skillnad på 900 S & S

Forum Modellspecifika forum OG900 skillnad på 900 S & S

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-14 08:58.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25341

    fataren
    Deltagare

    Hej!

    Finns ju två motoralternativ på 900s bilarna har jag upptäckt, en med 145hk och den andra med 141hk. vad är skillnaden mellan de två bilarna?

    mvh Dennis

    #185248

    longjohn61
    Deltagare

    Nä 900s finns bara med ett motor alternativ en lätt-tryckrare på 145 pigga hästar 😉
    var har du hittat det andra har du nån spec på det ❓

    Mvh Nisse

    #185249

    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Nä 900s finns bara med ett motor alternativ en lätt-tryckrare på 145 pigga hästar 😉
    var har du hittat det andra har du nån spec på det ❓

    Mvh Nisse

    Kommer ibland upp när man söker på sitt regnr på t ex meca eller mekonomen osv. Jag har fått 141, 145 och 146 på min…

    #185253

    fataren
    Deltagare

    några exempel

    Modell: 900 S Ad55L http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_900_Turbo_34258334.htm?ca=4” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Modell: 900 S Ad55S http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_900s_33973657.htm?ca=4&w=1” onclick=”window.open(this.href);return false;

    skillnaden verkar vara l eller s sist i beteckningen. någon som ved vad de står för? svaret kanske finns där…

    #185254

    anderslindh
    Deltagare

    104 resp 107 kw på TS också
    Är visserligen olika elektronik och spridare i 90 resp 91.. kan det vara skillnaden?

    För övrigt konstigt att 90an har Ad55L. Trodde L.et stod för laddluftkylare.

    #185255

    longjohn61
    Deltagare

    Här http://www.saabnl.nl/info/info.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; finns några svar 😉

    Mvh Nisse

    #185256

    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Här http://www.saabnl.nl/info/info.htm” onclick=”window.open(this.href);return false; finns några svar 😉

    Mvh Nisse

    Fast där konfirmerar de ju bara det konstiga.. L = LLK (B202)och S = LTT (B202) eller B201 turbo… Varför har 90an ett L där? jag vet att L är bokstaven för MY90, men den bokstaven sitter ju inte där…

    #185258

    longjohn61
    Deltagare

    Nej såg det också vi borde ha en sån lista i FAQ men vem har en ❓

    Mvh Nisse

    #185259

    fataren
    Deltagare

    • 5 = 5-door Combi Coupe
    • 5 = 5-speed manual

    (• L = B235L normal turbo (95??) )
    (• S = Turbo, B202 Low-pressure turbo (16-valve) )

    L stod även för turbo med intercooler, med de ska ju ge mer än utan… så gick på logiken. det är alltså två olika turbo aggregat.

    #185261

    fataren
    Deltagare

    apropå listor, ramlade över en lista över olika saab insprutare (färger) och dess kapacitet…. men hittar inte åt den igen XD

    #185264

    anderslindh
    Deltagare

    Nej de har Mitsubishi TB05-12E båda två. Alltså samma aggregat. Jag tror på skillnaderna i insprutningen…
    Någon Intercooler/laddluftkylare/llk – kalla det var du vill, har det inte suttit på någon 900S original vad jag någonsin hört om, vilket är varför jag är fundersam över varför det står ”L” på 90an.

    #185281

    joh900
    Deltagare

    Kan inte göra annat än att bekräfta att min röda (1990) är reggad med 104kw och min svarta (1991) är reggad med 107kw. Den röda har beteckningen SAAB 900 S AD35L-SR och den svarta har beteckningen SAAB 900 S AD35S.

    Det som jag tror är anledningen till skillnaden är den effektnorm som det mäts i, kollar jag på den röda står det att effekten mäts i EG, på den svarta står det DIN. Finner inte mycket som kan bekräfta om det faktiskt är så dock…

    MVH

    #185282

    henrikg
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Kan inte göra annat än att bekräfta att min röda (1990) är reggad med 104kw och min svarta (1991) är reggad med 107kw. Den röda har beteckningen SAAB 900 S AD35L-SR och den svarta har beteckningen SAAB 900 S AD35S.

    Det som jag tror är anledningen till skillnaden är den effektnorm som det mäts i, kollar jag på den röda står det att effekten mäts i EG, på den svarta står det DIN. Finner inte mycket som kan bekräfta om det faktiskt är så dock…

    MVH

    Det kan vara som du säger, att det har med certifieringen att göra för motormodellen (som måste göras varje år av tillverkaren mig veterligen). Det kan ju också vara en liten skillnad mellan Lucas CU14 och Lucas CU14.1.

    Mvh
    Henrik

    #185284

    longjohn61
    Deltagare

    @henrikg wrote:

    Det kan vara som du säger, att det har med certifieringen att göra för motormodellen (som måste göras varje år av tillverkaren mig veterligen). Det kan ju också vara en liten skillnad mellan Lucas CU14 och Lucas CU14.1.

    Mvh
    Henrik

    Tror nog att dettta är skillnaden kanske går att se närmare på om man jämför årsmodellen,har själv skrotad 2st 90-or en men CU14 och en med CU14.1
    den sista var uttagen i oktober 1990 😉

    Mvh Nisse

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng