Sivan har tappat gnistan.Hjälp

Forum Modellspecifika forum OG900 Sivan har tappat gnistan.Hjälp

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469925
    Jan Idenäs
    Deltagare

    Efter en tur idag med Sivan som är en Saab 900 -92 med 2,1 liters motor,så blev hon svårstartad och nu vill hon inte alls starta.Jag har fyllt på bensin så det finns och har lossat bränsleskruven vid kallstartventilen ,så tryck finns.Jag har även provat med ett löst tändstift mot godset=ingen gnista.Har även provat mäta på primärsidan på tändspolen med instrument inställt på likspänning=ingen spänning.Säkring 3 =ok.Testade även byta tändningsförstärkare (Orginal Bosch nr 0227 100124) till en med nr 0227 100139.=ingen skillnad .Motorn är lika död ändå.Hjälp

    #469959
    saabaero
    Deltagare

    Tycker det verkar som du har trubbel med vevaxelgivaren.

    Prova att bygla bränslepumprelät och se om den startar då

    #469979
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej. Ett vanligt problem på dessa efter många mil är att rotorn är uppbränd. Man tittar liksom inte i fördelaren på en bil med elektronisk tändning. Kolla den, billigt fel i så fall. Men de kan vara bökiga att få loss. Tror de är limmade från fabrik. Lycka till/ Gunnar

    #470041
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej. Kan också vara änden på tändkabeln inne i tändspolen/Gunnar

    #470447
    Jan Idenäs
    Deltagare

    Var sitter rvevaxelgivaren på motorn?Hittar inget fel så jag lämmnade in bilen till Mekonomen,som inte heller hittade något fel.Dom hade provstartat ca 20 ggr ,bilen startade varje gång.Perkele man kan ju inte fara till skogs och fiska som den nu är.Går inte att lita på att den startar.

    #470500
    dea
    Deltagare

    Sitter vid remskivan. Det är trångt att komma till, gjorde det för många år sen så har glömt det mesta.

    #470507
    Mags
    Deltagare

    Var sitter rvevaxelgivaren på motorn?Hittar inget fel så jag lämmnade in bilen till Mekonomen,som inte heller hittade något fel.Dom hade provstartat ca 20 ggr ,bilen startade varje gång.Perkele man kan ju inte fara till skogs och fiska som den nu är.Går inte att lita på att den startar.

    Hej,

    Jag är absolut ingen expert och kan vara fel ute, men har du provat att börja med det enkla, som att byta rotor (som också ”saabgunnar” var inne på) och fördelarlock?
    Mot slutet av förra säsongen hade jag själv, visserligen inte startproblem men problem med att motorn dog kortare stunder under körning. Jag yrade ett tag iväg i teorier om igensatt bränslefilter och annat innan jag bytte just rotor och fördelarlock (och även stift och tändkablar, men jag är rätt övertygad om att problemet låg hos rotor/lock). Efter det har motorn gått utmärkt.
    Det är ju billigt och enkelt att byta så det kan ju vara värt att testa. Det torde i alla fall inte vara negativt för tillförlitligheten.

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    #470689
    Jan Idenäs
    Deltagare

    Var idag och hämtade bilen för tredje gången hos Mekonomen.Dom hittar inget fel.for iväg ,stannade vid affären och när jag skulle ha igång bilen (Död igen)
    Startmotorn drar runt.Kolladem med en voltmeter på + stiftet nr 15 på tändspolen.ingen 12 Volt ,provade med kontaktspray i tändningslåset,blev mycket bättre .Nu finns det 12 volt på primärsidan av tändspolen,men ändå ingen gnista.Provböt med en tändspole som jag har i en -89 turbo,funkade inte då heller.Men jag har testat båda tändspolarna i turbon så jag vet att dom är ok.Va f….n ska jag nu hitta på?Hlsn Janne

    #470692
    dea
    Deltagare

    Kan den få för sig att bara dö när man kör också, samt starta senare typ timme eller flera timmar, har för mig att min var sån och bytte vevaxelgivare sedan inga bekymmer.

    #470693
    97sonett
    Deltagare

    vevaxelgivare alla gånger, typiskt fel är att den startar kall till halvkall, när varm stendöd. rör sig varvräknaren vid startförsök då den ej startar? vill minnas att även på dessa gamla ska varvräknarnålen röra sig vid start om givaren är ok.

    #470889
    Jan Idenäs
    Deltagare

    Bilen fungerar helt felfritt när den går och man kör,inget ryckande eller annat.Varvräknaren rör sig inte vid startförsök.Jag har även bytt tändförstärkarmodul ,men ingen skillnad.Har nu beställt en vevaxelgivare,hoppas att det är den felande länken Det är även bytt rotor och strönfördelarlock .Får man lös remskivan från vevaxeln lätt eller behöver man en avdragare?

    #470904
    Regin
    Deltagare

    Bilen fungerar helt felfritt när den går och man kör,inget ryckande eller annat.Varvräknaren rör sig inte vid startförsök.Jag har även bytt tändförstärkarmodul ,men ingen skillnad.Har nu beställt en vevaxelgivare,hoppas att det är den felande länken Det är även bytt rotor och strönfördelarlock .Får man lös remskivan från vevaxeln lätt eller behöver man en avdragare?

    Det är tight där nere bakom, spec om bilen också har AC
    men det går med lite god vilja 😊
    Saab hade ett spec verktyg på tiden det begav sig:
    specV

    ”lås” motor genom startmotor-kransen på svänghjul, lossa skruven där nere –
    sedan är det blott att ”dra ur” remskivan för hand 👍

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #470909
    M.Broberg
    Deltagare

    måste man lossa remskivan för att byta vevaxelgivare verkligen?

    #470931
    dea
    Deltagare

    Har för mig att den måste lossas och ut en bit för att det ska gå.

    #470932
    Regin
    Deltagare

    Den sitter med 2 st små skruvar:
    sensor

    Så att komma åt den utan demontera remskivan –
    det bli nog ganska så svårt…..

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng