Skit i bränslesystemet..

Forum Modellspecifika forum Sonett Skit i bränslesystemet..

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-04-15 21:07.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16102

    cch
    Deltagare

    Hej,

    min Sonett -72a dras med ryckig gång i jämn fart, även när automatchoken är igång. Den går dock jämt under belastning(acceleration). Hittills har jag bytt delar av tändsystemet, rotor, lock, kablar. Stift och brytare ser bra ut.

    Idag tänkte jag plocka ner bränslepumpen för att se vad som fanns i den. Enl instr.bok kan man skruva loss den lilla bulten (se bild) för att komma åt ett filter. Nu gick inte locket att ta av, bensinen som rann ut var full med skit, se bild.

    Efter det försökte jag plocka ner hela pumpen för att se vad man hittade där 🙂
    Efter att ha lossat de två bultarna och försökt ta loss pumpen skruvade jag på dem igen.. hur hårt sitter pumpen eg?

    I vilket fall.. bensinen som jag samlade i metallkärlet var först klar o fin som man ser på en av bilderna. Efter ett tag ändrades karaktären från klar bensin till rena rama ärtsoppan(se bild). Nån som vet varför det blev så? Är det additiven som gör att det grumsar sig?

    Vänder mig nu till er för att fråga vad ni hade gjort härnäst…

    CCH

    #107039

    Per-Erik
    Deltagare

    vatten i bensinen kanske? ser lite suspekt ut får jag säga, och det kunde ju bidra till problemen med ryckig gång… nu har jag aldrig mekat med en sonett så jag vet inte hur krångligt det kan vara, men i en 96:a – ur med tanken, töm o gör rent…. kanske 🙂

    #107043

    Hej Christer!

    Jag hade nog gett mig på förgasaren.
    En rejäl rengöring hade nog inte skadat.
    Fram med VHB. Ut med fuggen och ta det sedan steg för steg. Tryckluft och fina ståltrådar i kanaler och munstycken kan göra susen.

    Pumpen: På min 1700-motors pump finns ett lock som kan skruvas loss för att komma åt filtret. Tror dock inte att det är pumpen. Om du inte har ett filter mellan pump och förgasare; sätt dit ett sådant så slipper du skit i fuggen framöver.

    Min bär sig gärna åt lika dant. Om du som jag har en FOMOCO-gasare; prova att ge den fetare tomgångsblandning genom att skruva ut nålventilen vid förgasarfoten.
    Detta ökar ju visserligen CO2 vid tomgång, men kan skruvas tillbaka vid besiktning 🙂

    Men visst; har du klegg i soppan är det ledningar och tank som behöver rengöras.
    Då får du offra lite soppa om du inte vill demontera halva bilen för att få ut tanken. Häll i en flaska K-sprit och bränslespridartvätt. Vagga bilen ordentligt. Koppla loss tändspolen och kört ut ”skiten”! (Bra batteri behöver du).

    Lycka till

    #107053

    cch
    Deltagare

    Sten-Arvid,

    visst har jag en Fomoco, hjälper det att ge den fetare tomgångsblandning? Jag menar när man kör i jämn landsvägsfart?

    Kan man inte hälla i ren fotogen? De här bränslespridartvättarna innehåller väl en hel del av den varan?

    Kan man göra följande? Hälla i K-sprit och bränslespridartvätt/fotogen i större mängd i tanken, låta det ligga o gona sig lite innan man ”rör runt” och sen lossar anslutningen vid tanken o tömmer densamme.

    Sen att man lossar bränsleslangen framme i motorrummet o blåser rent rör/slang med tryckluft? Är det isåfall från motorn och bakåt som gäller?
    Efter det får man ta tag i förgasarrengöringen.

    Är inte hugad att börja plocka ner tanken 🙁

    #107056

    OK; detta var tips!

    Gör du så som du beskriver.
    Jag kan ju inte garantera att detta hjälper, men det borde förbättra det hela!

    Lycka till 🙂

    #107059

    cch
    Deltagare

    Jag tackar..
    Förmodligen blir det bägge varianterna, kan ju alltid koppla en laddare till batteriet under tiden man drar runt motorn.

    #107064

    hotrodder
    Deltagare

    Nu vet jag inte hur det ser ut på Sonetten men.. Rycker du slangen innan pumpen och förlänger den så att änden hamnar under tanknivån behöver du ju bara suga ur luften sedan rinner det ju själv.
    Töm först ut all bensin så tanken blir tom för att på något sätt faställa om det är vatten eller nåt annat i bränslet. Är det bara vatten så tanka upp den med ny soppa och spill i k-sprit så borde probset vara löst. Sen du kört ur tanken med K-sprit kan du gärna belöna den med en flaska ”Redline” som finns på bla. Autoexperten och Mekonomen.
    REDLINE SI-1 Complete Fuel System Cleaner
    Just denna produkt brukar vara hokus pokus för ignesatta/problem å allmänt stökaiga bränslesystem.

    #107117

    cch
    Deltagare

    Var på MECA idag och handlade lite.. dels den produkt som Hotrodder rekommenderade men även denna: http://www.redlineoil.com/products_fueladditives.asp?subCategoryID=12

    Jag hoppas få det klart till festivalen annars blir jag hemma. Det är inte kul att sitta o hoppa ända upp till Trollhättan och tillbaka igen.
    Har tur som känner en som har smörjgrop i sitt garage, det blir lite lättare då.
    Behöver dock inte förlänga några slangar vid tanktömningen då det rinner till friskt åldern till trots 😉

    Tack för snabba råd och tips!!

    #109440

    cch
    Deltagare

    Lyfter upp min gamla förgasartråd igen, hoppas man får det?

    Det har blivit en hel del mekande med förgasaren under ”sommaren”. Inget av det jag gjort har dock lett till att ryckandet upphört. En grundlig tvätt med thinner och tandborste hjälpte liite förutom att den blev väldigt ren. Mina händer blev oxå rena, handskarna smälte!
    Sista utvägen har varit att brotcha munstycket, jag har försökt undvika det så långt det går men nu kände jag att det var det enda som återstod.
    Problemet var att hitta nån som kan det här med att brotcha, finns knappt några finmekaniska verkstäder där jag bor så jag ringde en urmakare 🙂

    Visst, inga problem, kom du bara, sa han! Sagt o gjort, åkte dit med munstycket i fickan och efter 10 minuter så hade munstycket ändrat strl från 130 till 138.
    Väl hemma satte jag munstycket på plats och väntade på att regnet skulle sluta.

    Kan ni tänka!! Nu går bilen bra på alla varvtal! Tjohoo!!
    Skit i bränslepump o lite finlirsinställningar lär ta bort det lilla sista som ända knappt inte märks. Kanske urmakaren ska fila lite till så det blir 140, vi får se..

    PS
    Var var alla Saabar i Skåne ikväll? Det var bara jag och en gul cab i Lödde. DS

    #109447

    Per-Erik
    Deltagare

    Jättekul att den äntligen börjar gå som den ska – ser fram emot en provtur å det snaraste. Själv var jag hemma och tog hand om sjuka barn ikväll. Vi har alla drabbats av förkylning här hemma precis lagom till semestern – jättekul!

    #138739

    cch
    Deltagare

    Lyfter upp en av mina gamla trådar..

    Premiärturen med Sonetten gjordes ju helgen, inte helt friktionsfritt då den hickade en hel del under färd i jämn fart precis som nämnts i annan tråd.
    En halv liter K-sprit hälldes ner i tanken idag samtidigt som jag fick munstycket uppborrat från 138 till 140 med efterföljande ”fulbrotschning” till ca strl 142.
    Sen en tur ut på en större väg där jag testade att gasa upp till 5000varv i 3ans växel, släppte sen lite på gasen för att se vad som hände.
    Får motorn för lite soppa så sackar inte motorn när man släpper på gasen,snarare tvärtom, i mitt fall så var det inte mycket det märktes. I jämn fart gick den oxå som den skulle.
    Håller nu tummarna för att det håller i sig, en äkta Weber34ICH kostar skjortan, jepp, det finns 2 olika modeller, en äkta och en ”Kina”..

    Mvh

    CCH

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng