Släp för transport av V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Släp för transport av V4

Detta ämne innehåller 22 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-28 22:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23928

    saabaero
    Deltagare

    Hur stort släp behövs för att transportera en V4:a ?

    Enl regbeviset väger den 980kg men vad väger dom i verkligheten ?

    Vore mumma om det går med ett 1300kg men det verkar vara lite på gränsen :confused:

    Bilen ska från Öland till Jämtland så det vore nog lämpligt med ett lagligt ekipage 🙂

    #172143

    lsoderlund
    Deltagare

    Större är bättre, men det hela beror väl på drag bilen! Personligen skulle jag satsa på ett 1500-släp gärna med Boggie! Blir mycket stabilare!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #172144
    SaabAero wrote:
    Enl regbeviset väger den 980kg men vad väger dom i verkligheten ?

    Varför skulle den väga mer i verkligheten? Skulle tjänstevikten bara vara en påhittad siffra? Tjänstevikten är bilen inklusive förare på 75 kg och alla vätskor etc. är osäker på om man räknar med full tank men räkna med det för säkerhets skull. Alltså tjänstevikt minus 75 kg.

    Sen är det säkert bra att ha ett överdimensionerat boggisläp ändå för att det blir trevligare att köra.

    #172154

    mats a
    Deltagare

    För ett 1300-kg:s ekipage krävs att den har en så låg egenvikt att den fortfarande lastar ett ton. Jag har en hel-alu-vagn som lastar 980 kg, men då väger den bara 320 kg själv. Perfekt för en V4 efter en 9-3.

    Få bilar drar 1500 kg på B-kort. RAV 4 är en modell jag vet klarar det.

    #172155

    enor
    Deltagare
    Mats A wrote:
    Få bilar drar 1500 kg på B-kort. RAV 4 är en modell jag vet klarar det.

    Volvo 850 likaså! (lite vanligare…)

    #172157

    Martin
    Deltagare

    Kolla gärna http://bilmodeller.se/slapvagn/ för lite nyare modeller.

    Klassikern Saab 9000 får dra hela 1800kg

    #172160

    saabaero
    Deltagare
    Martin wrote:
    Kolla gärna http://bilmodeller.se/slapvagn/ för lite nyare modeller.

    Klassikern Saab 9000 får dra hela 1800kg

    Inte på B-kort väl ?
    På 9000 är det tjänstevikten som styr så det varierar med utrustningsnivån.
    Min CC Aero får dra 1560kg på B-kort och jag vet om en annan CC Aero som har hela 1580kg på B-kort.

    1800kg är väl vad modellen (CS) får dra som max?
    På 9000 brukar draget vara en annan begränsning att ta hänsyn till.

    Dr Asy wrote:
    SaabAero wrote:
    Enl regbeviset väger den 980kg men vad väger dom i verkligheten ?

    Varför skulle den väga mer i verkligheten? Skulle tjänstevikten bara vara en påhittad siffra? Tjänstevikten är bilen inklusive förare på 75 kg och alla vätskor etc. är osäker på om man räknar med full tank men räkna med det för säkerhets skull. Alltså tjänstevikt minus 75 kg.

    Sen är det säkert bra att ha ett överdimensionerat boggisläp ändå för att det blir trevligare att köra.

    Har väl aldrig hävdat att den skulle väga mer men jag kanske var otydlig på den punkten :sad2:
    Menar självklart att den väger under 980kg i verkligheten. Tomvikten borde snarare ligga på ca 900kg .
    När det gäller nyare bilar är det ett känt faktum att tjänstevikten ofta är angiven i underkant pga all extrautrustning men det problemet existerar väl knappast på en V4:a ?

    I detta fallet är det lite kinkigt med kilona eftersom:
    * Föraren har endast B-kort
    * Tilltänkt dragbil (ägarens egen bil) får dra ca 1340kg på B-kort (Audi A6).

    Alltså är det ett ”1300kg släp” som gäller och då börjar det bli på håret att man klarar vikten så därför är det intressant att veta vad V4:an väger i verkligheten.

    Visst vore ett boggiesläp bra men det förutsätter isåfall en ”inhyrd” chaufför alt en lånad dragbil som klarar högre släpvikt på B-kortet.
    Att låna en bil för en tripp på 200mil känns inte speciellt lockande.

    Ska väl tilläggas att det inte är min bil som ska hämtas. Jag bara stöttar en kollega med glada tillrop i räddningsauktionen.
    Vem vet ägaren kanske dyker upp här nån gång 😉

    #172162

    jan.n
    Deltagare

    Reglerna för hur tung släp man får dra är hur enkla som helst men vänta bara tilljag har förklarat så är det inge så enkelt längre!
    Grundreglerna är att vid bromsad släp får inte släpets totalvikt vara högre än dragfordonets tjänstevikt (skattevikt) eller summan av dragfordonets och släpets totalvikter får inte överstiga 3500kg.Jag har under många mil dragit min V4 (verklig invägd vikt ca 900 kg) på mitt 1300släp (tjänstevikt 270 kg) efter 99-78turbon (skattevikt 1310 kg) Skaffade denna kombination för att kunna köra på B-kort och även ha lite hjul och verktyg med på tåget. En anpassning till EU regler har däremot medfört att man får räkna släpets bruttovikt (verkliga vikt) när man kör helt tom. Skulle så mycket son en snörstump ligga på släpet är det inte längre tomt och då räknas totalvikten!
    Nu kommer det krångliga! Obromsat släp får du ha efter din bil och köra i 80km med om släpets totalvikt är mindre än hälften av dragfordonets tjänstevikt. Är totalvikten mer än halva tjänstevikten är det 40km som gäller. Min 93-01 Aero har tjänstevikt 1490 vilket medför att jag får köra max 40 med ett obromsat 750 kg-släp, även om det är tomt (tom släp regeln gäller inte obromsat släp.) Kör du 80 med ett sådant ekipage kostar det många pengar och ett indraget körkort på mellan 3 och 6 månader. Detta gäller fastän du har E-behörighet.
    Däremot räknas alltid det bromsade släpets bruttovikt när du har E-behörighet.
    Sedan kan det stå något annat i regbeviset men det är alltid det lägsta värdet som avgör om man får köra eller ej. Kolla också om det står något om tågvikt i regbeviset.
    Om du fattade detta är du ett geni och kan ta vilken diskussion som helst med trafikpolisen (som inte alltid är helt säker på vad som gäller)
    GLAD PÅSK förresten!

    #172163

    Martin
    Deltagare

    Hej
    Jag uppfattade inte att det var begränsat till B-kort. My bad! :sad2:

    Nu var det Audi som gällde, men jag kollade några Saabar för skoj skull. Det skiljer en del:

    9000CSE Aero 1996
    Tjänstevikt, kg: 1540
    Max släpvagnsvikt, kg: 1800
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1540[/color]

    9000CSE 1997
    Tjänstevikt, kg: 1460
    Max släpvagnsvikt, kg: 1800
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460[/color]

    9-3SC 2006
    Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1430[/color]

    900 Cab 1992:
    Max släpvagnsvikt, kg: 1500
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1520[/color] !!!!!

    900i 1989
    Tjänstevikt, kg: 1330
    Max släpvagnsvikt, kg: 1500
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1330[/color]

    99Turbo 1980
    Tjänstevikt, kg: 1300
    Max släpvagnsvikt, kg: 1500
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1300[/color]

    #172166

    jan.n
    Deltagare

    9-3SC 2006
    Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1430

    Där var fällan jag varnade för nyss! Obromsad 750 förutsätter alltså maxfart 40 km annars max 715 kg totalvikt! Obromsade släpet får aldrig väga mer än hälften avdragfordonets tjänstevikt om du ska kör 80!

    #172167

    saabaero
    Deltagare
    Martin wrote:
    900 Cab 1992:
    Max släpvagnsvikt, kg: 1500
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1520[/color] !!!!!

    Lite mystiska siffror på den bilen :doh:
    Antar att det på den bilen är draget som sätter begränsningen till 1500kg :confused:

    #172168

    saabaero
    Deltagare
    jan.n wrote:
    9-3SC 2006
    Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1430

    Där var fällan jag varnade för nyss! Obromsad 750 förutsätter alltså maxfart 40 km annars max 715 kg totalvikt! Obromsade släpet får aldrig väga mer än hälften avdragfordonets tjänstevikt om du ska kör 80!

    Sen finns det ju även bilar som teoretiskt klarar 750kg gränsen men ändå har gränsen 500kg i regbeviset.

    #172169

    Lollo
    Deltagare

    Det där med boggiekärra tror ja inte stämmer på långa vägar, de brukar var en pain in the ass att dra tomma.

    Mitt PVK släp med 1300kg tot vikt lastar 980kg och känns inte efter bilen varken tomt eller lastat
    Sen är det dummare att dra ett släp med fel vikte än ett med överlast, fel vikt= troligtvis indraget körkort.
    För tungt är det böter på.

    #172172

    cch
    Deltagare

    Rent allmänt kan man säga att det där med bil, släp och vikter är svårt att hålla reda på.
    Det gäller att man är mycket noga med att kolla vikterna som anges på respektive reg.bevis.

    Rent generellt kan man säga att de vanliga enaxlade bilsläpen man kan hyra inte duger att frakta bilar på, totalvikten brukar vara 750kg på dessa. Det brukar sluta med en rejäl ordningsbot på överlast, överlasten räknas ut i procent på skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt.
    Om nu tomvikten på en V4 är ca 900kg så blir det alltså kostsamt att köra med ett 750släp om man blir invinkad. Utöver ordningsbot så blir det även att rulla av bilen från släpet och hämta ett rejälare släp vilket kanske i sin tur kräver BE-behörighet.

    Man kan också rent generellt säga att om man kör med ett boogiesläp kopplat till bilen så krävs det en BE-behörighet för att framföra detta ekipage.
    Missar man här brukar det rendera i en rapport om olovlig körning.

    Mvh

    CCH

    #172173

    Martin
    Deltagare

    Har inte kollat typskylten på cabben, men den har Saab original avtagbart drag.

    En anekdot; Denna bil användes till att dra hem 99-limousinen som har en tjänstevikt på 1500 kg, att jämföra med en ”normal” 99:s 1300. Lånade ett boggiesläp av en god vän. Kan lugnt utgå från att min *BECEDE behörighet satt lite löst. Ibland har nöden ingen lag och det är förhoppningsvis preskriberat nu. :blush:

    SaabAero wrote:
    Martin wrote:
    900 Cab 1992:
    Max släpvagnsvikt, kg: 1500
    [color:#FF0000]Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1520[/color] !!!!!

    Lite mystiska siffror på den bilen :doh:
    Antar att det på den bilen är draget som sätter begränsningen till 1500kg :confused:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng