Skivbromar, 4-växlat mm på gamla TT

Forums Modellspecifika forum 95/96 TT Skivbromar, 4-växlat mm på gamla TT

This topic contains 4 replies, has 3 voices, and was last updated by 2005-04-12 21:18.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #12493

    Skivbromsar, stålknutar, 4-växlat, mm på gamla TT:

    Många har ju varit inne på det här ämnet och undrat hur man lämpligen gör.
    Jag kan nu berätta, efter att idag ha dragit sista muttern i ett sådant konverteringsjobb.

    Min bil är en 93B från 1958. Den var rostlagad och omlackerad runt 1979. Därefter ställdes den i kallgarage utan konservering av motor mm.

    Jag köpte bilen för två år sedan. Rostjobbet och lacken var fortfarande i bra skick. Tanken, som stått med bensin i, läckte rätt bra. Jag fick riva ut den, göra rent där bak och lackera om i de nedre regionerna av bagageutrymmet. Jag fick tag i en fin V4-tank som jag satte dit istället. Det fungerar ”hyggligt”; bensinmätaren är något nervös och visar inte rätt värden. Men när den går i botten är det tomt! Det hade blivit lite rostskador i golvet vid ”vänster fot”. Som tur var hade jag för några år sedan köpt golvbitar i Gistad. Så det enda svetsjobbet blev att byta vänster främre golvplåt.

    Hade alltså samlat på mig prylar för ett sådant här projekt.

    När jag rivit ut drivlinan och avlägsnat ca 4 kg skit, fett och diverse, målade jag om motorrummet. Sedan bytte jag alla kulleder och p-ändar mot nya smörjfria. Under tiden hade jag med vår Saabrabatt låtit renovera skivbromsar från en V4 i Göteborg. Drivaxlar, knutar och sköldar (också från V4) snyggades till och kom sedemera på plats.

    Nu blev dags att börja återställa. På plats kom en 4-växlad låda från en TT 1966 och nya damasker. . (Jag skulle rekommendera att skifta plats på de inre drivaxlarna (v->h och h->v), för att undvika den ryckighet som uppstår pga den förslitning som skett i de yttre delarna av innerknutarna). När detta var gjort ”slängde jag in” en gammal motor som låter som en stenkross. Hela bromssystemet är alltså utbytt förutom huvudbromscylinder (som var OK) . Dvs nya rör och slangar, skivbromsar och trummor bak från V4, samt tryckbegränsningsventil bak (behövdes pga av bakhjulslåsning). Åkte till besiktningen med spegelvända växellägen och fick bilen godkänd UA. Sedan har den stått i vinter tillsammans med min Sonett (har kallgarage).

    Idag har jag ersatt det 3-växlade ratt-/vxlspakreglaget med ett ”hus” från en gammal 95:a och hopskjutbar rattstång samt växelmekanism från V4. Det fungerar utmärkt. Problemet är blinkersomlopparen. Den måste komma från en bil som har integrerat bromsljus/blinkers. Men det hade 95:an!

    Samtidigt passade jag på att ”hänga dit” ett 2”-avgassystem. Den ”provisoriska” motorn som sitter i kunde andas friare, vilket märktes på både acceleration och toppfart.

    Nu återstår inredningsjobb och säkerhetsselar innan ”Miss Piggy” är fit for fight.

    Visst ja; väntar på att få införskaffa en grp II motor som jag har på G. Sén blir det åka av på krokiga skånska asfaltsvägar.

    Lycka till, ni som är inne på samma vägar. Har ni frågor så hör av er

    #86161

    anders dahl
    Deltagare

    Förstår inte riktigt…varför tog du bort de gamla smörjbara kullederna???? (Det var väl såna?)

    #86162

    Hej Anders!

    Jag försökte få tag i nya damasker till dem (de var helt slut), men lyckades inte. Därav valet att byta helt!

    #86163

    anders dahl
    Deltagare

    Ok, jag hajar!

    #86164

    Hej Anders!

    Jag försökte få tag i nya damasker till dem (de var helt slut), men lyckades inte. Därav valet att byta helt!

    Alltså går det inte att ta damasker från nya och montera på de gammla ?
    Vilket va en tanke att jag skulle prova när jag skall byta mina…..

    mvh fredde

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng