skillnader chassi 99 – V4

Forum Modellspecifika forum 90/99 skillnader chassi 99 – V4

  • Detta ämne har 19 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-11 17:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17521
    rallyelwood
    Deltagare

    Jag såg någonstans att det var samma länkarmsbussningar till framvagnen på 99 som till V4, då dök en liten fundering upp i huvudet:

    Hur mkt skiljer det i detalj mellan V4:ans chassi och 99:ans, passar t.ex. stötdämpare och fjädrar båda modellerna?

    #118629
    martin valentin
    Deltagare

    ser ut som Nicklas fina gamla Saab 99!!!!!!!

    #118634
    fuling
    Deltagare

    Stötdämparna fram är lika till utsende, men skiljer i dämpningen pga 99 är tyngre.

    V4ans fram fjädrar är minder i diamter, iof sper det ingen roll om kan har kolla på fjäderkonstanten och fjäder jä… går dit.

    #118718
    rallyelwood
    Deltagare
    martin valentin wrote:
    ser ut som Nicklas fina gamla Saab 99!!!!!!!

    Hur menar du martin?

    #118719
    rallyelwood
    Deltagare

    Jag undrar (ursprungsfrågan) därför att jag är på jakt efter rally/racing-fjädrar till min 99:a, och såg en annons på resultatservice om sådana till V4, men såg nu att samme person hade rättat till detta och de var för 99. Vad kan han mena med tidiga 99, är det någonskillnad mellan årsmodellerna?

    Ursprungsannons: http://java.resultatservice.com/resserv/annons2/ShowOne.jsp?id=1199991963157
    Rättelse: http://java.resultatservice.com/resserv/annons2/ShowOne.jsp?id=1199995430487

    Kan passa på att fråga, om jag använder ovan nämnda stötdämpare bak, kan det fungera med dubbla original fram då, eller är det dåligt balanserat(bak/fram)? Det lär bli biligare så, och jag skall ändå bygga om chassiet rejält inom en snar framtid, se nedan.

    #118729
    Johan-99T16
    Deltagare

    Länkarmarna bak skiljer mellan 78 och 79…så det är olika stötdämpare bak.

    Saab 99 -84 med B202(16V turbo++)

    #118757
    rallyelwood
    Deltagare

    Ok.
    Vad tror ni om 900-framstötdäpare bak på 99:an, de har ju samma infästning uppe och nere, och borde vara styvare. Jag vill uppnå en hårdare sättning utan att behöva slänga ut allt för mycket pengar, eftersom jag planerar att bygga om chasiet gnska snart (inom 0,5-1 år) iaf. Därför tänkte jag på 900-framstötdämpare bak på 99:an och dubbla origial fram, inköpt t.ex. på Feltema.

    Om man sänker bilen ca 25 mm i varje ända hur mår stötdämparna då (original)? Har hört (allmänt) att om man sänker bilen bör man byta även stötdämparna, varför det? Har det att göra med att de får för liten slaglängd när bilen är sänkt?

    #118766
    Johan-99T16
    Deltagare
    rallyelwood wrote:
    Ok.
    Vad tror ni om 900-framstötdäpare bak på 99:an, de har ju samma infästning uppe och nere, och borde vara styvare. Jag vill uppnå en hårdare sättning utan att behöva slänga ut allt för mycket pengar, eftersom jag planerar att bygga om chasiet gnska snart (inom 0,5-1 år) iaf. Därför tänkte jag på 900-framstötdämpare bak på 99:an och dubbla origial fram, inköpt t.ex. på Feltema.

    Om man sänker bilen ca 25 mm i varje ända hur mår stötdämparna då (original)? Har hört (allmänt) att om man sänker bilen bör man byta även stötdämparna, varför det? Har det att göra med att de får för liten slaglängd när bilen är sänkt?

    Vet inte med säkerhet, men jag tror orginal bakstötdämparna är längre än orginal 900 fram.
    Kanske blir bra med en sänkning…,men som sagt, jag är inte säker.

    Saab 99 -84 med B202(16V turbo++)

    #118790
    fuling
    Deltagare

    Hålla inte på att krångla för mycket.
    Kolla vad en omgång AVO kostar, till 96an kostar det ca 3500kr för 4st.

    Hittar man sen ett par vättiga fjädrar, fram och bak har man kommit LÅNGT.
    Äckelsatsfjädar(sänksats) är för mjuka.

    Tror tyvärr att husvagnsfädrarna bak till og900 CC är för mjuka på 99an.

    Nu vet jag att lindings dimatern på 99ans fjädrar fram är större än bak.
    Men går det att sätta ett par husvgnsfjädrar fram på en 99a???

    Räcker slaget så i stötdämparn så finns det ingen anleding att byta dämapre också.
    Mycket av det där tugget med äckelsats fjädar och nya dämpare är ski… snack.

    #118816
    rallyelwood
    Deltagare

    Jag har ju läst någonstans att sänkningsflädrar har samma karakteristik som originalfjädrarna men med mindre stigning. Iofs om originalfjädrarna är för mjuka så blir så klart även sänkfjädrarna för mjuka. Har jag fattat det rätt?

    ”Huvsvagnsfjädrarna” bör väl vara styvare än original, menar du att även dem är för mjuka? Varför skulle jag vilja sätta dem fram då? Om inte annat för att göra bilen mindre understyrd förstås.

    Jag krånglar väl till det mer än nödvändigt, sam vanligt. Inom ca 6-18 månader planerar jag ganska rejäl ombyggnad av chassit, med bl.a. anpassning till coil-overs, men just nu ”behöver” jag ett mellanting som inte kostar mkt pengar, men som ändå ger en trevligare bil på banan än med originaluppsättning. Hur man nu skall definiera ”trevligare”…

    #118817
    fuling
    Deltagare

    Ok då gör vi en RIKIGT budjet chassi.

    Sen för jag skall kunna gissa bättre ge mig dimentionen på std fjädrna fram och bak.
    Jag behöver
    1. trådimeter
    2. antal lindingsvarv.
    3. Innerdimeter
    4. ytterdimeter

    Igentligen bevöver jag bara punkt 3 eller 4, men med båda kan man se om mäteing är vättig.
    Mät så noga du kan.

    Varför bakfjädrar fram:
    Jag har en stor känsla att bakfjäderna är hårdre än framfjädrna.
    Men pga utväxlingen mellan fjäder och hjul så blir bilen mjukare bak.
    Sen var fjädern sitter bak, typ på halva bäramen.

    #118818
    fuling
    Deltagare

    Stötdämapre:
    Leta reda på ett sett, fram o bak, FRISKA beggade std dämpare.

    #118819
    rallyelwood
    Deltagare

    Det var ju synd att jag är ca 60 mil från bilen, skall mäta nästa-nästa helg då jag kommer tillbaka, tack så länge.

    Btw, Feltema-stötdämpare duger inte då?

    #118822
    Johan-99T16
    Deltagare

    Kollade lite i Haynes boken till 90/99/900 och det finns ju ett flertal olika fjädrar fram och bak beroende på modell.

    Antal varv std fjäder fram: 8,25. Sportchassi: 6,5. Bak: Alla modeller 9 varv.

    Tråd diameter fram Mörkgrön/ljusgrön färgkod: 14,4mm Bak:14,8mm
    Gul/röd 14,4mm
    Rosa/brun 14,4mm
    Svart/vit 14,2mm Bak:15,0mm
    Silver/brons 15,7mm Bak:15,8mm

    Fri längd fram Mörkgrön/ljusgrön 373mm Bak:308mm
    Gul/röd 380mm
    Rosa/brun 388mm
    Svart/vit 373mm Bak:311mm
    Silver/brons 301mm Bak:293mm

    Varför inte alla färgkoder finns till bakfjädrarna vet jag ej, detta är ju taget direkt ur Haynes boken.

    Saab 99 -84 med B202(16V turbo++)

    #118825
    fuling
    Deltagare

    Johan-99T16, bra info.
    Måste ha inner och/eller ytter diamterna på fjädrna också för att kunna räkna ut fjäderkonstanterna. Räcker för en bak och en framfjäder sen får man changsa lite.

    Feltema dämapre kan nog funka också, vet ej.
    Sen har de inte olika dämpare?(typ gas o olja) typ olika prisklasser?
    Grejen med Biltema är att vissa grejor är ok eller till BRA och andra SKI…
    Så det går ej att säga generält.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng