Skumt problem med 96 ’74..

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Skumt problem med 96 ’74..

  • Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-23 21:06 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17052
    saabsport
    Deltagare

    Hejsan.
    Har alltid nåt problem med ’74an.

    Som ni kanske minns så var topplockspackningen sönder på den för en tid sen, och jag var i valet och kvalet angående det att skall jag byta motor eller fixa packningen?

    Jag bestämde mej för att byta packningen, och jag förde den till en mekaniker som gjorde det åt mej.
    Så nu är det fixat,och den går bra. har även bytt en del kylslangar, som var dåliga.

    nu till problemet:

    Den slänger ur sig (ur expansionskärlet) typ 2 ”kaffekoppar” kylarvätska,då motorn stängs av! Vad beror det på?!
    Packningen är ju i skick,kylsystemet är luftat,den har tillräckligt med kylvätska, trycket i systemet är rätt.
    Min mekaniker kom fram till att det handlade om en partiell kokning,men vi har ingen aning om var det händer!

    Har någon några idéer om vad det kan vara!?

    Blir inte rikitgt klok på bilen..

    Niko

    #114762
    john asplund
    Deltagare

    Är det just när du stänger av den eller en stund efteråt?, har inget svar direkt men roligt att ha nåt att ligga och klura på innan man somnar..

    #114763
    matthias r
    Deltagare

    Eftersom du fått dit nya packningar bör inget fel ligga där. Etersom du luftat, och övertryck ändå uppkommer efter avstängningen tror jag att du har en heltäppt kylare. Spola ur och hjälper inte det så byt.

    #114764
    saabsport
    Deltagare

    Tack för svaren.

    Kylaren har jag själv bytt för ett par månader sen..

    Problemet uppstår direkt då motorn stängs av, sedan lugnar det sig!

    Niko

    #114769
    stefan w
    Deltagare

    Detta har varit uppe förr och om du har en jäkla otur så är packningarna felvända, då går vattnet i stort sett direkt upp i toppen utan att kyla 1:an o 3:ans cylinder. Vattnet ska gå förbi båda cyl på varje sida och upp in i topparna framför 1an o 3an, bakåt i toppen och in i insugningsröret. Vänder man fel så når vattnet aldrig 1an o 3an och man kan få kokning där. Det är värdens enklaste sak att åka dit på det där, jag har själv gjort det. Kolla med meken vad han tror.

    Annars tror jag på luftficka nånstans, dom brukar ge sig iväg självmant.

    #114826
    saabsport
    Deltagare

    ok,ska kolla med honom.

    Nåra mer tips eller idéer?

    Tack!
    Niko

    #114904
    saabsport
    Deltagare

    Ingen?!

    #114951
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Du får ett till här om än lite långsökt men ändå.
    Eftersom du säger att det kommer när du stänger motorn så kan det vara att det är fel i kylarlocket.Det siiter en liten fjäder där, har inte den rätt spänning eller är av fel typ så håller den inte emot det ökade tryck som uppstår när du fimpar.

    Du får ju en liten tempstegring pga. av ingen cirkulation av kylvättska när du slår från motorn.

    Kostar inget att kolla iallafall.

    Mvh Björn

    #115028
    saabsport
    Deltagare

    Hej,nu har jag fixat felet.

    det berodde på 2 saker:
    1. Expansionskärlslockets (långt ord:D) fjäder höll inte emot trycket, och
    2.termostaten var alldeles för varm!!

    Bytte termostaten i somras. Jag gick till bildelsaffären och frågade efter en termostat till Saab 96 V4,och de gav mej en som jag trodde var rätt.

    Efter forskning visade det sig att den var på 87 grader,och den öppnade först vid 95 grader! (vi gjorde ett experiment,jag och mekanikern..)

    Det var därför som den i princip kokade när man stängde av motorn, dock var det ingen ”skadlig” kokning.än så länge iallafall.

    Så,vi skaffade ett nytt expansionskärlslock och termostat (på 78 grader),och nu fungerar den perfekt.

    Tack för hjälpen:)

    Niko

    #115078
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    ja du man ska inte alltid befara det värsta det kan vara det enkla ibland.

    Ha det bra

    Mvh Björn

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng