Slirande koppling
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Slirande koppling
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Slirande koppling
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-30 08:18 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 29, 2002 at 09:02 #8969
Hej alla!
Ny ägare till en V4 -77 och har precis upptäckt att kopplingen slirar, neeeej!
Slirandet visar sig vid gaspådrag i uppförsbacke på 2 ans och 3ans växel.
Frågor:
1. Kan man justera bort slirande koppling? lufta oljan?
2. Hur byter man en koppling? år det svårt? måste jag plocka ur motorn? måste man ha en lyft då?
3. Var köper jag kopplingen (i gbg)?
4. Är det ett lätt(snabbt) jobb för en verkstad?
5. Kan man avgöra när slirandet är så akut att man borde låta bilen stå?Jesper
Var har du dragläget på kopplingen?
(Högt upp eller nära golvert?)Kolla också glappet mellan uttrampningslagret och kopplingen.
På vänster sida på kopplingskåpan har du slavcylidern till kopplingen.
Där sitter ett svart gummiskydd, vik undan gummit, så ser du kopplingsarmen.
Om man tryck på armen med tummen så skall det vara ett glapp på ca 3mm innan det är stopp(uttrampningslagret gå mot kollingen).
Har du ej detta glapp skall justerskuven justeras ut. Justerskruven sitter på höger sida på kopplingskåpan. Juster skruven har ett fyrkantigt huvud och är låst med en 1/2-tums mutter mot kopplingskåpan.Anonymoktober 29, 2002 at 09:45 #66539Tack för ditt snabba svar fuling!
Jag har dragläget högt upp.
Jag kommer att kolla “glappet” så snart jag har tid, tyvärr inte ikväll./Jesper
Anonymoktober 30, 2002 at 07:46 #66540Fuling: Jag provade att skruva ut justerskruven med det fanns inte mycket mer att få där, aningen bättre kanske det blev. Men samtidigt bråkar det när jag ska lägga i backen nu. Kanske har någon fjäder gått av. Får se.
Pratade med pappa igår som känner en gammal mek på Saab och det blir ett kopplings byte. Jag saknar möjligheter (tid, plats, verktyg) att lyfta ur motorn.
Enligt meken tar jobbet ca 3.5 timmar.
Är väll inte helt otrolig att kopplingen är slut.
När du byter koppling kolla då att det inte är mycket oljekladd i kopplingskåpan(sprängkåpan) för då kan det vara anleding till kopplingssliret.
Oljan kan då komma från tex packpoxen till ingående axel i växellåda har tackat för sig.
Du kan använda bilen om du åker försiktigt tills kopplinge är bytt.
Angående reservdelar se
http://home.bip.net/rolf.jensen/ssrspares/svspares.htm -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.