sladdrig växelspak saab 90 -86

Forum Modellspecifika forum 90/99 sladdrig växelspak saab 90 -86

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-07 21:05.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12721

    anonymous
    Deltagare

    hej har en saaab 90 -86 var ner på stan igår och parkerade och la i backen som vanligt sen när jag skule åka var spaken alldeles konstig drar jag den åt höger stannar den och det är skit svårt att hitta lägerna ??? har aldrig vart nå problem med den nån som vet vad som hänt min kära saab mvh robban

    #87174

    kaparn
    Deltagare

    Har för mig att det är en fjäder i botten på låskistan som gått av när det blir så där. Bara att riva ur och byta, mycket pill men inte så dyrt.

    #87175

    saab-jonte
    Deltagare

    det kan vara dels det och dels att klämman i delningen mellan ”växelförarstången” och motorn har vibrerat upp och stången har flyttat sig i sidled, räcker med 1 m.m. för att det ska ”kännas konstigt” har du den äldre modellen av bussning mellan växellåda och motor som iaf satt på min saab 99 -84 så kan den ha gett sig i samband med att du la i backen. detta leder till en känsla som gör att spaken blir tröd i lägena och att den blir sladdrig…. fjädern sitter inuti kulan i spaken!

    demontering sker i följande ordning…

    1: vik upp damasken på växelspaken
    2: plocka bort växelspaksknoppen genom att dra den kraftigt rakt upp
    3: skruva upp dom 2 skruvarna som håller den övre främmre plastkåpan i konsollen, skruvarna sitter under damsaken till spaken
    4: pilla upp och för övre plastkåpan frammåt
    5: pilla in nyckeln unde plastkåpan och vrid nyckeln så spaken går att röra.
    6: lägg i 3:an
    7: lyft av kåpan och kontrollera dom 3 skruvarna som håller spaken i kulkopplingen… skruva upp dom och kontrollera fjäder i spaken och sedan reparera om så behövs, montera i bakvänd ordning och smörj alla delar rikligt med fett.

    * kom i håg att ej knacka på knoppen med en hammare eller klubba då anordningen i kulan går sönder. detta att den är trasig kan oxå vara det problemet du har!

    lycka till

    #87176

    fuling
    Deltagare

    Nu har jag ingen koll på årmodellerna på 99/900 men på de äldre 5-växlade så sitter det en moj framför växelspaken, precis däe växelstången går ut. Där sitter det en fjäder som brukar gå av.
    Är fjädern av så finns det ingen fjäderbelsting mot 1an och 2an.
    Mao spaken är slapp.

    #87177

    kaparn
    Deltagare

    Jag syftar på samma fjäder som Fuling beskriver.

    #87178

    saab-jonte
    Deltagare

    den fjädern eller fjädrarna har det faktiskt ej någon betydelse om dom är där eller ej enda skillnade är att när man för spaken i sidled i neutralutrymmet så känns den lite mer exlusivt… denna fjäderanordning har ej nåogot alls med ”sladdrighet” att göra, har testat skillnaden själv… däremot fjädern i kulan i växelspaken vars del sitter dolt i växelhuset den kulan som ligger i ringen och justerar lägena från spaken till ”stången” den kan ha gett vika och då uppstår som ovan en obehaglig slapphet…

    #87179

    lennart p
    Deltagare

    FJÄDERN TILL 5ANS VÄXEL SITTER TROLIGEN INUTI VXL LÅDAN PÅ DEN ÅRS MODELLEN

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng