94)
    99/900 75-93 där 228mm svänghjul används.

så passar inte den på MY 88 🙄

Då är det väl bara att plocka från T16 MY 90 -> 93

Du har visst skrivit rätt.
    900 MY90-93 har 220mm koppling
    Tryckplattan är densamma som sitter på 9000 med 228mm koppling men däremot har og900 bara 220mm lamell
    Man kan alltså montera en 228mm tryckplatta och en 228mm lamell på ett 220mm svänghjul, men det kan bli problem om svänghjulet är slitet eftersom den större lamellen kommer att få dålig anliggning och istället ”rida” på ytterkanten.

I den perfekta världen planar man svänghjulet medan vi andra chansar på att det funkar ändå 🙂
    Jag kör med 228mm 9000 koppling på ett 220mm oplanat svänghjul och det funkar fint 😎

obias
    Deltagare

@M.broberg wrote:

Du kan ta det svänghjulet, men du måste göra om tändmarkeringen för att ställda tändläget. markeringarna på 9000 svänghjulet stämmer inte på og900

OKej, men dom svänghjulen ser ju lika stora ut??

Hur mkt effekt palla orginal kopplingen med??

Ska ha på bilen
    2,3 långtopp
    2,1 insug
    större intercooler
    Röda spridare 431 or
    3 tum från turbon
    högre ladd ca 1,2 kanske
    chip från mats
    pilla lite i fördelaren

vet inte riktigt hur mkt det kommer ge??

M.Broberg
    Deltagare

Svänghjulen är lika stora ja, men jag vet att kamdreven är annorlunda på 9000, tror då även att nedre kedjedrevet är större = 15 grader enligt svänghjulet motsvarare inte 15grader förtändning. Eller är jag helt och cycklar? (nån som vet får gärna svara) ang effekten så är la 250 pollar säkert en underdrift, jag vill inte svara för några löften, det är en ren gissning. Men att en 228mmm koppling inte skulle hänga med det tvivlar jag på.

saabaero
    Deltagare

Kamdreven är det väl ändå ingen skillnad på om man jämför B202 mot B202 ?
    Undrar om inte du tänker på B202 vs B212/B234 😕

Det stämmer att märkningen på ett 9000 svänghjul inte är lika som på 900:an, men i övrigt är dom kompatibla. Vet man bara om detta är det ju enkelt att flytta över märkningen.

Effekten är helt ointressant, det är vridmomentet som är begränsningen 😉
    En 228mm 9000T koppling klarar ca 380Nm om jag minns rätt. (kan ev vara lite mindre)
    Jag har monterat en sån och tänkt att den får räcka. Den dag inte kopplingen pallar vridet ligger lådan definitivt i farozonen så då har jag trimmat för mycket. Det är alltså ett medvetet val att låta kopplingen vara en begränsning för att öka driftsäkerheten.

380Nm@7000rpm = 378hk

mariustangen
    Deltagare

Jag åker med ”gamla svänghjulet” 215 mm med 4 puck sinter lamell på min rallycross bil och där är man inte direkt snäll mot kopplingen och har aldrig varit med om att den slirat då har jag runt 200 hk i motorn och 220 NM.
    Själv kör jag alltid med Sachs turbo koppling och 4 pucks lamell. Måtten på splinsen är ju 19.5×17 så det finns ju till andra bil modeller också om man letar lite.

Kl Racing tillverkar ju egna kopplingar så där kan du ju få den koppling som du vill.

Och byte till 9000 sväng hjul och märkning för dig lär ju inte vara några problem om du ska byta topp för då kan du ju göra noll märke på svänghjulet när du har av toppen.

obias
    Deltagare

Läste på ett annat ställe och såg att man inte skulle köra med för stor lamell för då går synkringarna i lådan.. kan det stämma?

är det 228mm på alla svänghjul från 9000?
    Har jag fattar det rätt om det är Markeringarna som inte stämmer och hålen till tryckplattan som inte är rätt mot 900 svänghjul??? men annars är dom lika stora??

Och om man kör med 228mm svänghjulet så kan man köra med förstärkt 228mm tryckplatta coh orginal lamell?? eller stum sinterlamell för att spara på lådan??
    kan det stämma??

tacksamm för svar

MVh tobbe

saabaero
    Deltagare

@obias wrote:

Läste på ett annat ställe och såg att man inte skulle köra med för stor lamell för då går synkringarna i lådan.. kan det stämma?

Det stämmer!
    Det går att montera 240mm kopplingen från 9000 2,3T men det gillar inte syncarna i 900 lådan

@obias wrote:

är det 228mm på alla svänghjul från 9000?

Det finns även 240mm och 215mm kopplingar på 9000

@obias wrote:

Har jag fattar det rätt om det är Markeringarna som inte stämmer och hålen till tryckplattan som inte är rätt mot 900 svänghjul??? men annars är dom lika stora??

Det är bara markeringarna för tändinställning som inte stämmer.
    Fästhålen sitter på samma ställe

Väljer man 220mm svänghjulet från og900 turbo och ”S” MY 90-93 så är 228mm kopplingen bolt on

@obias wrote:

Och om man kör med 228mm svänghjulet så kan man köra med förstärkt 228mm tryckplatta coh orginal lamell??

Japp, så kan du köra, men du kan även använda 220mm svänghjulet från og900 förutsatt att det är plant och fint i ytterkanten.

@obias wrote:

stum sinterlamell för att spara på lådan??

En stum sinterlamell sparar inte lådan, tvärt om, stumma lamellcentrum är elaka mot lådan 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng