Skruvar som INTE sitter fast

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Skruvar som INTE sitter fast

Detta ämne innehåller 4 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-17 14:44.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15437

    pelle s
    Deltagare

    Halloj!

    Jag har skruvat en hel del med og900:or som jag haft som bruksbilar och jag har haft 3 st 96 kortnosar, lite V4 skruva har det också blivit… Men en sak har slagit mej! Skruvar (som man tror ska vara omöjliga att lossa) sitter nästan aldrig lika hårt fast på 96 TT som de alltid gör på nyare bilar!? :confused: Beror det på bättre ytbehandling på de äldre bilarna? Hade man råd med tjockare galvlager eller var ytbehandlingen ”giftigare”? Att plåten var tjockare förr är väl ingen hemlighet… 😀

    Pelle

    #102073

    Dicst
    Deltagare

    Jag tror det beror på att de är tryckimpregnerade av TT-olja från motorrummet och bakåt. 🙂
    Nämen visst är det så som även jag har upplevt det. Jag har ett 93-vrak bakom ladan som är totalt genomrostat, men ska man ha loss en skruv så kan man nästan ta den för hand bara den lossats först. Doppade man alla skruv i nån klet först?

    #102078

    stefan
    Deltagare

    Jag upplever samam sak som dagligen tampas med nyare vrak och samtidigt skruvar en del gammelbilar. Skrotade en V4 som stått utan framskärmar i evigheter och bromsok och annat var som bruna klumpar. Tänkte spara drivknutar och sånt och vis av erfarenhet av 99/900 spindelleder rustade man sig med skärbrännare och dylikt men icke. Det var bara att skruva loss allting då det lossnade så fint. inte antydan till rost på tvärskruvarna till spindelleden.
    Personligen är jag av den uppfattningen att allt det här beror på att det är ofantligt mycket mer skrot i råvaran nu än vad det var förr i tiden. Jag tror faktiskt inte att tillverkarna av skruv av mindre ädla former väljer ny råvara i nån större utsträckning……..

    #102082

    sabbe
    Deltagare

    Håller inte med helt och hållet på detta.
    Skrotade en 75:a V4 för 2 år sedan och tänkte spara hjulspindlar och drivaxlar. Bilen hade stått 10 år i ett plåtskjul. Tvärskruvarna till övre spindelleden satt som berget. Med 19 mm krafthylsa och förlängning på draget gick skruvarna av strax innanför skallen.
    I samma skjul har 2 andra V4:or fått fastnade spjällaxlar på 2 år. Brukar vanligtvis köra ”reservdelsbilarna” varje sommar men hann inte 2005. Hade loss den ena förgasaren men det gick inte att få loss spjället så det fick bli en annan förgasare.

    Sabbe

    #102083

    kaparn
    Deltagare

    Jag har åxo funderat över detta när man mekar med gamla japanska bilar att skruvarna går av eller blir runddragna trots att man använder rätt verktyg och bilen inte är mer än tio år gammal. Är rätt övertygad om att det var bättre material i äldre skruvar, mindre kol i blandningen eller något sådant.
    Men det finns säkert någon här som vet exakt hur det befinner sig.
    Dom flesta Saabskruvar går dock att få loss med hjälp av värme (läs gassvets) och olja.
    Dom där J..la tvärskruvarna kan däremot rosta fast så att det enda sättet att få bort dom är att ta fram kapen och göra skäl för sitt nick.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng