Skillnad elmässigt mellan i8 t8?

Forum Modellspecifika forum OG900 Skillnad elmässigt mellan i8 t8?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-24 09:43.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25360

    sniperwolf56
    Deltagare

    Hej.

    Planen är att sätta in en turbomotor i min i8 jub, och min tanke var att lättast blir det med t8.
    Då bilen har ett stort affektionsvärde så vill jag inte sälja den för att få en 900 med turbo.

    Förslag på hur detta ska gå till och vet någon om det är någon skillnad rent elmässigt mellan i8 och t8?

    Tack på förhand 🙂

    #185553

    M.Broberg
    Deltagare

    varför sätter du inte i en T16? 🙂 kanske elak fråga, men dom e ju betydligt lättare att sköta (motorn du stoppar i måste ha katalysator samt lambdareglering vilket gör att du måste köra K-jetronic med lambdareglering vilket inte är en jätteyckad kombination)

    #185554

    sniperwolf56
    Deltagare

    För sätter jag in en t16 så lär jag i princip riva hela bilen och byta elsystemet vilket jag har fattat som en jäkla massa jobb 😛 jo jag hörde om den icke-lyckade kombinationen och funderade då istället på t8 🙂 enligt min logik så bör det inte vara så stor skillnad mellan dessa två vilket i stor bara blir att byta motor.

    Men tycker du att t16-idén är bättre än t8:an? 🙂

    #185556

    plankan
    Deltagare

    @sniperwolf56 wrote:

    För sätter jag in en t16 så lär jag i princip riva hela bilen och byta elsystemet vilket jag har fattat som en jäkla massa jobb 😛

    Han gjorde det för första gången 🙂

    Samt undertecknat här har själv gjord det 😛

    Med lite tålamod och en digital camera kommer man bra långt på väg 😉

    T8 med katalysator är ingen riktig hit precis 🙄

    #185558

    sniperwolf56
    Deltagare

    Så införskaffa en donatorbil (900s) + smöra till sig lite plats hos päronen = problem med SBP eller hyffsat smidigt ingrepp? 😛

    #185559

    plankan
    Deltagare

    @sniperwolf56 wrote:

    Så införskaffa en donatorbil (900s) + smöra till sig lite plats hos päronen = problem med SBP eller hyffsat smidigt ingrepp? 😛

    Beroende på hur stort ingrepp du gör (läs effekt)
    kan du göra en reg besiktning när du är klar.

    Kostar runt 900:- och så blir bilen laglig –
    förutsatt du håller dig inom dom 185 Hk OG 900 chassiet är godkänd för 😎
    samt att du har monterad gas stöddämpare på bilen runt om
    och fiksat med avgas/familj edikett på VÄ hjulhus från bilen du tar delarna 😛

    #185561

    sniperwolf56
    Deltagare

    ”Beroende på hur stort ingrepp du gör (läs effekt)
    kan du göra en reg besiktning när du är klar.”

    Hur menar du? 😛

    #185562

    plankan
    Deltagare

    @sniperwolf56 wrote:

    ”Beroende på hur stort ingrepp du gör (läs effekt)
    kan du göra en reg besiktning när du är klar.”

    Hur menar du? 😛

    Det finns en gräns på hur mycket man får öka effekten i sin bil –
    så genom att göra en reg. besiktning blir bilen laglig med nya motor’n.

    I mitt fall hade jag en 900i (B201) med 110 Hk som utgångspunkt.
    Jag hittade en 900s (B202) MY 91 som donator och ett APC system sidan om –
    så slut resultatet blev en OG 900 med 175 Hk (129 Kw) = Fulltryckare

    Enl TS:
    T31A MOTORN UTBYTT
    MOTOR: SAAB 900 TURBO 16 1991

    #185563

    sniperwolf56
    Deltagare

    jaha okej 🙂

    och det hade du inga problem med SBP om?
    (anledningen till att jag frågar en massa är så att jag får full koll på läget samt att det inte ska dyka upp några dryga problem som jag inte visste om)

    #185564

    plankan
    Deltagare

    @sniperwolf56 wrote:

    jaha okej 🙂
    och det hade du inga problem med SBP om?

    Problem hur ??

    Menar du SBP är det bara ta med reg beviset på den bilen som donerat motor/låda…
    I mitt fall med APC skrev han bara ner nummert på APC boxen = effekt
    i reg beviset:

    Registreringsnummer: ***012

    Fabrikat: SAAB 900 I8 AB25J

    Färg: MRÖD Fordonsslag: PB

    Fordonsår: 1989
    Chassinummer: YS3AA25J0K7******

    Motoreffekt, kw: 129,0
    Effektnorm: DIN

    Om du menar genom projktet,så gick det rätt smärtefritt.
    Öppna en projekttråd här om du vill ge dig på det –
    så har du all tänkbar support till förfogande 😉

    #185568

    juvakka
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @sniperwolf56 wrote:

    Så införskaffa en donatorbil (900s) + smöra till sig lite plats hos päronen = problem med SBP eller hyffsat smidigt ingrepp? 😛

    Beroende på hur stort ingrepp du gör (läs effekt)
    kan du göra en reg besiktning när du är klar.

    Kostar runt 900:- och så blir bilen laglig
    förutsatt du håller dig inom dom 185 Hk OG 900 chassiet är godkänd för 😎
    samt att du har monterad gas stöddämpare på bilen runt om
    och fiksat med avgas/familj edikett på VÄ hjulhus från bilen du tar delarna 😛

    Jag fick ge runt 1500 :- för min reggning. Då inklusive den vanliga kontrollbesiktningen. 1200:- för reggning och vägning. Kan man få tillgång till våg på annat håll där du kan få en godkänd vågsedel från ska det vara okej men tydligen bara på vissa stationer, därför valde jag att väga på samma ställe och vid samma tillfälle som reggningen. Då reggningen ägde rum så hade jag bara med mig mitt regbevis från bilen som motorn landade i och regbevis på donatorn. Tänk även på att man måste ha en fullmakt om en som inte står på bilen reggar den.

    Sen kan jag säga att saab tydligen inte längre säljer avgas/familj ettiketten, jag löste det genom att cada upp den och printa ut på fotopapper. Sen laminerade jag det med plast på båda sidor och limmade dit den. Men man kan lika gärna gå via en dekalfirma, provade det med men dem tappade bort min order så jag gav upp.

    Förrutom det så lycka till med konverteringen om den blir av 🙂

    #185571

    saabaero
    Deltagare

    Om man återgår till grundfrågan så är det inte stora skillnader i elsystemen och på de ställen det är skillnad finns det kontakter. Mao kan man relativt enkelt plocka över de delar av elsystemet man behöver byta men det förutsätter att donatorn är så nära som möjligt årsmodellmässigt.

    Just T8 vs i8 vetifan om det skiljer nått annat än APC.
    Systemet för lambdaregleringen är ju exakt samma och även elen till insprutningen.

    #185572

    sniperwolf56
    Deltagare

    Tack alla er för eran hjälp! 😀 Ni är guld värda 😀

    Det blir lite funderingar över midsommar hurvida det blir en t8 eller t16 motor i ”jubben” 😛

    Hur som helst så dyker det upp en projekttråd när det väl är dags att kavla upp ärmarna och ta fram kofoten 🙂

    #185573

    M.Broberg
    Deltagare

    nyfiken fråga; vart i vårt avlånga land bor du? 🙂
    Och T16 e alltid trevligt :mrgreen:

    #185574

    sniperwolf56
    Deltagare

    Jag håller till kring Harbos urskogar 😛 Inte spec. långt norr om uppsala med andra ord =)

    Jo jag har förstått att t16 är mysig 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng