Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Släp för V4or och Sonett
- Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-17 08:57 av .
- FörfattareInlägg
- 14 november, 2008 kl. 17:23 #18988
mellow yellow
DeltagareÄr det någon som har erfarenhet av en bra trailer lösning för V4or / Sonett.
Behöver ett släp för att släpa hem #190 från Frankrike med, tänkte att passa på att byta ut vårt gamla kappelsläp till ett multisläp.
Jag hade tänkt så här:
Flakmått 4000*1800
Släpvagnsvikt max 1300kg (anpassat mot V50)
Täckt golv så att det går att använda till allt möjligt
Kåpa i glasfiber eller aluminium? höjd 1600mm (1250mm räcker väl för Sonett)
Tippbart eller med lemmar?
Stål chassi eller aluminium chassi?
En axligt eller boggi?Någon som har erfarenhet?
Eller rent av någon som har något att sälja? –> PM
14 november, 2008 kl. 20:00 #130281le20 thomas
DeltagareDet bör ju bli ganska svårt med alla finesser och ändå klara 1300kg.
Tex golv, kåpa och definitivt boogie = för tungt14 november, 2008 kl. 20:13 #130283mats a
DeltagareJag drar mina V4:or med en 9-3SC med ett Lööve 1300C bakefter. C står för ”car” och innebär lägre lemmar så att dörrarna på den lastade bilen går fri. Fördelen med denna jämfört med en trailer är helflaket så att du kan köra ved eller grus om du vill. Vinschtorn och ramper. Inköpt 2006 för 35′. Tjänstevikt 310 kg.
14 november, 2008 kl. 22:02 #130287stefan w
DeltagareSer att du drar bilen baklänges, hur har du det med kultrycket?? Blir det för högt om du har bilen åt andra hållet?
15 november, 2008 kl. 09:00 #130314mats a
DeltagareJa, då sätter sig dragbilen på hasorna. Med lasten ”bakfram” kan jag få en antydan till svajning i hård vind eller på kurviga vägar. Men det beror ju på dragbilen, inte på kärran. Jag skulle behöva någon typ av husvagnsdämpare/-fjädrar, men det får bli på nästa bil. Kostnaden motsvarar inte nyttan.
Dessutom slipper jag få in kallväder och drivsnö i motorutrymmet (= i Skåne? Ha…). En kåpa går inte att montera eftersom 96:an fyller släpet. Bakre kofångaren sticker utanför framlemmen och jag klämmer baklemmen mot hasplåten.
Fråga: Behöver du tänka på att placera
rumpanrampen rätt innan du får upp lemmen?15 november, 2008 kl. 09:05 #130318nbottning
DeltagareMats A wrote:Jag drar mina V4:or med en 9-3SC med ett Lööve 1300C bakefter. C står för ”car” och innebär lägre lemmar så att dörrarna på den lastade bilen går fri. Fördelen med denna jämfört med en trailer är helflaket så att du kan köra ved eller grus om du vill. Vinschtorn och ramper. Inköpt 2006 för 35′. Tjänstevikt 310 kg.Vacker miljö och stiligt ekipage det där! Bor du så där fint till?
15 november, 2008 kl. 09:13 #130319mats a
DeltagareNbottning wrote:Vacker miljö och stiligt ekipage det där! Bor du så där fint till?Skogen i bakgrunden är en del av Lövestad åsar, en istidsformation beklädd med bokar. Därinne är luften svart på vintern och ljusgrön en aprilmorgon i första lövsprickningen. Kattugglor, glador och grävlingar trivs där, men lyckligtvis inga vildvsin.
Byggningen är den gamla smedjan på gården. Den fungerar nu som vedförråd. Titta på de dubbla valvfönstren och gavlarnas tegelblinderingar. Gården har totalt sju byggningar i samma stil. Ni som tänker er till Holland i augusti är som sagt välkomna då.
Men nu åter till frågan om släpvagnar!
15 november, 2008 kl. 11:48 #130322Bengt Åkesson
DeltagareSläpet på bilden är ett hyrt 1500kg totalvikt som är så pass långt att det går att reglera kultrycket genom att flytta bilen och låsa hjulen med klossar och spännband. Flaket tippas vid på och avlastning och det finns även vinsch. 9000 fungerar bra som dragare och det hela går lugnt och fint utan svajningar.
/B
15 november, 2008 kl. 20:42 #130337mellow yellow
DeltagareHej igen
Har hittat ett ”skoter” släp från 4P INLINE XL 1300
Som har flakmåttet 427×185 som går att hitta runt 40-45 kkr.
Någon som har erfarenhet av 4P och detta släp?
Enda kruxet som jag ser det är att ”inline” innebär att hjulhusen stjäl utrymme inne i släpet, alltså de 185cm i bredd är något mindre precis vid hjulhusen. Någon som vet hur mycket mindre på cm? 150 är ju ok för en sonett.
Maxlast är 910kg och typvikt är 1300kg
Ser lovande ut ? !
15 november, 2008 kl. 22:55 #130344nbottning
Deltagare”inline”-släpen är ju bra då man får ut stor yta utan att få ett ”tokbrett” släp där man alltid får oroa sig var hjulen är. Men hur stadiga de är i flakbotten att köra bilar på vet jag inte.
Har två bekanta med just sådant släp och dom är väldigt nöjda, men då används dom som just (snö)skotersläp / gårdssläp.
//Per
30 november, 2008 kl. 15:37 #131163mats a
DeltagareNbottning wrote:utan att få ett ”tokbrett” släp där man alltid får oroa sig var hjulen är.Ekipaget blir ca en ynka halvmeter bredare än dragbilens. Vad har du för marginaler när du kör? 😎
30 november, 2008 kl. 19:33 #131183nbottning
DeltagareMats A wrote:Nbottning wrote:utan att få ett ”tokbrett” släp där man alltid får oroa sig var hjulen är.Ekipaget blir ca en ynka halvmeter bredare än dragbilens. Vad har du för marginaler när du kör? 😎
Jo jag lever ju lite i snöskotervärlden och smala grusvägar på vårvintern vid fjällturer kan vara lite förädiska vid möten. Gärna utplogade så man vips bara har snö under ena vagnshjulet vid möte…
Mitt senaste ”riktiga” vagn var ett ÅTM 4,0*1,8 med hjulen på sidan, det var helt OK tyckte jag. Användes som biltransport mest under en del intensiva folkraceår. Numer använder jag en kusins vagn när jag behöver flytta bilar, det är 2m brett med hjul på sidan och då tycker jag ibland det börjar kännas brett.
Men man är väl bara feg 🙂
10 december, 2008 kl. 21:01 #131676mellow yellow
DeltagareNu har jag fått hem mitt släp, det blev ett 4P. Kunde inte motivera merpriset för tex Lööve.
Har kört det 50mil tomt och då var det lättkört men tomt är ju inte samma som fullt!
Uppskattar redan att det är smalt, tack vare att hjulen ligger in under och inte utanför. På 2+1 vägar är det ju smalt och då är det skönt att kunna fokusera framåt och inte behöva titta för mycket bakåt.
Givetvis är detta släp en kompromiss, det är ju inget egentligt bilsläp, som jag hoppas kommer fungera bra.
Enda negativa just nu är att ”rampen” är lite för aggressiv och hal. Blir till att fixa någon typ av extra ramper med bättre vinkel och grepp.
Inuti finns det ju också plats!
Baklänges eller framlänges det är frågan?
Och som vanligt så förskönar kameran objektet, V4an är i bruksskick tro inget annat!
I morgon hoppas jag vara en lycklig man som hämtat ett färdigt chassi till #190 i Lyon.10 december, 2008 kl. 21:31 #131679Lollo
DeltagareFram ska motorn vara, mkt bättre med kultryck, wobbel är inget att stå efter.
10 december, 2008 kl. 21:35 #131681nbottning
DeltagareGrattis, vad kul att det känns bra. Man blir svårt avunds!
Ett tips ang. ramper; Det finns en typ av byggnadsställning där ”golvet” består av en sorts durkaluminium som är perfekt att göra just ramper av. Enheterna är, tror jag, 60cm breda men går bra att dela i två smala ramper. Så har du nån känning i ställningssvängen ska du höra dig för. Har för mig att ”riktiga” ramper i alu. är dyra…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.